Toerental - % gas

Hallo, eindelijk met m'n x400 gevlogen. Alles ging goed en wat stijgt dat dit rap. Vol pitch, en in no time meters hoger. Toerental klonk goed, motor en accu niet echt warm. (Ik heb de iets langere Funkey bladen gemonteerd.)
Thuis toch eens het toerental gemeten. 3000/min.
Dat lijkt me wat veel. Ik dacht aan 2000-2400/min.
Kurve dus opnieuw ingesteld. 2200/min bij slechts 30% op de gaskurve/elektrocurve :wink: (=vlakke lijn aangezien de regelaar de toeren regelt)
Motor = Align 430L, regelaar = Kontronik 40-6-18, 11 tands tandwiel op de motor.
Hoewel de toeren nu dus wat beschaafder zijn staat het gas minder dan de helft open. Voor de regelaar schijnt het beter te zijn als deze boven 60% open staat.
Hoe lossen jullie dat op ? een 10 of 9 tands tandwiel steken, of gewoon op 2700/min laten draaien?
Mijn toerenmeter heb ik laatst "geijkt" door gelijktijdig met een andere toerenmeter te meten. Er was geen verschil.
Overigens heb ik gelezen van iemand met een Acrobat SE (kwijl) die een datalogger aan boord had, dat er minder A werden getrokken bij hogere toeren. Dat spreekt dus voor veel toeren.
Hoe is eea bij overige X400's en Trexen ?

Als je regelaar je toeren regelt geeft 20% niet je gasstand aan maar je gewenste toerental. Je hebt kans dat je regelaar de motor met 70% aanstuurt, jij geeft met die 20% alleen maar het gewenste toerental aan...

Skidz, bedankt.
Klinkt logisch, waarom ben ik er zelf niet opgekomen?
OK, ik regel dus het toerental van de motor met die 20%.
Is er een manier om te bepalen of de regelaar nu op 70% aanstuurt of 75%, 85%, enz ?

Als ik nu een 10T monteer dan moet die 20% omhoog om hetzelfde toerental op de kop te houden. 20 wordt bijv 40 om die 2200/min op de kop te houden. Dat lijkt me geen probleem te zijn (mits de regelaar nu niet al op 95% regelt)
Dan kakt de motor minder in = OK
Toch lees ik niet dat iemand met minder dan 11T vliegt.(3s lipo)
Ja, 9T bij 4s lipo.
Daaruit kan ik dus vermoeden dat de regelaar de motor nu idd aanstuurt met het ideale %.
Maar toch ben ik nieuwsgierig naar een manier om dat te berekenen, meten.

Wat je kan doen is de slip van de motor berekenen (Onbelast versus belast toerental) in procenten, en dan meten met welke frequentie je regelaar uitstuurd bij welke governerstand. Frequentie/aantal polen = toerental wat de regelaar uitstuurt.
Je kan hem ook op 20% instellen, toeren meten, op 30% instellen, toeren meten, op 40% enz enz en dan een curve tekenen. Dan kan je ook redelijk precies voorspellen welke stand wat doet.
Beetje veel klus voor een beetje vliegen ;)

Ik neem aan dat je de governerfunctie gebruikt ? ik heb dezelfde setup als jij, ik vind hem het fijnst vliegen op 2600 rpm.

Bedankt voor jullie reactie.
Ik moet het voor mij fijnste toerental nog ontdekken.
Eerst de zaak maar weer opbouwen (crash door spontaan verlies staartblad)

Back