Toerental verminderen op FX18

Hallo, na eindelijk de eerste geslaagde hooverpogingen gedaan te hebben, kom ik er achter dat mijn toerental wat aan de hoge kant is.
Althans m'n 3300 GP's zijn na 3 minuten al zover leeg dan de heli niet meer los komt.
Toerental is 1800 rpm
Via de normal instelling heb ik de thr.low-nt-hi op 40% staan, wanneer ik 'm lager of hoger draai blijft het toerental gelijk!!

Was ist los?

@nne

toerental op 1 toerental,
kan zijn dat de regelaar niet goed geprogrameerd is.
accu,s :
loopt de heli soepel.
hoeveel pomp je aan amp in je accu,s.
het kan verschillende oorzaken hebben.
ik heb een rebel en vlieg met 3300 gp 8 tot 10 minuten rond.

het kan verschillende dingen zijn.
bv staat de hckaandrijving niet te strak
staat de motor niet te vast in het tandwiel.
is de regelaar wel goed geprogrammeerd
enz

Hallo,

Ik weet het, het is wel een erg laat antwoord, maar ik kwam je vraag net toevallig tegen (toen ik me op 'm'n werk verveelde en maar eens door alle vragen aan het browsen was :-)). Dus misschien heb je dit probleem al lang niet meer, maar dan heeft iemand anders er nog wat aan.

Wellicht heb ik het antwoord voor je: om mijn FX-18 samen te laten werken met mijn Hacker regelaar (heb jij deze misschien ook?) moest ik de throttle richting omdraaien. Dit staat in de handleiding van de regelaar: bij alle Futaba zenders moet dit. Maar gevolg hiervan is dat Throttle high en low net omgedraaid zijn. Het maximale toerental regel je dus met de instelling bij Throttle low. Idem overigens voor de pitch. Je moet hier dus aan denken als je een niet-lineaire throttle-pitch curve hebt.

Groeten,
Pieter

djpj zei:
Hallo,

Ik weet het, het is wel een erg laat antwoord, maar ik kwam je vraag net toevallig tegen (toen ik me op 'm'n werk verveelde en maar eens door alle vragen aan het browsen was :-)). Dus misschien heb je dit probleem al lang niet meer, maar dan heeft iemand anders er nog wat aan.

Wellicht heb ik het antwoord voor je: om mijn FX-18 samen te laten werken met mijn Hacker regelaar (heb jij deze misschien ook?) moest ik de throttle richting omdraaien. Dit staat in de handleiding van de regelaar: bij alle Futaba zenders moet dit. Maar gevolg hiervan is dat Throttle high en low net omgedraaid zijn. Het maximale toerental regel je dus met de instelling bij Throttle low. Idem overigens voor de pitch. Je moet hier dus aan denken als je een niet-lineaire throttle-pitch curve hebt.

Groeten,
Pieter

Nou Pieter, ik heb dit probleem nog steeds ik heb dus geen Hacker regelaar maar een cc 60, ik heb hetgeen wat je voorstelt geprobeerd, maar geen verbetering geconstateerd.
Bij -70 Throttle Low loopt de roter op 1800 toeren en wanneer ik dit op/af schroef naar -80 daalt de snelheid iets, maar bij -85 stopt de motor! :mad:

Op zich kan ik wel aardig het hooveren oefenen, alleen net wanneer ik hem lekker "stabiel" heb hangen is mijn accu leeg! :evil:

Heb je al eens een kleiner pinion geprobeerd. Dit brengt het toerental mechanisch omlaag en zorgt ervoor dat de motor het makelijker kan trekken waardoor het stroomverbruik afneemt => langere vliegtijd.

Bij m'n Kontronik set stond dat wanneer het mogelijk is om in de laagste stand van de regelaar nog te hoveren, dat dan het motortandwiel te groot is en de motor hoogstwaarschijnlijk overbelast wordt. Lijkt me een redelijk goede vuistregel voor alle setup's.

Rick

Daar had ik ook al aan gedacht, alleen het moet toch ook op je zender mogelijk zijn om je toerental naar beneden te krijgen!

Ik ga in ieder geval een kleiner pinion proberen, dat zal de 12 worden dan, maar waar koop ik die?
De meeste leveranciers gaan maar tot 13 en dan hoger!

in sommige gevallen is het dan tog makkelijker om brandstof te vliegen :P tenminste........ je kan dan bijna een kwartier vliegenmet een tankje en de accus kunnen weer 3 tankjes lang maar brantstof is wel minder makkelijk te besturen dus ik denk kortom alles heeeft zn voordelen en zn nadelen :wink:

HelyBoy, compleet niet te volgen bericht. Brandstof elektro discussie is al tig-maal gevoerd. En hierover verder gaan helpt Piccolopup niet met z'n probleem. Maar kan het toch niet laten, maak het regelmatig mee dat vliegers in 8-9 min. tijd hun tank van een Raptor 90 leeg vliegen. Het duur-record vliegen met een e-heli staat ergens rond 1 uur, volgens mij hebben ze ook al zoiets gehaald in de tijd van de NiCd cellen.
Hoe een heli te besturen is compleet onafhankelijk van de aandrijvings vorm.

BACK ON TOPIC

Op de shop-site van Mikado dit gevonden

Er zijn dus wel kleinere tandwielen, kleinste 10 tanden, maar onder de 13 tanden alleen maar met een 3,2 mm gat. Even ervan uitgaan dat het voor een Logo 10 is.

Rick

Rick, bedankt voor je antwoord, even terugkomend op het antwoord van Helyboy: het komt een beetje onsamenhangend over maar het is min of meer ook een antwoord op een PB van mij aan hem, als je mij kunt volgen. :?

@nne

Ik heb het even nagevraagd bij iemand die zelf ook tandwielen maakt maar
voor motor tandwiel moduul 0,5 met een as diameter van 5mm is 13 tanden
het kleinste wat fysiek gemaakt kan worden.

Gr Hans

Rick NT zei:
Het duur-record vliegen met een e-heli staat ergens rond 1 uur, volgens mij hebben ze ook al zoiets gehaald in de tijd van de NiCd cellen.
Rick

Inderdaad dat was in 1996 , Norbert Grüntjens van Ikarus vloog toen met
de ECO8 een nieuw wereldrecord van 63 minuten.
En daar hebben volgens mij nog geen lipo's in gezeten.

Gr Hans

Chopperhens zei:
Ik heb het even nagevraagd bij iemand die zelf ook tandwielen maakt maar
voor motor tandwiel moduul 0,5 met een as diameter van 5mm is 13 tanden
het kleinste wat fysiek gemaakt kan worden.

Gr Hans

Oke bedankt Hans, dan laat ik de tandwielen maar voor wat ze zijn.
Ik ga het oplossen met andere batterijen.

Voor je allemaal dingen gaat kopen zou ik toch eerst eens kijken waarom de regelaar alleen maar vol gas kan. Zet de throttle type anders eens op Fixed en een gewone throttle curve op de zender (kanaal 3) Kijk of je het toerental rustig kan laten oplopen. (wees er overigens wel zeker van dat sticklaag gas uit is. Als de regelaar niet initialiseerd met lage stick moet je het kanaal waarschijnlijk reversen.)

Er was een tijdje geleden een foutje in de software. Waardoor die in govenor mode alleen maar vol gas kon lopen (weet niet welke versie dat meer was)

Back