Toerental electro motoren

Hallo,

Wie kan mij vertellen hoe e.e.a werkt met het toerental kiezen voor een electro zwever?
( belast - onbelast - hoeveel - enz. )
Ik bedoel: Een motoren leverancier geeft op hoeveel kv een motor is.
Als dit getal b.v. 800 is, en ik gebruik een lipo-pakket van 3 cellen (11,1 volt) is het toerental dan onbelast 11,1 x 800 = 8880 rpm.?
Zo ja, wat is het toerental dan belast?

Wie kan mij hierover duidelijkheid geven om de juiste keuze te maken?

Alvast bij voorbaat bedankt.

Piet

Je rekensom klopt Piet.
Het onbelaste toerental zal bijna Kv*U zijn.
Een belaste motor draait altijd langzamer. Dit komt door de interne spanningsval van een motor. In de motor zitten namelijk koperwikkelingen, en deze hebben weerstand. Over deze koperdraden zal een spanningsval ontstaan als er stroom doorheen loopt. (en dat is bij een belaste motor)
En zelf bij een onbelaste motor loopt er nog een kleine stroom om de verliezen zoals luchtweerstand, lagers ed. te ovewinnen. Maar deze zijn verwaarloosbaar klein.
Een belaste motor zal ongeveer 80% van het onbelaste toerental draaien. Echter zal de accuspanning bij belasting ook inzakken.

Het toerental van een motor is (ongeveer?) zo te berekenen: n=(U-(Ri*I))*kv
Met:
n voor toerental [RPM]
U is accuspanning [Volt]
Ri is interne weerstand [Ohm]
I is stroom [Ampère]
Kv is toerental-constante [RPM/V]

Hoi Michiel,

Bedankt voor je reactie.
Op één vraag heb ik nog geen antwoord.
Weet jij hoeveel toeren een motor moet draaien om het maximale rendement te hebben bij een zwever?
Ik weet, dat je bij een pylonracer een hoog toerental moet hebben met een kleine prop en bij een grote zwever een laag toerental met een grote prop.
Maar wat is nu een laag en of hoog toerental ?
Ik ben benieuwd wat jij hierover weet!

Groetjes,

Piet

Het wordt nog ingewikkelder, het toerental in combinatie met de spoed van de propellor is wat telt. Langzaam draaiend met een grote spoed geft dezelfde propsnelheid als snel met kleine spoed.
En die propsnelheid moet weer zijn afgestemd op je vliegsnelheid....

Voorzover ik weet is dat bijna niet nauwkeurig uit te rekenen omdat er zó veel variabelen in het spel zijn. Afgaan op gegevens van anderen, ervaring en niet te vergeten de opgave van een fabrikant zijn je uitgangspunten. En afhankelijk van hoe perfectionistisch je bent kun je dan honderden andere combinaties proberen op zoek naar de beste combinatie :D

Er is dus niet zo iets als het toerental voor een zwever.

3 Lipo cellen, een motor met een kV van rond de 1000 en 10x6 tot 12x8 ongeveer is gebruikelijk. Vertraagd krijg je natuurlijk weer hele andere waardes.

Om je een idee te geven kun je de database voor elektrozwevers eens doorneuzen (zie sticky in het zweefvlieg subforum of hier in dit forum trouwens; is dezelfde)

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

Wat ik graag zou willen weten: welke kv waarde hoort bij een grote zwever? (ca. 3 á 4 meter spanwijdte )
Al ik nl een motor koop met een kv waarde van 1400, en wil deze gaan vliegen met 4 lipo's.
Dan kom ik al snel op ca. 21.500 toeren per minuut.
Met zo'n hoog toerental ga je toch geen kleine prop gebruiken om een grote zwever op hoogte te brengen?
Mijn inziens zijn dit waardens voor pylonracers.

Wat denk jij Arjan?

Groetjes,

Piet

Heb je in die database gekeken? Er staan flink wat zwevers in van 3 tot 4 meter met heel verschillende setups.

Op 4 cellen onvertraagd zie ik er twee, één met een kV van 680 (12x9 prop) en één met een kV van 960 (12x7 prop). Ook een paar met vertraging en dus hogere kV's.
Er zijn echt héél veel mogelijkheden, precies daarom heb ik die database aangelegd :D

Wat ik zelf in mijn zwevers gebruik (rond de 3 meter) is een buitenloper van 123 gram, 1040kV en 3 cellen Lipo. In combinatie met een 11x6 werkt dat uitstekend en ook groter/zwaarder zou je daarmee omhoog krijgen.
Er zijn ook mensen die letterlijk loodrecht als een speer omhoog willen en die gebruiken heel andere, duurdere setups.

Kijk er maar eens naar, die database. De namen van de eigenaars staan er ook in dus dan kun je ook nog gerichte vragen stellen!

Ik ben het helemaal met Arjan eens. Een langzaam vliegende zwever heeft weinig propsnelheid nodig. Bij mijn weten heeft een grote traag-draaiende prop dan een hoger rendement. (volgens mij is het zelfs altijd zo.)
Praktische beperkingen zijn ook belangrijk. Denk dan bv aan de maximale diameter van de prop. (grondspeling of dat de propeller niet de vlieg raakt bij het inklappen)

Maar ga voor een motor met een laag kv. (tussen de 600 en 1000RPM/V) Maar ook daarbuiten kan je nog prima vliegende setups hebben. :)

Allen, bedankt voor het meedenken!

Tevens wens ik jullie allen een fijne jaarwisseling en een goed vliegjaar 2008 met veel goed weer en een prima gezondheid !

Piet

Back