Toerental meten op brushless motor aan de draden.

Beste allemaal,

even een simpele vraag. Hoe verhoudt de pulsfrequentie tussen 2 motordraden zich tot het motor RPM? Ergens moet ik het aantal motorpolen verrekenen, neem ik aan.

Achtergrond:
Ik wil met een PIC chip iets gaan regelen, en één van de inputs is het toerental van een brushless motor. Ik denk dat ik deze kan 'tellen' aan de hand van de voltagepulsen tussen 2 van de 3 motordraden. 5.1V zener, flinke weerstand, en de 5.1V puls over de Zener kan de PIC in. Of met een optocoupler, willen we het veiliger doen.

Dank,

Hugo

Toerental opnemers van loggers werken vaak maar via één draad. De massa + die ene draad is voldoende. Het aantal magneet polen is van belang bij het berekenen van het toerental. Misschien kun je een opamp gebruiken om het signaal te normaliseren?

FF googelen en ik vond dit:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1006124http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1006124

Als je niet zelf wil solderen is dit ook een optie: http://helidirect.com/rpm-sensor-p-26366.hdx (werkt met 2 motor draden)
a2360022-187-bldc_rpm_sensor.gif

Yep, kan ook, maar heeft meer componenten. Eenvoud is wat ik zoek, en jij weet waarom! Je hebt gelijk over de ene draad met massa, maakt het weer eenvoudiger. Ik zal het om te beginnen meenemen, het is een bewezen stukje electronica.

In je link vind ik ook de verrekening die ik zoek:
RPM=Hz*60/#poles

Hier kan ik mee verder.

Dank,

Hugo

Maar ook brushles regelaars doen aan PWM modulatie en daar moet je wel wat op verzinnen dat de sensor niet op de PWM modulatie reageert, dus iets van een RC circuitje is minimaal nodig.

Ik ben momenteel ook met iets dergelijks bezig maar omdat het om een sensored systeem gaat tap ik het af van een sensor.

Klopt, dat deel is al geregeld in een PIC chip. Maar die heeft een vrij schoon toerental signaal nodig, vandaar.

Hugo

In het RCGroups diy electronics subforum zoeken op zero crossing detection. Daarbij gaat het om het bepalen van het commutatiemoment maar die kennis/informatie bij die methode is ook bruikbaar bij dit probleem.

Zitten toch nog een "paar" addertjes onder het gras ... elke fase wordt aangestuurd met (een variant van) een H-brug schakeling, wat in de praktijk inhoud dat de desbetreffende fase wisselend met "+" en "-"(=massa) aangestuurd wordt ... en tijdens een fase wordt de spanning gemoduleerd, waarbij het aantal pulsen regelaar specifiek is ... ergens diep in de software van de regelaar zit de detectie die de veldwissel initieert ... maar die wordt niet standaard "ergens" op een pennetje naar buiten gebracht ...

Als het te lastig blijkt zou je een hall sensor kunnen overwegen die de magneetvelden van de magneten in de rotor oppikt.

Sssst... die staat inmiddels al in het ontwerp... Al vind ik het uiteindelijk geen wenselijke oplossing, omdat'ie aan de buitenzijde van de kist gemonteerd moet worden.

Hugo

Is zeker een optie, ik heb iets soortgelijks van Eagle Tree. Maar het zijn inderdaad weer meer kosten, meer componenten.

Hugo

Back