toerental klapprop

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik wil een klapprop kopen voor een mini excel die ik besteld heb.
Maar ik kom met de motor die ik heb op 10000 toeren.
Met een 10 x 5 prop
Ik wilde een graupner cam klapprop kopen kan die dit toerental hebben?
Ik heb een mega 16/15/2 met een vertraging van 3.1 op 1 leggen die wil ik erin zetten maar wil niet boven de 27 ampere uitkomen met 8 cellen

Ik heb ook een 13 x 7 prop maar die mag maar 8500 toeren draaien dat komt dan waarschijnlijk door de omtreksnelheid.

Oke bedankt.
Ik weet alleen niet welk merk het beste is.
Graupner aero-naut of misschien nog een andere

Ik vlieg zelf met Aero-naut maar als je een aluminium midden-stuk hebt en een paar degelijke M3 boutjes om de bladen aan het midden stuk te bevestigen zijn andere merken ook goed, maar je moet absoluut geen klap-prop nemen die normaal voor een speed motor van Graupner gebruikt wordt want op de grond werkt het wel maar tijdens het vliegen kan hij optoeren en dan kan er een blad afvliegen en dan is het vaak gedaan met het kistje ( ik heb het helaas meegemaakt)

Heb ik ook meegemaakt.
Ook met een standaart propje van robbe op een speed 400 motortje van graupner bij het aanduiken spatte hij uit elkaar.
En op de grond is een keer bijna een blad tegen mij hoofd gekomen vandaar mijn vraag.
Ik ben er een beetje voorzichtig mee geworden.
Mijn broer is al een oog kwijt geraakt met een heli.

Ook bij graupner props wordt een maximum toerental opgegeven.

Houdt er ook rekening mij dat nylon props niet mogen uitdrogen (ook de 'carbon" props van aeronaut zijn nylon).

Heel vroeger toen je echt matige kwaliteit nylon props had (die gele tornado props) was het advies om ze zelfs uit te koken, of een aantal dagen in koud water te leggen.
Mischien handig om dat bij oude props uit voorzorg ook te doen.

Gunter props zijn normaal flexibel. Op mijn oude herky waren de props zo verouderd dat je ze als eierschalen kon afbreken.

Graupner props zijn op zich goed, maar vraag je even af hoe oud ze eigenlijk zijn. Vooral die grijze klapprops bestaan al een tijdje.
De props voor 3.2 mm as, of de 400 maat, hebben kleinere bevestigingspunten, dus daar moet je zoals boven vermeld zeker even op letten.

Back