toerentalregeling figuurzaagmachine ?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door packard, 19 dec 2006.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Omdat ik carbon plaat 2 mm wil zagen op mijn figuurzaagmachine, zoek ik een toerenregeling.

    Als goede electro-phoob dacht ik snel te zijn en een lichtdimmer te gebruiken. Nee dus, alleen met de dimmer vol open loopt de figuurzaag maar bij minderen valt hij dood. Geen regeling!

    Dus de vraag: hoe moet je het toerental wel regelen ?

    Ik denk nog aan de regeling van b.v. naaimachines, maar weet niet hoe ze dat doen.
     
  2. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De regeling mag niet op de "volledige" motor staan. Ofwel op de veldwikkeling (stator) ofwel op het anker (rotor). Bovendien verandert een dimmer de sinusvorm van de stroom. De moderne snelheidsregelingen op boormachines, wipzagen, enz, zijn toch iets complexer. Waarom probeer je geen variac, dat is een regelbare transformator, de chinese fabrikaten zijn heel betaalbaar. Let wel op dat het vermogen (watt) van de transformator groot genoeg is voor de machine.
    Er zijn hier op het forum leden, die er ongetwijfeld meer zinnige dingen over te vertellen hebben dan ik.
     
  3. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
  4. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Packard,

    De eerste vraag die je je moet stellen is of er een gelijkstroom- of wisselstroommotor in de machine zit. Als de figuurzaag rechtstreeks in het stopcontact geprikt zit, zonder adapter o.i.d., dan kun je ervan uitgaan dat er een 230V wisselstroommotor in zit. Kijk vervolgens eens bij Conrad, daar staan diverse kant-en-klare printjes om wisselstroom- of gelijkstroommotoren te regelen. Als je iets gevonden hebt wat er een beetje op lijkt, post het dan hier dan bekijkt iemand wel of het echt geschikt is voor jouw doel. Let op het vermogen van je figuurzaag en het toelaatbare vermogen van het printje. Koop er ook een fatsoenlijk kunststof kastje met fatsoenlijke connectors bij, je gaat met 230V aan de slag!

    De variac waar Zinnia het over heeft is natuurlijk wel een degelijke oplossing maar niet meer van deze tijd.

    Gr.

    Erik
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Mannen, bedankt!

    Ik was zelf niet bereid diep in de materie te duiken (electro-foob he!). Maar de hint van Conrad en die van de Variac spreken me enorm aan.

    Ik ga mijn huiswerk doen en zal me terugmelden!
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik heb wel eens een wat duurdere halogeen-dimmer (die dus voor een trafo kan) gebruikt hiervoor. Dat werkte.
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Inmiddels bij Conrad gevonden:

    Motor en lampregelaar dimmer. (power control)

    Bestelnummer 130004-89

    Ik kan helaas de pagina niet uploaden.

    De specificatie is: 230 volt, 600-1200 W.

    Regelmogelijkheden voor ohmse en inductieve belasting.

    Prijs: 17,95 eur.

    Is dit iets waar ik de zaag aan kan hangen?
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gewoon zo'n ouderwetse grote variac, werkt prima.
     
  9. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Lijkt erop dat die zou moeten werken (garantie voor dit advies tot aan de voordeur).

    Ik zou ook eens kijken bij automatiseringstechniek > aandrijftechniek > wisselstroommotorbesturing. Helaas werkte dit vanavond niet, dus ik kan niet checken of er iets bij staat. Waarschijnlijk staan hier specifiekere regelaars voor wisselstroommotoren.

    Gr.

    Erik
     
  10. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik denk dat ik ook zo'n duurdere dimmer heb, prijs 35 EURO. Hij kan ook voor een trafo en kan halogeen lampen regelen.

    Helaas voldoet hij niet als toerenregelaar. Dat was de bron van mijn probleem. Het is altijd mogelijk dat ik hem niet goed heb aangesloten.

    Waarschijnlijk is dat niet , want de instructies zijn helder. Het ding zit eigenlijk in de stroomdraad en de nul gaat direct naar het te schakelen object.
     
  11. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    OK, daar ga ik voor!
     
  12. BigBoat

    BigBoat Guest

    Als de zaagmachinemotor niet te zwaar is (Watts) kan de *naaimachineregeling* uitstekent gebruikt worden.
    De zgn oude *naaimachineregeling* is niets anders dan een regelbare weerstand.
    Een meer moderne regeling kan gehaald worden uit bv een oude boormachine, stofzuiger, decoupeerzaag enz.
    Voordeel van deze regelingen is dat ze zeer klein zijn, goedkoop zijn (10 a 15 euro), uitstekent in te bouwen en meestal geen koeling behoeven.
    LET OP, deze schakelingen zijn alleen voor 220Volt machines waarbij de motor geregeld wordt en niet voor transformatoren.

    O ja, de motor moet koolborstels hebben, bij borstelloze motoren werkt het niet !!
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    kijk eens bij een reparatieafdeling van electrisch gereedschap.
    Ik heb bij een bosch dienst een toerenregeling weggehaald (voor noppes) :lol: uit een boormachine.
    Gebruik ik als toerenregeling van mijn bandschuurmachine.
     
  14. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Nico,

    Een goede tip. Ik was al bezig met de "Handyman".
    Voorlopig heb ik een optie op een eenvoudige Variac bij mij in de buurt.

    Het motortje van de zaag is een 50 HZ 1440 tpm 90 Watt machientje. Het aanlopen is het probleem. Ik heb als proefje een 100 Watt gloeilamp in serie gezet. Na het aanlopen gaat het peertje zwak gloeien en loopt de motor met nauwelijks waarneembaar verminderd toerental. Er is nog wat huiswerk te doen.
     
  15. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Gerben

    Ik denk dat het regelen een probleem wordt.
    In een boor machine etc zit een ander soort elektromotor dan in je zaag.
    De motor van je zaag is waarschijnlijk een kooi anker motor.
    Deze draait omdat er een draaiend magnetisch veld van 50 Hz is.
    Door de spanning te verlagen zal het magnetisme afnemen en stopt de motor gewoon.
    Dit had je al gezien met de lamp in serie. Hij heeft geen aanloop koppel meer.
    Maar het toerental blijft hetzelfde. (+- een paar %)
    Dit soort motoren wordt normaal met een frequentie regelaar geregeld.
    Dit zijn dan 3 fase motoren.
    Geen idee wat er gebeurt als je zo'n ding hier op aansluit.
    Het zal niet makkelijk zijn om dit ding op een betaalbare manier te regelen.

    Dimmers hebben ook een minimum vermogen waarop ze werken. Als hij het niet doet kan je er nog een lamp parallel bij hangen. Als je aan een zware dimmer een klein lampje hangt gaat hij raar knipperen.


    Groet Robert-Jan
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Robert-Jan,

    Bedankt voor de interventie. Als het een frequentie regeling worden moet, dan helpt een dimmer met lampen parallel of in serie ook niet meer, toch.

    Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb botte pech, dat ik bij Conmar indertijd de machine heb gekocht. Er bestaan nu typen met toerenregeling ingebouwd.

    Een werkbaar alternatief moet wel zijn, de zaag vreselijk te koelen, of heel veel zaagjes spenderen!

    Ik had deze discussie al eens op het forum met Jan Brilman, van het schaalforum. Misschien moet ik wel uit de hand(langzaam?) het carbon te lijf. Ik wilde juist een serie carbon 10 cm tuimelaars zagen. Met 2mm epoxyplaat kostte het ook een zaag per tuimelaar.
     
  17. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    De beste zaagje kopen die je kan vinden met heel veel tanden?
    Hoe ga je koelen?
    Ik heb nog wel een frequentie regelaar voor de leen liggen.
    Maar of hij ook op 2 fasen wil werken ???
    Ik zou het even moet testen.

    Groet Robert-Jan
     
  18. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Bedankt! Daar kom ik nog wel op terug.

    De discussie indertijd ging precies over de kwaliteit van de zaagjes . Het had te maken met de lengte en alternatieven t.o.v. Dremel. Ik wilde ronde zaagjes hebben die gecoat zijn met widia of diamantpoeder. Voor die maten bestaan ze niet. Het rottige van de figuurzaagmachine is , dat je maar een paar tandjes van het blad benut. Ik lig al op de loer voor een lintzaag. Daar is het probleem veel minder. Koelen wil ik gaan doen met mijn (vochtige) perslucht. Moet nog uitwerken.
     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Als je onder je materiaal een plankje legt gebruik je de rest van je zaag ook.
    Als deze bot is nog een dikker plankje
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Goeie , Robert-Jan ! Ik ga plankjes sparen!

    Bedankt.
     

Deel Deze Pagina