Toerenteller misleiden

Hallo,

Dit hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis. Maar het is een leuk projectje waar jullie misschien een oplossing voor weten.

Ik heb een vraag over een toerenteller in combinatie met een buitenboordmotor. Alles schaal 1:1 dus .... De toerenteller is voor een 4 cylinder viertakt motor, en de buitenboordmotor is een 2 cylinder tweetakt. Dan komen de ontstekingspulsen mooi overeen zou je zeggen, beiden vier per twee krukasomwentelingen. Alleen heeft de buitenboordmotor twee aparte bobines, voor elke cylinder één.

Normaal krijgt de teller zijn puls van de plus-aansluiting van de (auto)bobine, 4 pulsen per twee krukas-omwentelingen. Aan een enkele bobine van de buitenboordmotor krijgt hij per twee omwentelingen twee pulsen, dat is dus de helft. De twee pluspolen van de beide bobines aan elkaar verbinden kan niet, dan valt de ontsteking uit. (zo werkt ook de dodemansnkop)

De vraag is dus hoe kan ik van twee onafhankelijke pulsen één samengestelde puls maken?
ontsteking.jpg

Hierboven is wat er gebeurt. lijn 1 en 2 zijn de desbetreffende bobines, lijn 3 is wat ik nodig heb. Mijn electronica kennis rijkt niet ver genoeg om hier zo 123 een oplossing voor te bedenken. Ik stel me een schakeling voor met twee transistor ingangen die de pulsen op een derde transistor "optellen" om zo aan lijn 3 te komen. En eigenlijk zijn het geen pulsen, maar korte onderbrekingen van de voeding naar de bonines. De schakeling zou op 12 volt moeten werken. Wie heeft hierover een idee?

Lex,

Vaak hebben dit soort toerentellers aan de achterkant een instelling voor verschillende pulsen. Ik zou eerst proberen of je hiermee het gewenste resultaat kan bereiken voor je allerlei schakelingen gaat maken.

Groet,
Gerben

Elektronisch is dat redelijk simpel op te lossen. Het hangt voor een groot deel af van de manier waarop je de puls wilt oppikken. Een heel simpele manier is een stroomtrafotje.
Je wikkelt een aantal keren een gewone geïsoleerde montage draad rond de hoogspanningskabels naar de bougies. Iedere keer dat er een stroompuls door de kabel gaat zal er een klein spanningspiekje in die spoel opgewekt worden. De twee spoeltjes kan je gewoon via een weerstanden aan elkaar koppelen en aan de ingang van de toerenteller koppelen.
Dit is natuurlijk heel simpel verteld maar zo is het principe wel. Natuurlijk speelt ook de ingang van de toerenteller een belangrijke rol. Daarvoor moet je dus ook weten hoe die in elkaar zit.

Een tweede manier is om de puls afkomstig van de contactpunten af te takken. Die twee aftakkingen kan je via weerstanden aan elkaar koppelen en aan de ingang van de toerenteller koppelen.
Dit kan natuurlijk alleen als er contactpuntjes gebruikt worden! Als het een electronische ontsteking is zal dat moeilijker kunnen zijn. Bij electronische ontstekingen kan je misschien ergens in de schakeling de puls aftakken. Maar om dat te kunnen doen zal je het één en ander van de electronica af moeten weten. Heb je die kennis niet dan kan je daar beter niet aan beginnen.

Ik zal 'm eerst eens voorzichtig openmaken om te kijken wat er in zit behalve een wijzer met spoel ... ;)

@Ernst,

Het is er één met ouderwetse contactpuntjes. Het liefst wil ik iets fabriceren dat aan de twee draden naar de bobines komt te zitten. Die lopen namelijk toch al tot voor in de boot i.v.m. de dodemansknop. Maar die staan in verbinding met de contactpuntjes, dus dat zou niet uit moeten maken. Maar wat je zegt, eerst eens kijken hoe de teller z'n ingangssignaal verwerkt. Ik plaats wel een foto als het zover is.

Helaas, de teller blijkt niet uit elkaar te kunnen, zit een omgefelste rand bij het glas.

Maaaaarrrrrrr..... Chapeau voor Ernst! Dat idee met de "montagedraadspoel" werkt. Ik heb de draad om beide bougiekabels tegelijk gewikkeld en toen zo op de ingang van de teller aangesloten. En ja hoor, hij pakt beide vonken op en het juiste toerental komt tevoorschijn! De motor blijkt dan netjes op 1100 toeren stationair te staan pruttelen. Toppie, probleem opgelost, dank je Ernst.

Ik zal nog even proberen om met het minste aantal windingen de teller nog steeds aan de praat te houden. Ik heb geen idee van de spanning die er opgewekt wordt, en ook niet wat de teller kan hebben.

Laatst bewerkt:
Je hebt voor 50,00 ook instelbare, alles electronische. van 1 tot 12 cylinders...
zijn van glowshift, zit ook in onze 3 cylinder nieuwe alto..

....... Ik heb de draad om beide bougiekabels tegelijk gewikkeld en toen zo op de ingang van de teller aangesloten. En ja hoor, hij pakt beide vonken op en het juiste toerental komt tevoorschijn! De motor blijkt dan netjes op 1100 toeren stationair te staan pruttelen. Toppie, probleem opgelost, dank je Ernst.

Ik zal nog even proberen om met het minste aantal windingen de teller nog steeds aan de praat te houden. Ik heb geen idee van de spanning die er opgewekt wordt, en ook niet wat de teller kan hebben.

Dit is al een hele oude truuk die ik ook al met het nodige succes heb toegepast. Als je het minimale aantal windingen hebt gevonden doe er dan nog een paar extra bij. Dan ben je echt zeker dat het werkt en blijft werken maar ook dat de spanningpieken niet te hoog worden om de meter te mollen.

Back