Toerental vraag 4blad kop.

Ik heb een vario benzine mechaniek met een 4blad kop.
De rotor diameter is 160cm.

nu geeft vario wel een richtlijn aan voor het maximum toerental van deze rotorkop.

een iets te laag ingesteld toerental gaat al snel ten koste van de stabiliteit.

Maar nu is mijn vraag voor de vliegers met een zelfde kop: op welk toerental vlieg jij en met welke rotordiameter ?

Aad.

Als ik jou was zou ik een mailtje naar Vario zelf doen.
Als je in je mail het model met verdere specificatie toevoegd, zullen ze je op weg helpen.
Ben van het weekend nog bij Vario opendag geweest, verbaasde mij over de lage toerentallen van sommige modellen en toch perfecte stabiliteit zonder electronische hulp.

gr. M

ik weet wel wat Vario adviseert, maar ik wil ook graag weten wat er in de praktijk wordt gebruikt voor toerental.

Dit was de 1e vlucht. Er moet nog heel wat worden afgesteld.
We zijn begonnen met de waarden die Vario adviseert voor dit model.

aad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan het begin van het filmpje zat je dus duidelijk te laag in toeren, niet alleen voor de motor, want die trok het niet, de heli waggelde ook.

Op het laatst zag het er een stuk beter uit. Heb je een toerenteller ?
Blijf gewoon binnen de marges en zoek het toerental uit waarop de motor goed vermogen geeft en de heli "strak aan de knuppel" hangt.

klopt dat we in het begin te laag in toeren zaten. Dat was net geen 1400 rpm.

Het was ook de eerste keer dat de heli werd opgetild. Door de belasting zakte het toerental te veel. Na wat aanpassingen aan de gascurve ging het al beter.

Ik heb zo'n skyTach toerenteller zodat ik het toerental ook in de lucht kan meten.

aad.

Zorg gewoon dat je motor lekker loopt, op het filmpje deed hij dat niet vond ik en met name een meerblads systeem wordt dan onrustig in het vlieggedrag.

Probeer toerental te vinden waarop hij mooi regelmatig loopt en je ook nog eens vermogen over hebt voor een climb-out. Dus dat de boel niet instort zodra je pitch geeft.

Daarna ga je de rpm op de kop meten, eigenlijk alleen maar om te weten of je binnen de marges zit.

Dat de motor nog niet goed loopt had ik zelf ook al gemerkt.

Ik heb al een ander draadje gestart met vragen over de invloed van de hoofdnaald en de lage naald.

Als het weer een beetje meewerkt ga ik zaterdag maar eens verder met afstellen.

aad.

Beste Aad, ik vlieg al jaren met Vario meerblads koppen, EC135 en MD900. Ik heb je filmpje bekeken en ik denk dat je tuimelschijf uitslag te hard staat en weinig of niets te maken heeft met je toerental. Ik heb bij beide helikopters het bolletje op de servo op het tweede van het midden staan, zodat je maar 3° hebt in plaats van de gebruikelijke 6° bij gewone tweeblads koppen met flybar. Er was ook nogal wat wind had ik de indruk en dat bederft ook een beetje de pret. Al met al kun je met de meerblads koppen uitstekend mee gaan vliegen.
zie MD900 in Overboelare bij 3-4 beaufort wind en "zonder" stabi; YouTube - The Little Wings demo
Succes, Guy

Back