toerental rotor zoom400

• Topicstarter Topicstarter leijd116
  • Startdatum Startdatum
L

leijd116

Guest
Hoi allemaal,

Kan ik het toerental van de rotor van een zoom400 verlagen, zodat alles wat rustiger vliegt? Zo ja, moeten de rotorbladen dan anders gesteld worden?

vr. gr.
leijd116

het ligt er aan wat voor zender gebruikt u.
heeft u een computer zender dan kan u de thtotlle curve lager stellen of hoger.
heeft u geen computer zender dat moet u met andere tandwielen werken.

leijd116 zei:
Kan ik het toerental van de rotor van een zoom400 verlagen, zodat alles wat rustiger vliegt?

Als ik me niet vergis, ben jij mari. Ik heb op het electro-forum al een berichtje voor je geplaatst, om even langs te komeen, zodat we een vlakke curve kunnen instellen op jouw zender, met een toerental wat wel naar smaak is.

M.vr.gr.

Theo de Kramer

@ leijd116,

Ik ga er even van uit dat je de standaard setup van de Zoom gebruikt.
Het verlagen van het hoofdrotortoerental kan inderdaad door oa de tandwielverhouding te veranderen, ook kan dit door de verhouding gas/pitch aan te passen, echter bedenk wel dat door het verlagen van het hoofdrotortoerental ook het toerental van de staartrotor mee omlaag gaat, en dat door dit alles de Zoom niet rustiger gaat vliegen, hij/zij wordt juist sloom en instabieler, de Zoom houd nu eenmaal van een wat hoger toerental op de kop, wellicht zou je de heli wat rustiger kunnen maken door de uitslagen op de stuurhevels wat te verkleinen door bijvoorbeeld de stuurstangen wat dichter naar het draaipunt van de servo's te monteren of de instellingen in de zender te veranderen.

Groeten, André.

theo de kramer zei:
Als ik me niet vergis, ben jij mari. Ik heb op het electro-forum al een berichtje voor je geplaatst, om even langs te komeen, zodat we een vlakke curve kunnen instellen op jouw zender, met een toerental wat wel naar smaak is.

M.vr.gr.

Theo de Kramer

Inderdaad ik ben Mari, ikheb je bericht op het electro-forum niet gevonden.

M.vr.gr.
leijd116

Ik had eerst 1400 toeren op de kop, en nu 1950. Met dit laatste is het allemaal een stuk beter te sturen.
Ook het soepel maken van alle links en de tuimelschijf helpt enorm het het stuurgedrag te verbeteren. Ik heb b.v. wat teflonvet gebruikt om de tuimelschijf wat soepeler te laten lopen.
Ik gebruik geen curves alleen idle-up1 en idle-up2 met een vlakke curve. De regelaar is zo ingesteld dat die het toerental moet handhaven bij het geven van pitch.

Bert Scholten zei:
Ik heb b.v. wat teflonvet gebruikt om de tuimelschijf wat soepeler te laten lopen.

Bert,
kijk uit met vet, hoor. Trekt vuil etc. aan. Ik zelf gebruik altijd een spuitbus siliconenspray als smeermiddel bij dit soort dingen. Bevalt mij prima.

M.vr.gr.

Theo de Kramer.

Zelf gebruik ik ook siliconenspray maar ik heb niet de indruk dat het dan soepeler gaat. Ik wou al overstappen op Teflonvet. Heeft iemand ervaring met beide smeermiddelen?

tieske

tieske zei:
Ik wou al overstappen op Teflonvet. Heeft iemand ervaring met beide smeermiddelen?

tieske

Tieske,

"vroeger" gebruikte ik altijd teflon-spray, dat werkte ook goed. (meestal voor stuurstangen in buiten kabels) Met vet heb ik altijd de angst dat er teveel vuil, zand, etc. aan blijft plakken.

M.vr.gr.

Theo de Kramer

Met vet heb ik altijd de angst dat er teveel vuil, zand, etc. aan blijft plakken.
Ik hoor dit steeds vaker maar dit mag geen reden zijn om bv niet te smeren. Even schoonmaken voordat je opnieuw smeert heeft nog altijd goed gewerkt. Als ik ergens teflonvet tegen kom ga ik 't toch eens proberen. Ben dus niet bang voor een beetje stof.

groetjes tieske

Ging het niet over het toerental?
Kan ik het toerental van de rotor van een zoom400 verlagen,

Als je geen instelling op je zender kan maken kan je een andere positie op je servo (hevel) gebruiken zodat je een a-symetrisch aansturing krijgt.
(zie bericht van Rover)

Zo ging dat vroeger :wink:

Teflon olie (Vario) is perfect voor de 'bollen', geen 'hard' vet gebruiken.
Met de vingers de olie over de bolletjes strijken en daarna er licht vanaf vegen zodat je een 'filmpje' teflon/olie overhoud.

Ja het ging o.a. over het toerental, maar die vraag was n.a.v. het onrustige vlieggedrag.
Onrustig vlieggedrag krijg je bij de zoom en andere heli's ook als de aansturing stroef loopt. Persoonlijk vond ik juist dat bij een hoger toerental de heli veel beter (directer) te besturen was.

Zou leuk zijn als leijd116 ook tzt zijn bevindingen zal posten.

Back