Toch maar een nieuwe stunter!

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 3 dec 2022.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.117
    Locatie:
    Amersfoort
    Oplettende lezertjes zullen hebben opgemerkt dat er nog niet echt een verbinding was tussen de tuimelaar en de flaphoorn, op de laatste foto. Dat vroeg natuurlijk om correctie, door middel van een stootstang. Omdat hier nogal wat krachten op komen, voldoet een spaak niet, maar moet er een koolstofbuis komen. Het stuk spaak in de tuimelaar wordt in de buis gelijmd, en de ruimte opgevuld met hout. Aan de kant van de flaphoorn zijn twee zgn. Rampa moeren ingelijmd. Het M3 inwendig formaat past precies in een 6 mm inwendig koolstof buis. De verbinding met de flaphoorn is weer een stuk bromfietsspaak, waar aan beide kanten M3 op is gesneden. Ook al is de diameter van de spaak geen 3 maar 2,7 mm, gaat dat prima. Natuurlijk zijn ook deze onderdelen gerecyceld!
    IMG_3020.JPG
    Inmiddels is ook de achterromp aan de bovenkant verstevigd, om te zorgen dat hij in de lucht onder invloed van het stabilo niet gaat torderen. De verbinding aan de bovenkant van de beide romphelften is nog niet aangebracht, want die onderdelen moeten vooral aan de voorgevormde 3 mm balsa rompbovenkant worden gelijmd, dus zit er tijdelijk een klem op.
    Dan zijn er nog twee belangrijke onderdelen toe te voegen: de net genoemde voorgevormde rompbovenkant, en het stabilo. Voor de rompbovenkant zoek ik nog een geschikt plankje 3 mm balsa (max. 30 gram, langsgezaagde nerf zodat ie mooi wil buigen) dus is het stabilo eerst aan de beurt. Het stabilo wordt in een 3 mm triplex kastje gemonteerd, wat achter in de romp wordt gelijmd. Het stabilo wordt aan de voorkant op z'n plaats gehouden door een 3 mm beuken rondhoutje wat in het schot vlak voor het stabilo steekt, en in het midden door een M3 boutje wat door het alu klosje in het stabilo loopt. Aan de bovenkant schroeft het boutje in een inslagmoer die in de bovenkant van het kastje is gelijmd. Het gat in het rompschot is overmaats, om het stabilo nauwkeurig te kunnen uitlijmen. Als dat gelukt is, komt er een nieuw stukje triplex tegenaan met een passend gat.
    Het juist uitlijnen van het stabilo is van het grootste belang, dus wordt het model weer zorgvuldig op de bouwtafel geplaatst, met de vleugel precies parallel aan de tafel. De achterromp wordt ondersteund zodat de bovenkant van de rompzijkanten overal even hoog is, in dit geval 85 mm. Als het stabilo droog is geplaatst, wordt het aan één kant ondersteund door blokken en geshimd met balsa totdat het stabilo van voren gezien precies parallel is met de vleugel. Dan wordt een recht latje in vliegrichting bovenop het stabilo gelegd zodat ik extra nauwkeurig kan meten of het stabilo geen instelhoek heeft, maar precies vlak is. Ten slotte wordt met een latje gecontroleerd of de achterlijst van het stabilo precies parallel is met de achterlijst van de vleugel. Als dat drie maal is gecontroleerd wordt het onderste triplex plankje van het inbouwkastje tussen de rompzijkanten gelijmd. Tussen dit triplex plankje en het stabilo plaats ik een stukje plasticplaat om te zorgen dat er straks als het stabilo bekleed en afgewerkt en dus dikker is, voldoende ruimte is. Natuurlijk wordt voordat de epoxy uithardt, de uitlijning nog maal gecontroleerd!
    IMG_3019.JPG
    En dan nu maar hopen dat het model ook uit elkaar wil, als ik de boutjes losschroef!
     
    beemstra, Mugen MRX-3, Ed Heemskerk en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.117
    Locatie:
    Amersfoort
    Door de grote vraag naar windturbines is wereldwijd een tekort aan balsahout ontstaan. Want dat zit in de bladen van die dingen. Dus worden hele balsa plantages opgekocht en blijft er weinig tot niets over voor ons modelbouwers. En wat er nog verkrijgbaar is, is hard en schrikbarend duur. Nu heb ik zoals elke serieuze bouwer een voorraadje hout, vooral omdat het ook vroeger niet altijd mogelijk was om het juiste lichte hout met de gewenste nerf te krijgen, dus als er dan ergens goed spul te koop was, was het zaaks om een voorraadje in te slaan. En bovendien, je weet nooit wanneer de inspiratie toeslaat om iets te bouwen, en dan wil je niet met lege handen staan. Helaas kwam ik net dat ene geschikte plankje 3 mm te kort. Uiteindelijk heb ik dat bij Quartel in Pijnacker gevonden, maar als je de benzinekosten bij de prijs van het hout optelt, is het werkelijk gouden spul!
    Afijn, het plankje werd op de lengte van de mal gesneden, en aan de achterkant aan weerskanten smaller gemaakt door er een smalle driehoek van af te snijden, die er dan aan de voorkant weer aangeplakt werd.
    IMG_3021.JPG
    Vervolgens bleek dat er toch wel één nadeel blijkt te kleven aan het feit dat we bij de vernieuwing van de badkamer indertijd het bad hebben laten vervallen. Want vroeger legde ik het te buigen plankje in een laag heet water in bad, maar nu moet ik het doen met een plastic bak van niet meer dan 60 cm. lengte, terwijl het plankje 84 cm lang is! Gelukkig is de romp in twee stukken opgedeeld, dus kon ik het plankje in twee delen snijden die dan boven elkaar in de bak konden. Ik gebruik heet water uit de boiler, dus 60 graden en doe een scheut ammonia in het water om het hout mooi zacht te maken. Na pakweg 10 minuten in het water kunnen de plankjes over de mal worden gebogen en met een strook stof of verband omzwachteld worden. Dan moet het geheel een paar dagen drogen op de verwarming.
    IMG_3023.JPG
    In die tussentijd kon ik mooi wat verder aan de vleugel werken, zoals de voor- en achterlijst op maat schaven en schuren en de scharnieren aanbrengen in de flaps en de achterlijst. Ook de vleugeltippen konden nu worden aangebracht, met een loodkastje in de buitentip en de verstelbare leadouts in de binnentip. Na een fijnschuurbeurt zagen de vleugels er al heel acceptabel uit. Het model krijgt een 50 mm spinner, en ik kon nog een exemplaar voor een tweeblads, en een voor een driebladsprop uit een doos opgraven. Ik hoop een houten driebladsprop en een alu spinner te kunnen gebruiken, maar als daarmee het zwaartepunt teveel naar voren komt kan het ook een tweeblads en een plastic spinner worden... Ik heb een plastic cockpitkap bij Dennis van Hobby In in Waalwijk laten maken, die wordt op maat gesneden om bij de romp te passen. Mijn mal was niet helemaal glad genoeg, dus heb ik de binnenkant gepolijst met waterproof schuurpapier korrel 600 gevolgd door korrel 1000. Daarna een scheut Parket Plus er in gegoten, alles daarmee goed nat gemaakt en vervolgens weer leeggegoten en laten uitdruipen. Hiermee was de glans aan de binnenkant weer hersteld.
    IMG_3022.JPG
    En inmiddels is de rompbovenkant droog en kan alvast voor proef op de romp worden gezet. Dit mooi pas maken is de volgende klus!
    IMG_3024.JPG
     
    HansH, packard, Harry van Melick en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.117
    Locatie:
    Amersfoort
    Het leek me het beste om van achter naar voor te werken, dus eerst de rug van de achterromp pas te maken. Daarbij moest ik wel oppassen dat beide delen in lijn zouden komen; anders krijg je zo'n 'geknikte rug' effect en weet de jury nooit of de kist nu vlak vliegt!
    IMG_3026.JPG
    Zoals te zien is, zijn de voorgevormde delen in ieder geval niet te klein! Vanuit deze stand was makkelijk uit te tekenen hoeveel er aan de onderkant afgesneden moest worden. Dat gaat niet in één keer, maar eerst een paar mm. te groot en dan langzaam naar een passing toe trimmen met David schaafje en schuurklos.
    IMG_3028.JPG
    Op deze foto is te zien dat eerst het stabilo op z'n plaats is gezet, met tussen de twee 3 mm triplex plaatjes die het montagekastje vormen een laag wat dikker plastic om ruimte te houden voor de bekleding en de lak. Hiervoor gebruik ik het plastic materiaal wat bij een nieuw overhemd wordt gebruikt om de kraag stijf te houden! Mocht je overhemden kopen die hiervoor dun karton gebruiken, is het aan te bevelen om van merk te wisselen. Afijn, de rompbovenkant is aan de achterkant ter plaatse van het triplex plaatje, en aan de voorkant bij het rompschot met 5 min. epoxy gelijmd, en de rest met medium cyano. Daarna is de bovenste rompbevestiging op z'n plaats gelijmd. Het achterste deel is een tong van 3 mm triplex, het voorste is opgebouwd uit twee lagen 3 mm triplex en maat geschuurd. Vervolgens is de voorste romprug op maat gesneden, en de opening voor de cockpitkap er uit gesneden. De rompneus wordt opgebouwd uit twee lagen 8 mm balsa die voorlopig met 4 puntjes cyano wordt vastgelijmd en de cockpitkap zelf alvast met de blikschaar ruw in vorm geknipt.
    IMG_3029.JPG
    Niet verder vertellen: het restje 8 mm wat ik hier gebruikt heb was net iets te klein.... Maar dat hoekje wordt toch weggesneden, het zit er alleen maar om te zorgen dat er een haaks blok op de neus zit. De romprug is nog niet vastgelijmd.
    Om de neus mooi in vorm te kunnen maken is er eerst een spinnerring nodig. Dus is de motor op de bokken geschroefd, de motorkap voorlopig op de motor pas gemaakt en de neus precies op lengte geschuurd zodat er tussen de spinner en de neus net een kleine ruimte zit. Hierbij hielp het dat de neus een vierkant blok is, dan zie je makkelijker of je wel haaks werkt of een beetje scheef gaat. De cockpitkap is beetje voor beetje op maat geknipt en geschuurd, hij past nu bijna goed. Volgende stap wordt om de neus te vormen en een cockpit interieurtje te maken. Als dat klaar is, kan de romprug worden vastgelijmd.
    IMG_3030.JPG
     
    wnieuwkamp, HansH, Bruno van Hoek en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.117
    Locatie:
    Amersfoort
    Er ontbrak nog één van de belangrijke onderdelen van elk vliegtuig: het kielvlak! Gelukkig is dat in dit ontwerp een heel eenvoudig onderdeel, het wordt eenvoudigweg in elkaar gelijmd van 5 mm balsa delen, uit een mooi licht plankje kwartiers gezaagd hout. Het was nog hetzelfde plankje waar het kielvlak van de Luna uit 2017/18 uit gesneden is! En nog een mooie rugvin uit een ander restje 5 mm balsa. Dan was het nog een kwestie van aan één kant een profiel er in schaven en schuren, en klaar!
    IMG_3040.JPG
    Het andere nog ontbrekende onderdeel was het stukje van de romp achter het stabilo. Dit moet een los onderdeel zijn om het stabilo naar achteren uit de romp te kunnen schuiven. Eenvoudig weg een kwestie van 3 mm zijkantjes, een 10 mm onderkant en een 3 mm verstevigingsplankje aan de bovenkant. Toen dat eenmaal gemaakt was en aan de onderkant aan de romp bevestigd kon worden kon ik ook het bovenste stukje van de romp, boven het stabilo, uit een stukje 10 mm balsa maken, zodat je een geheel kreeg. De bovenkant van het rompdeel heeft twee houten pennen, die eenvoudig weg in het bovenste deel steken.
    IMG_3037.JPG
    Zoals te zien is, was de romponderkant net ietsjes te kort... maar een vulstukje toevoegen en in vorm schuren is een fluitje van een cent!
    De volgende stap was om de neus met de motorkap in vorm te schuren. Veel stof, veel genies en niet mijn favoriete karweitje, mag ik zeggen. Er gaat ook nogal wat tijd mee heen.
    IMG_3038.JPG
    Omdat dit model in jet-stijl is, heb ik van de voorkant van de motorkap maar een zo groot mogelijke opening gemaakt. Als volgende stap konden de beide romponderkanten losgesneden worden, ze zaten immers maar met een paar puntjes lijm vast. Beide delen konden toen met guts en schuurblok worden uitgehold tot op pakweg 3 mm wanddikte. Weer veel stof en genies! Ten slotte konden de onderkanten weer worden vastgelijmd, deze keer stevig met 5 minuten epoxy op alle verbindingen tussen balsa en triplex, en cyano op verbindingen van balsa op balsa. Overal waar een te grote spleet zat is een strookje balsa toegevoegd en op maat geschuurd, en alles kon toen met de fijnere schuurklos netjes gemaakt worden. De neus lijkt dan al aardig, vind ik, behalve dan het spleetje tussen de motorkap en de romp.....
    IMG_3035.JPG
    De beide romphelften aan elkaar geschroefd, samen met het achterste rompstukje en het kielvlak even met een speld op z'n plaats gehouden geeft al een goed beeld van hoe het er uit gaat zien.
    IMG_3039.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2023
    JaapDMC, Ed_V, M.l.v.Doesburg en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.762
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/F23D
    Het mag wel weer eens gezegd: Puik werk, Henk! :thumbsup: :beer:
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.117
    Locatie:
    Amersfoort
    Alle onderdelen hebben een fijnschuurbeurt gehad, eerst met een tamelijk gesleten schuurklos met korrel 240, daarna nog eens met korrel 600. Daarna alles beetje voor beetje in elkaar geschroefd, en alles waar nodig gangbaar gemaakt. Scharnieren, hoorn, stootstang toegevoegd en afgesteld, loodkastje in de buitentip afgemaakt. Kielvlak vastgelijmd, en dan ziet hij er zo uit:
    IMG_3041.JPG
    Gewicht is 810 gram, inclusief cockpitkap, pilootje en instrumentenpaneel en leadouts 840 gram. Uitgaande van 2 ons afwerking en een pond aan 'ijzerwaar' (motor, prop, spinner, tank en onderstel) lijkt het vliegklaargewicht rond de 1600 gram te komen, prima.
     
  7. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.392
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    wow!!!! strak gebouwd man!!!
     
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.117
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb al even niets kunnen melden, maar dat is omdat in dit stadium een paar kleine stappen moeten worden gedaan om de cockpit aan te kleden: het interieur van de cockpit fijn schuren; spanlakken; schuren; spanlakken; met tissue bekleden; spanlakken; schuren en zo verder tot dat er een goede ondergrond voor de verf ontstaat. Dan afplakken, spuiten en dit 2 keer.... Afijn, vandaag was het zover dat het pilootje en het dashboard in de cockpit konden worden gelijmd. Beide 'gered' uit eerdere gesloopte kisten, natuurlijk en nu aan een tweede leven beginnend.
    IMG_3104.JPG
    IMG_3105.JPG
    Nu kan de cockpitkap er op en afgeplakt worden, en dan kunnen we weer wat grotere stappen gaan nemen!
     
    Gea, HansH, jef en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina