Toerenregelaar

Het onvermijdelijke is gewoon gebeurd. Onkunde en onbekend zijn met de materie mijnerzijds want dit is op mijn leeftijd (83++) mijn eerste project.
Ik heb op de een of andere manier mijn toerentegelaar ( 30 A ) opgeblazen!! Verbrand!
Wat ik verkeerd deed weet ik nog steeds niet. Had al eerder gemeld dat ik het drie-aderige kabeltje van de toerenregelaar op kanaal 6 van mijn FS-i6A ontvanger had aangesloten omdat dát , volgens het zeer sumiere aansluitschemaatje ( gebruikers manual) van de zender DE juiste aansluiting zou zijn om de ontvanger van stroom te voorzien...ondanks dat in de beschrijving van de zender FS -i6 op een andere plaats staat dat dit kabeltje op kanaal 3 ( throttle) aangesloten moest worden.....

Kreeg een reactie van een clublid dat het niet uitmaakt van welk kanaal de stroom beschikbaar wordt gesteld. Oke....dus kabeltje naar Kanaal 3 !

Toen nog eens naar de " stick mode" gekeken. Rechter stick voor kanalen 2 en 4, zijnde de richting en hoogte-roeren. En die werkten.
Linker stick ( waarvan één ...kanaal 3).
Nóg reageerde de electromotor niet op de stick bewegingen...
Toen is er mogelijk wat fout gegaan!

Op de een of andere manier heb ik voor die linker stick toch iets gewijzigd want opeens begon de E-motor keihard te loeien en was nauwelijks te stoppen. Toen kwam er rook uit de regelaar. RAMPSPOED !

IK GA eerst achter een nieuwe regelaar aan. Moet dit weer een 30A zijn ? Zijn dezen los te koop?

Als er iemand is die mij weer op weg wil helpen, dan graag.
Met vriendelijke groet.

Ik ben al even uit de vlieghobby.
Maar belangrijk is, voor de helpers onder ons, om goed te kunnen helpen meer informatie.
1 wat voor motor is het?
Liefst het type en de kv (toeren per volt)
2.Hoeveel volt accu u gebruikt.
3. Welke maat prop er op de motor zit.
Als u die 3 dingen kunt achterhalen krijgt u een beter advies van de experts onder ons.

en ALTIJD, maar dan ook ALTIJD, je prop van de motor als je aan het inregelen bent.

Pas als de motor voorspelbaar reageerd en te regelen is, dan op een veilige plek, met een ampere meter er tussen, de eerste tests met prop doen.

volgens het zeer sumiere aansluitschemaatje ( gebruikers manual) van de zender DE juiste aansluiting zou zijn om de ontvanger van stroom te voorzien...ondanks dat in de beschrijving van de zender FS -i6 op een andere plaats staat dat dit kabeltje op kanaal 3 ( throttle) aangesloten moest worden.....

Beste @C.N.H . Uw vraag geeft te weinig informatie informatie voor een goed antwoord.
Laten we bij de handleiding beginnen.
Ik heb bijgevoegd de uitvoerige handleiding in het Nederlands van de Reely, zie link: 1310037_v2_0124_02_dh_mh_it (conrad.com)
Reely en Flysky zijn eigenlijk broertje en zusje, dezelfde zender onder een andere naam.

Op pagina 34 van de handleiding, staat de afbeelding van de stuurknuppels met het bijbehorende kanaal op de ontvanger. De ontvanger wordt beschreven op pagina 15. Let op, de getoonde afbeelding is voor "stick mode 2".
Bij "stickmode 1" staat de snelheidsregelaar op kanaal 2.

Indien de snelheidsregelaar op het kanaal van de linker verticale stuurknuppel is aangesloten, dan zal bij aanzetten van de zender een alarm klinken, dat de stuurknuppel omlaag gezet moet worden, ter voorkoming van ongewild draaien van de motor.

Voor zover de zender en de ontvanger.

Wat nog open blijft, voor een antwoord op de regelaar, is:
1. Is de toepassing een schip of een vliegtuig?
2. Heeft de motor 2 of 3 aansluitdraden.

Ik hoop u hiermede een beetje van hulp te hebben kunnen zijn en zie graag de antwoorden op mijn vragen tegemoet.
Groet. Henk,

Goedemiddag Bertus, WVR . en Stoompomp( Henk).
Hartelijk dank voor uw antwoord op mijn nogal trieste bericht dat ik door mijn onkunde mijn toerentegelaar heb opgeblazen. ( Hopelijk dat het daarbij gebleven is).
Graag informeer ik U allen wat uitgebreider maar eerst even ieder afzonderlijk.
De opmerking van WVR om de motor ten alle tijden te testen ZONDER propeller deed ik al, maar desalniettemin nogmaals dank voor uw reminder.
Stoompomp (Henk). U verwijst naar de manual van de Reely. Deze heb ik , net als de manual van de FlySky -i6 in zijn totaal uitgeprint en gebruik ze "naast elkaar". Hoewel ze "broertje/ zusje" zijn, zijn er echt wel degelijk verschillen. Of die de oorzaak van de ellende geweest zijn..... weet ik niet.

Bertus. Leuk, hebben bijna dezelfde naam.
Ik (83++) heb de roepnaam Bert, afgeleid van Norbert. Mijn hele leven ben ik luchtvaart en vliegfanaat geweest tot grote droefenis van mijn echtgenote ( waarmee ik al 54 jaar getrouwd ben) en het meest frappante is dat ik mijn werkzame leven in de scheepvaart en scheepsbouw heb doorgebracht. Maar dit ter zijde.
Ik heb best wel een paar modellen gebouwd, maar nog nooit een die RC bestuurbaar was. Dit is mijn EERSTE en mogelijk laatste project. Gezien onze financiële positie kan ik me geen kostbare zaken meer veroorloven.

Hier volgen de gegevens van mijn zender , ontvanger , motor , toerenregelaar, accu en propeller.( buiten de zender, ontvanger en accu ) als setje Flykit A 2212 via Amazon gekocht)
Zender: FlySky -i6. ( 6 kanaal)
Ontvanger: FlySky- i6 A ( 6 kanaal waarvan ik alleen 2, 3 en 4 gebruik . 2 voor hoogte, 4 voor richting roer en 3 voor motor toerental.
Motor: merk: Kyro, brushless 2200 KV met 3 draadjes.
Toerenregelaar 30A.
Accu: merk :Serc. Lippo 11,1 V 3S .25C ; 2250 mAh
Prop: 15½ cm ( wat ik persoonlijk te klein acht)

Mijn model is niet van piepschuim maar gewoon van balsahout en gemaakt van een originele bouwtekening die teruggeschaald is zodat de spanwijdte geen 160 maar 84 cm geworden is. Het model is afgeleid van de Curtis P40.

De joystick modus op de zender heb ik zo gekozen dat de rechter stick voor kanaal 2 en 4 dient en derhalve de linker stick voor de toeren regeling ,( en airons die ik niet heb).
Ik heb toen de motor niet reageerde op DIE bewuste linker stick, (voor een resultaat dáár!) aan de modus setting zitten klooien waarbij "opeens" de motor als een bezetene begon te loeien en de rook uit de regelaar kwam...
Is dit voldoende informatie voor een eerste diagnose?
Ik verneem graag.
Hartelijke groeten.

.

Op pagina 34 van de handleiding, staat de afbeelding van de stuurknuppels met het bijbehorende kanaal op de ontvanger. De ontvanger wordt beschreven op pagina 15. Let op, de getoonde afbeelding is voor "stick mode 2".
Bij "stickmode 1" staat de snelheidsregelaar op kanaal 2.
Henk, dat klopt niet helemaal, en ik weet dat uit eigen ervaring omdat ik destijds een FlySky-i6 zender in Mode 2 gekocht heb en deze naar Mode 1 omgebouwd heb. In beide gevallen zit gas op kanaal 3, maar je moet je bedenken dat je niet alleen de Mode in het menu van 2 naar 1 moet veranderen, maar ook de complete knuppel-units moet verwisselen (en dat zonder de bedrading los te maken, maar die ook mee te verwisselen). Wat trouwens ook de enige manier is om bij deze zender de niet-terugverende gasknuppel op de goeie plaats te krijgen.

Conclusie: als je met een FlySky zender in Mode 2 wilt sturen moet je èn een Mode 2 zender kopen èn in het menu "Mode 2" instellen.

PS: bij het verwisselen van de knuppel-units worden die ook met een halve slag verdraaid, waardoor sommige kanalen verkeerd-om gaan werken, ook dat wordt met het menu "Sticks Mode" aangepast. Ook daarom altijd beide doen bij het ombouwen.

Laatst bewerkt:
Wat trouwens ook de enige manier is om bij deze zender de niet-terugverende gasknuppel op de goeie plaats te krijgen

Wat bedoel je met op de goede plaats?
Mijn beide Flysky heb ik gekocht als "left handed", hierbij zit de niet terugverende stuurknuppel aan de linkerkant.
Groet. Henk.

Laatst bewerkt:
Ik heb toen de motor niet reageerde op DIE bewuste linker stick, (voor een resultaat dáár!) aan de modus setting zitten klooien waarbij "opeens" de motor als een bezetene begon te loeien en de rook uit de regelaar kwam...
Dat kan heel goed de oorzaak geweest zijn, lees mijn verhaal hierboven
bij het verwisselen van de knuppel-units worden die ook met een halve slag verdraaid, waardoor sommige kanalen verkeerd-om gaan werken, ook dat wordt met het menu "Sticks Mode" aangepast.
dat gebeurt dus ook met kanaal 3. Als je de linker unit naar rechts verplaatst komt deze vanzelf ondersteboven te staan (vanwege de positie van de aansluitingen), vandaar dat in dat geval het gaskanaal door het menu omgedraaid moet worden om de positie "gas dicht" aan de onderkant te krijgen.

Als je nu aan de zender niets verandert, maar wèl in het menu Mode 2 naar Mode 1 verandert gaat het mis, zoals je helaas hebt moeten ervaren.

Hallo Bert.
Mijn roepnaam is ook Bert en in ben scheepstimmerman geweest.
Maar ik dwaal af.
Succes met de zoektocht naar de juiste regelaar.
Voelt u zich niet schuldig dat u een regelaar kapot gemaakt heb.
Ik denk dat er hier meer zijn die dat al eens gedaan hebben, dan bij wie dit nog nooit gebeurd is;)

Prop: 15½ cm ( wat ik persoonlijk te klein acht)
Je vertelt er niet bij welke spoed je propeller heeft, maar als ik uitga van een 6x4 inch (diameter 6", spoed 4") dan zit je al op 25A - 30A, dus is je regelaar al aan de krappe kant. 25A is dan berekend met een efficiënte APC-E propeller, andere merken trekken al meer dan dat.
Als je toch een grotere propeller wilt moet je óf een andere motor met een lager kv getal gebruiken, óf een 2s LiPo gebruiken.

Ik laat zelf nooit een motor lang onbelast op maximum toerental draaien, sommige regelaars kunnen daar niet tegen.

Beste respondenten.
Met alle goedbedoelde antwoorden en adviezen op mijn helaas dramatische pogingen om de besturing van mijn vliegtuig te realiseren, denk ik toch dat het voor mij ( die niet opgegroeid is in dit digitale tijdperk) iets te hoog gegrepen is. Ik denk dat ik stapje voor stapje iedere letter of regel uit de in het "Chengels" ( Chinees Engels) opgestelde handleiding moet volgen. Ook de niet van toepassing zijnde passages die op helicopters en motorloze zwevers gaan.
Dan maar kijken wat eruit komt.
Tot zover nogmaals dank voor jullie bijdragen.
Laat tzt nog wel van me horen.
Hartelijk gegroet.
Bert van Dijck.

Tip:
Als je totaal niet zeker bent van een toestel zijn electronica, sluit de de regelaar even aan, maar laat je de motordraden nog even los.
De ontvanger krijgt dan wel stroom, maar er gebeurt verder nog niets.

je kunt vanaf hier bekijken wat alles doet, waar alle servo's in moeten etc.

Wil je weten wat het gaskanaal is, prik je de stekker van de regelaar even op een ander plekje in de ontvanger.
prik een servo in kanaal 3.
je kunt nu het gas bedienen, in theorie loopt die servo mee met je knuppel.
je kunt hier alleen nog niet zien of het gaskanaal omgedraait moet worden of niet (staat hij volgas met de knuppel omlaag, of staat hij op 0 gas)

Nu de motordraden vast.
geen prop op de motor.
de regelaar kan nu ook weer piepen (doet hij via de motor)
gaat de motor lopen als de de stick een stukje omhoog zet, zit 0 gas onderin, dan klopt het.
Doet hij niets, geef een volgas (stick naar boven)
hoor je dan opeens allerlei extra piepjes, zit 0 gas dus bovenin.
zet je dan de stick langzaam wat naar onder, gaat de motor langzaam lopen.
dan moet dus even het gaskanaal gereversed worden.

gaat de motor alleen staan hakkelen, maar niet echt draaien, snel stoppen.
dan staat de timing in de regelaar ver van het goede punt, en stuurt hij de motor fout aan.
laat je de motor lang hakkelen op deze manier, fakkelt de regelaar af.
vaak als hij hakkelt, en je geeft de motor een zet gaat hij wel draaien. maar het hoort niet:D

nu even kijken of de motor de goede kant op draait.
draait hij verkeerdom, pak je 2 van de 3 dikke motordraden, en sluit ze even andersom aan.
hierna draait hij andersom.
voor de motor maakt dit niet uit. voor de prop wel

....... en voor je eigen gemoedsrust en gezelligheid: zoek eens een lokale club op. Daar zijn altijd vliegende leden die graag even helpen. Kunnen ze even warm binnen zitten. Met een beetje mazzel vind je een club die in deze tijd van het jaar indoorvliegen heeft of een clubavond. Helemaal lekker warm.

groeten,
Erik
mvc Woerden

• Like
Reactions: wvr
Nog even een tip: als je je nieuwe toerenregelaar niet met een piepconcert vanaf je zender wilt programmeren kun je er vaak een programmeerkaart bij kopen, waarmee je de regelaar direct kunt instellen. Bijvoorbeeld deze combinatie:
https://www.toprc.nl/hobbywing-skywalker-40a-v2-regelaar.html
https://www.toprc.nl/hobbywing-programmeerkaart-voor-oa-flyfun-en-skywalker-series.html
Let wel: dit is maar een voorbeeld, ik heb met de leverancier en met dit type regelaar/prog.kaart geen enkele ervaring.

Wat blijft is de controle van de richting van het gaskanaal, zoals ook Student hierboven beschrijft. Maar ik ben er van overtuigd dat jouw FlySky zender in de goede richting werkt, mits je het verhaal wat ik eerder schreef volgt, dus;
- Zender moet als Mode 2 gekocht zijn.
- Zender in het "Sticks"-menu instellen op Mode 2.
- Kanaal 3 in het FUNCTIONS > Reverse menu instellen op Nor (Normal).

Maar voorzichtig proberen kan geen kwaad.....

Laatst bewerkt:
Back