toerental FX 18 Phoenix 45

Hallo,

Ik heb op kanaal 7 een phoenix 45 regelaar aangesloten.
Op de zender (Futaba FX18) heb ik op dat kanaal een liniaire schuif aangesloten. Als ik de schuif omlaag beweeg dan begint de heli op toeren te komen. Hoe stel ik in dat als ik de schuif omhoog of omlaag beweeg de motor meer of minder toeren gaat maken.

Waarom doe je zo moeilijk

Sluit hem aan op kanaal 3 en programmeer idle up 1 gas curve op bijvoorbeeeld 80 % voor de hele curve.

Programmeer de pHoenix op heli/governor mode.

Als je nu schakeld idle 1 zal je heli op een vast toerental gaan draaien. Het toerental wordt bepaald die die gas curve.

Als je nu je normal mode op 0 % kan je deze als trottle cut gebruiken zonder dat je een extra schakelaar nodig hebt.

Natuurlijk kan je ook je trottle cut gebruiken voor dit doel maar dan heb je een extra schakelaar nodig.

gr Remco

Ik heb een electro heli en het betreft een schuif.
Kanaal 7 is een kanaal dat niet voor mix functies wordt gebruikt.
Een gascurve instellen voor een heli-regelaar ?

Ja een gas curve instellen voor een electro heli.

De regelaars werken namelijk in governor mode zo dat de grote van je zender puls het (constante) toerental van je heli/motor/rotor bepaalt.

Dus als je een curve over de heli bereik insteld van 80 % zal hij altijd op het toerental gaan draaien die bij een pulsbreedte van 80 % hoort.

Natuurlijk kan je dat ook met een schuif doen, maar als je dan crashed is het moeilijker om je gas er af te krijgen dan met bijvoorbeeld trotle cut of die druk met idle 1/ normal mode.

Alleen een schakelaar om en het gas is er af.

gr Remco

Welke waarde's moet ik invullen in het Idle -1 en Normal menu voor de gascurve en de pitchcurve?

Ik neem aan omdat ik in regelaar heb met electronische toerentalregeling
de gascurve als een horizontale lijn moet programmeren.

Normal : Gmin -80 Gmid -80 Gmax -80
Pmax +80 Pmid -05 Pmin -65

Idl 1 (hoger toerental) : Gmin -52 Gmid -52 Gmax -52
Pmax +90 Pmid -10 Pmin -65

Als ik het goed begrijp dan kan ik dus onder elke schakelaar Tcut en Idle 1 een ander toerental programmeren.
Ik heb 2 schakelaars eentje op stekkerplaats 5 en eentje op stekkerplaats 6 aangesloten van de mixerschakelaaraansluiting op de zenderprint.

Je zit een aandig eind op weg

Als je normal wil gebruiken om je gas uit te krijgen, dan zet je deze over de hele curve (g) op -100 % (was even vergeten dat je bij de fx18 van - 100 naar + 100 gaat :oops: )
De motor zal nu niet gaan draaien als hij op normal staat.

Bij een idle 1 zet je hem op een waarde die een mooi toerental geeft (waarde moet je proberen).

Een trottle cut kan je niet programmeren op elke schakelaar, maar is gebonden aan een bepaalde stekker plaats. Als je voor deze methode kiest heb je geen extra schakelaar nodig, en gebruik je idle 1 voor toerental x enventueel idle 2 voor toerental y en normal mode als trottle cut.

het beste is natuurlijk normal, idle 1 en idle 2, waarbij ik zelf (maar dat is persoonlijk) normal gewoon -100% gas maak zadat als ik naar het veld loop ik niet mijn tandwielen strip als ik perongelijk tegen de stick aan tik terwijl ik de kop nog vast heb. Ik doe dit omdat mijn zender (fc18 v3.2) geen trottle cut heeft. Als je trottle cut hebt kan je natuulijk deze schakelaar aan zetten als je naar het veld loopt.

De pitch (p) curve moet je zo veel mogelijk linear laten. Zodat je hooverd op 3/4 stick.

succes

gr Remco

Oke ik begin het steeds leuker te vinden.
Via het muit menu kan ik Tcut (bij mij een mixerschakelaar op kanaal 5) aan of uitzetten en het percentage waarbij de motor uit is instellen (0%)vervolgens heb ik de zender even aan en uitgezet dan begint het geheel te piepen en mix te knipperen. Een waarschuwing dat het gas uitstaat.
Even de schakelaar op en neer gedaan en hij knippert niet meer dus ingesteld?
Ik kan hem nu dus met een schakelaar aan of uit zetten.
betekend dit als ik hem aan zet dat ik in normal zit en via de idle 1 schakelaar schakel ik dan over op een hoger toerental dat ik vooraf heb ingesteld.

Ik denk dat ik maar eens wat ga testen wat de heli doet.

Bedankt voor de uitleg.

Back