Toch ook maar begonnen.... Mijn 1e orni!

Discussie in 'Ornithopters' gestart door sietse, 23 feb 2005.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben echt met veel te veel bezig en toen zag ik ook in een keer die ornithopters langskomen. Wauw, das wel cool dacht ik toen. Ik ben gelijk maar info gaan zoeken, maar dan blijkt dat het toch nog wel een klein wereldje is! (wel leuk eigenlijk). Hier op het forum 1 pagina aan onderwerpen en er zijn dus enkele rc-modellen op de markt.
    Nou ja, des te leuker, valt er nog wat te verbeteren.

    Niet te hard van stapel lopen maar, dus eerst maar begonnen met het beginnersmodelletje, ik had nog wat balsa liggen.
    [​IMG]
    Nu net 's avonds geprobeerd, maar dat lukte nog niet echt perfect. Er leek geen wind te staan, dus ook ff buiten geprobeert, maar hij fladdert als een blaadje naar beneden. Heeft iemand misschien tips?

    Als ik een paar werkende modellen met rubbermotor heb, wil ik misschien een microversie uitvoeren met micromotor, heeft iemand dat al gedaan?

    Ik hoop dus nog wel het een en ander vliegend te krijgen!

    groeten, Sietse
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    misschien het zwaartepunt naar voren? Als hij meteen achterover lijkt te gaan en gaat dwarrelen moet je meer gewicht in de neus gooien. Laat hem eerst eens goed zweven. Als dat wil is het tijd om de fladderen :)
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mmmh, ik heb nog wat getest, en het zweven doetie wel goed eigenlijk.
    Volgens mij ligt het meer aan het elastiekje. Mijn eerste paar waren hele dunne elastiekjes. die hadden gewoon te weinig kracht. Flapt leuk in de hand, maar in de lucht trekt ie het niet meer. Uiteindelijk te vaak opgewonden om wat meer kracht te krijgen, maar dan breekt ie! Met een dubbel stuk postbode-elastiek flapte hij wel keihard omhoog, dus het werkt wel. Jammergenoeg kan je die maar iets van 15 omwentelingen opdraaien, want anders geeft hij zoveel weerstand dat hij het vogeltje ontleed! Ik ben nu nog aan het experimenteren door postbode- elastiekjes door te knippen (in de lengte) om zo iets dunnere te krijgen.

    Is dat een goed idee? of heeft iemand iets van vuistregels voor elastiekjes?

    Oh ja, tadango, Ik zie dat jij de REM eagle hebt. die vliegt zeker op lipo´s? Dat zie je namelijk elke keer weer als je even zoekt op internet. Allemaal borstelloze turbomotoren met lipo´s! Heeft er weleens iemand iets vliegend gekregen op NiCD (of NiMH)? Ben benieuwt!
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die Eagle en ook alle andere orni's vliegen ook met behulp van nicad's of Nimh's, alleen met lipo's heb je iets meer voordeel ten opzichte van de andere accu's. Niet alleen het gewicht maar ook het feit dat de lipo beter zijn spanning houdt.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Geen borstelloos erin, dan sloop je alles ;)

    Meer lipo's vliegt goed... naja goed, hij vliegt en da's al best goed :)

    Je kan ook eens naar de v&d gaan bij de kantoor artikelen. Daar hebben ze doosjes met asoritiment elastiek. Kost een paar cent en dan heb je veel soorten. Je kan ook 2 of 3 tegelijk gebruiken ;)
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kijk voor een goede kwaliteit rubbermotor eens bij de indoor vrije vlucht mannen. Deze weten precies waar ze die rubber kunnen krijgen, ik geloof dat die van het merk pirelli is maar weet dat dus niet zeker. En natuurlijk goed smeren.
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ok, tnx voor de info! Ik werk bij de post en vandaag ff wat elastiekjes uitgezocht. In die grote voorraadbakken zitten af en toe afwijkende modellen. Dus ik heb al vanalles. Die tip van de V&D is idd ook wel goed. Ga ik doen!

    Mijn uiteindelijke idee is trouwens om een goed zwevende meeuw te bouwen die ook kan flappen. Lijkt me tof. Zit pas in de idee-fase en ik heb ook helemaal geen tijd, dus het zal nog wel even duren voor er ook maar iets gebouwd wordt! Eer maar alle info downloaden van internet. Er is toch nog best veel te vinden over ornithopters! Leuk onderwerp!


    Oh ja, ik moet mijn microflapper nog wel ff smeren idd! stond wel bij die tekening. tnx
     
  8. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Rubber is inderdaad wel verkrijgbaar bij de meeste indoorvliegers. Kan je misschien wel aan wat helpen via onze club. Als je er belang bij hebt stuur me maar een PB tje.



    Bernard
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Meer specifieker;
    Bij de niet-RC indoor vliegers. (de echte! ;))
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nou, ik klooi nog wel even wat aan hoor. Ik heb hem nu al wel vliegend gekregen, alleen breekt mijn lagerblokje nu elke keer er vanaf! (slecht uitgedachte constructie)
    Ik ben nu aan het proberen om nog zoeen te maken, maar dan met zo'n micromotortje van een tafel-autootje (ik weet niet of dat gaat werken, maardat is juist de lol natuurlijk!).
    Mijn einddoel is eigenlijk om een goede zwever te maken in de vorm van een meeuw of adelaar. En dan als aandrijving ipv zo'n suffe klapprop voorin, een mooie vleugelslag in te bouwen! Lijkt me echt geweldig. Lekker soaren tussen de meeuwen en als je dreigt weg te zakken, flap je een paar keer bij! maarja, voorlopig nog maar ff wat info aan het verzamelen.
    als ik ga bouwen komt het natuurlijk wel hier, maar dat zal dus nog wel even duren.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    zorg voor een goede vertraging ;)
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja, dat lees ik hier wel overal (en is natuurlijk ook logisch!). Wat is nou redelijk gebruikelijk? 1 op 20? Ik zal eens tellen wat ik er nu standaard op heb zitten. Is in ieder geval een dubbele vertraging.
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Vorig jaar ook eens gemaakt, van 1(.5?)mm depron:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    (dikke draden zijn uiteindelijk wel ingekort/verdund hoor ;))

    Nooit gevlogen, ging ooit wat los geloof ik, en heb intussen geen tijd gehad/gemaakt er weer naar te kijken :? :oops:

    En het stoppen met flappen, als er thermiek is o.i.d. is moeilijker dan het klinkt. De vleugels moeten in juiste positie gelockt worden, probeer dat maar eens (licht!) op zo'n vogeltje voor elkaar te krijgen.
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Cool! ja, ik dacht al micro, waar blijft joost?! :D
    Het moet dus volgens mij wel kunnen, ik zie wel.

    Bij een kleintje word het lastig afstellen, maar ik had zelf iets bedacht :idea: wat na wat onderzoek toch al bestond bij de grotere (oude) versies. Gewoon een veer tussen de vleugels.
    Dus als je zegmaar de motor vrij laat draaien, zouden de vleugels eigenlijk naar de uiterste bovenste stand klappen. Als je nou een veer erin monteerd die de vleugels in glijvlucht horizontaal houden, dan heeft je motor ook minder kracht nodig.
    Volgens mij dus nog evenveel energie (slag naar boven wordt nu geremd door de veer), maar de kracht voor de neerwaartse slag word lager toch?

    Ook komt er volgens mij een soort veereffect, zodat het flapperen met een beetje hulp van de motor bijna vanzelf doorgaat! Klopt dat een beetje denken jullie?
    Bij een kleine versie zou je dan een klein elastiekje kunnen gebruiken.
    moet lukken toch?
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ghehe, we denken hetzelfde :p

    Dat veerprinciepe heb ik namelijk min of meer ook toegepast.
    Wanneer de vleugels aan de voorlijst omhoog worden gedrukt, gaat het scharnierpunt ook mee omhoog. Deze heeft een soort veerwerking, en op een gegeven moment wordt deze kracht zo groot, dat het scharnierpunt weer terugschiet naar z'n begin punt. Dit heeft een snelle krachtige flap tot gevolg.

    zie mijn gif animatie hieronder:

    [​IMG]

    Of het in de praktijk (door motor aangedreven) ook werkte, weet ik niet zeker meer..

    Het is waarschijnlijk sowiso beter wanneer de krachtige snelle slag bij het naar beneden slaan van de vleugels zou zijn.. whmm, rugvlucht? ;)
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mmmmh, ik zie nog niet helemaal hoe jouw idee werkt :?:

    volgens mij werkt jouw idee volgens dit principe, klopt dat? alleen kan bij deze versie niet het scharnierpunt van de 2 vleugels op en neer bewegen.
    [​IMG]

    Ik ben nu eerst uitgegaan van dit simpele idee.
    [​IMG]

    Iik heb nu al een micromotortje met vertraging aan een set flappers gemaakt, maar ik was weer eens te enthousiast met het formaat vleugels. Dat trok het arme motortje dus niet. Ik ben nu aan het zoeken naar een ander idee om een flapbeweging te maken.
    Doel is zo weinig mogelijk koppelingen en het liefst geen rechtgeleidingen. Dit alles voor zo min mogelijk wrijving!

    trouwens, hoe maak je zo'n bewegende gif?
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Yep, volgens dat aanstuurprinciepe.

    Alleen worden bij mij de vleugels niet naar beneden getrokken door een veer (zoals bij jouw idee) maar gaat het scharnierpunt omhoog/omlaag, zodat de vleugels om de aansturingspennen scharnieren. Is in de gif goed te zien dacht ik, de plek van mijn vingers worden de nieuwe scharnierpunten als het 'echte' scharnierpunt omlaag gaat. Zie ook de foto's eerder op de vorige pagina.

    Verder, bezuinig niet op motorkracht.. kan je niet een iets groter motortje regelen? Zo'n klein automotortje was bij mij ook te weinig, en heb het nu vervangen door een wat groter exemplaar.
    Je hebt het motortje toch wel vertraagd he?

    de gif heb ik gemaakt met.. eh, Adobe Image Ready geloof ik.. staat in de Photoshop map.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Joh, Jij hebt dus dat vorige idee gebruikt met het veerprincipe om te kunnen zweven. Daarna ben je erachter gekomen dat er dan toevallig zo'n rare snelle flap (naar boven :roll: ) ontstaat :?: mmmh, blijft er enigzins misterieus uitzien. Ook nu ik dat gifje vertraagt heb afgespeeld.
    Maar begin het nu te snappen :thumbsup:
    Trouwens, wat voor motor en accu had jij gebruikt?


    Dit ben ik nu aan het bouwen. via een rechtgeleiding en dat 2 schuine stangen (nu 1) naar de vleugels (vast scharnierpunt van de vleugels dus)

    [​IMG]

    Ik gebruik deze onderdelen van micro autootje
    [​IMG]

    ik ben het met dit motorTJE gewoon aan het proberen. Vertraging origineel gelaten. Draait nog wel hard, maar misschien werkt het enigzins. ik zie wel. oh ja, deze wordt niet bestuurbaar ofzo, is meer zo'n rubbermotor modelletje, maar dan met elektromotortje!

    Dit is ook eigenlijk niet echt mijn doel. Mijn doel is veel groter!
    Ik zit er aan te denken om de motor uit een oude robbe skyflex te halen. (speed 600 of 700 ofzo, hoe zie je dat?) met 7 cellen accupack.
    Een vriend van mij adviseerde om een accuboor uit elkaar te slopen voor de vertraging. Dat leek me wel een goed idee, dus ging ik bij mijn stage bedrijf ff vragen of ze nog wat oude hadden liggen. Toen zeiden ze: die kan je toch beter bestellen? doen we regelmatig! Dus doorverwezen naar de mädler-site. (www.maedler.de). Die hebben allerlei tandwielen en via mijn werk hoef ik geen verzendkosten te betalen. dus tandwielen zijn ook wel aan te komen.

    Het grote probleem waar ik nog mee zit voor de grote versie is het flappen van de vleugels. Het is wel erg makkelijk om gewoon vleugels van vliegerdoek te maken, maar dat staat niet echt bij een meeuw! Misschien is het mogelijk om de hele instelhoek van de vleugels verend te laten scharnieren. Dan krijg je in principe met vaste vleugels (massieve, torsiestijve? hoe zeg je dat :lol: ?) toch een voortstuwende flapbeweging toch?

    nou ja, ik zie nog wel.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat type vleugels wat jij wil daar was Kaja mee bezig. Helaas is deze vorig jaar overleden. Wel staat nog wat van zijn informatie op diverse forums. Zoek eens op de duitse forums en op rc group naar zijn info.
    Op dit moment zijn de flexvleugels van zeildoek nog steeds de beste oplossing voor de vele problemen. Kurt Saupe heeft deze zeil vleugels alweer helemaal aangepast in zijn model de excalibur. Als je de kans hebt om naar de Inter-ex te gaan dan raad ik je dat zeer zeker aan. Helaas is de Inter-ex dit jaar in de omgeving van Parijs, Dit is voor velen van ons wel erg ver weg.
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Theo, als we samen gaan karren
     

Deel Deze Pagina