Toch weer aan de bouw

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door gvwezel, 10 mei 2019.

  1. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Hallo allemaal .
    Ja ik ben er weer na 4 jaar.
    Ik heb de draad weer opgepakt en hoop ook echt te gaan vliegen met mijn peanutmodellen.
    Maar heb weer zin in.

    Gert-Jan van Wezel [​IMG]
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ook al een wedstrijd op het oog?

    Ik heb uit betrouwbare bronnen begrepen dat er een club in Nijmegen is die elk jaar 3 dagen indoor vliegen. En daar ook nog even de grootste Europese internationale wedstrijd bij organiseren...

    Het is maar een tip.... :thumbsup:
     
  3. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Ja die club ken ik goed en ben daar ook wel eens geweest toen hij nog niet international was.jij vloog toen net f1d en ik f1m
     
    crins vindt dit leuk.
  4. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Misschien dat ik daar ga vliegen komen kijken doe ik zo wie zo
     
    crins vindt dit leuk.
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Dan herrinner jij je meer dan ik doe. Dat F1D project was geen succes :rofl:

    Kom lekker meedoen als dat lukt. Er is trouwens een NK in peanut.
     
  6. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    En binnenkort weer clubkamp.. om de tussentijd te vullen ;)
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  7. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Mijn eerste f1m was ook geen echt succes
    Maar een NK waar wanneer wat zijn de eisen
    Ik bouw al jaren van me 10e mee besmet maar nooit echt goed door gepakt hoop ik nu wel te doen met schaal
     
  8. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Ja Eric (als ik het goed heb) dat kamp heb ik nooit gedaan alleen spullen vervoerd met de bus.
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Bingo!
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Tijdens de IIFI in november. Eisen zijn eigenlijk simpel.

    Een peanut die een statische score heeft en vluchttijden wordt gezien als deelnemer.

    Ben je vervolgens woonachtig in nederland, lid van de KNVvL dan kun je meedoen voor het NK. En we genoeg deelnemers hebben natuurlijk.

    2019 zou de 3e keer worden dat hij wordt uitgereikt. F1N, F1D en F1M zijn ook nk klassen indoor.
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Vorige winnaars peanut NK

    2017 Wout Moerman, trouwens met een fokker FII waar jij de tekening nu van hebt.
    2018 Roel Lucassen met een pistachio ingeschreven als peanut...
     
  12. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    O ja maar Roel is een superbouwer met heeeeel veel ervaring .
    Maar ik denk na over de uitdaging
     
  13. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Die bus heb ik niet meer hoor
     
  14. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Waaaat? Een pistachio met peanut prestaties? Dat lijkt me heel erg goed!

    Wat die tekening betreft van de F-II, die wil ik ook wel! Waar kan ik die vinden?
     
  15. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Ik ga hem wel aan je versturen morgen
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ja en nee.

    Ja. het is heel knap een pistachio te bouwen die mee kan komen bij peanut. Met name statisch

    Nee. Als je kijkt welke modellen de andere gebruiken kun je prima met een pistachio meekomen bij peanut. Het is soms ook een spel van je onderwerp slim kiezen. Ik wil hier best hele stukken over schrijven wat betreft punten e.d per model. Maar dat doe ik alleen als er echte behoefte aan anders verwijs is jullie naar de regels van de klassen daar wordt ook veel duidelijk.
     
    gvwezel vindt dit leuk.
  17. gvwezel

    gvwezel

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Doornenburg
    Graag bernard
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ok daar is dus behoefte aan. Eens even kijken hoe ik dit beetje fatsoenlijk verwoord.

    We beginnen met een paar basis zaken over beide klassen. Zoals we nu al weten pistachio mag dus mee doen aan peanut maar andersom dus niet. Wat ik bedoel met slim je onderwerp komt dan ook vanzelf aan bod.

    Allereerst wat algemene info wat betreft het jureren. De modellen in beide klassen worden door een 2 koppige jury beoordeeld op hoe goed ze er uit zien en in hoeverre ze kloppen naar het origineel. Daarbij staan alle modellen op 1 tafel en bedenkt de jury al, die is het mooist en die het minste moois en alles wat er tussen zit.

    Bij pistachio neem ik 2 extremen qua modellen en geef een korte uitleg over de puntenopbouw.

    Laten we een Lacy M-10 en een Martin Baker MB5 (google maar even voor foto's)

    Er wordt natuurlijk gekeken naar de kwaliteit van bouwen, of er geen onderdelen vergroot zijn, schaal v stelling, details, complex kleurenschema, enz.
    Bij pistachio krijgt de Lacy M-10 geen enkel bonuspunt
    De Martin Baker MB5, 4 punten voor een lage vleugel, 3 punten voor de afwijkende rompvorm (alles anders dan vierkant brengt punten op), piloot geeft 2 punten als je die er netjes in zet,.
    Mocht je nou nog motorcilinders hebben die je kan zien dan krijg je nog meer punten.

    Dus ideaal is een pistachio met een lage vleugel of een 2 dekker, met een motorcilinders die te zien zijn, een pilootje, een anders dan vierkante romp, netjes gebouwd, gespoten onderdelen met veel details, losse hoogteroertjes/kielvlak/rolroeren en complexe kleuren scoren dus enorm. Maar lastig te bouwen en o zo lastig aan t vliegen te krijgen.

    Duidelijk zover?

    Bij peanut geld eigenlijk het zelfde weer qua opbouw voor kwaliteit e.d

    Laten we ook daar weer 2 extremen nemen.

    Een sopwith Rainbow en een piper cub

    qua eerste deel wordt er gekeken naar de kwaliteit van bouwen, of er geen onderdelen vergroot zijn, schaal v stelling, details, complex kleurenschema, enz.

    Dan wat bonus punten. Bij de piper cub zijn die schaars. hoge vleugel en simpele kleuren met weinig details. dat model heeft in 2018 2,5 bonus punten gekregen.
    De sopwith rainbow heeft naast de eerste scores 25 bonuspunten gekregen. Maar waar dan allemaal? Het is een 2 dekker dus extra punten, het heeft drijvers dus punten, een ronde vorm romp, mooie 3d gevormde piloot, motorcilinders die zichtbaar zijn, enz.

    Punten totaal voor de sopwith: 137
    Voor de cub: 64,5

    Dus het loont goed te kijken welk model je bouwt om mee te doen in elke klasse. MAAR.......

    Dit zijn modellen gebouwd door de top van Europa uit Engeland en Tjechiƫ. Heb je weinig ervaring, begin simpel en zorg eerst dat t netjes gebouwd is en vliegt. De NK deelnemers zijn bij een totaal van 16 deelnemers, 10e, 11e en 15e geworden. Een hoogdekker scoort slechter maar vliegt wel goed. Dus een netjes gebouwde FII is een prima idee.

    Vragen? Dan hoor ik t graag...

    Alle reglementen heb ik in bezit (engelstalig) en kun je toegezonden krijgen als je mij je mail adres stuurt. Ook de uitslagen van 2018 zijn bij mij verkrijgbaar. Kun je een beetje kijken hoe de verdeling was.
     
    crins, gerjanmonohull74 en gvwezel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina