Hallo,
Dit hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis. Maar het is een leuk projectje waar jullie misschien een oplossing voor weten.
Ik heb een vraag over een toerenteller in combinatie met een buitenboordmotor. Alles schaal 1:1 dus .... De toerenteller is voor een 4 cylinder viertakt motor, en de buitenboordmotor is een 2 cylinder tweetakt. Dan komen de ontstekingspulsen mooi overeen zou je zeggen, beiden vier per twee krukasomwentelingen. Alleen heeft de buitenboordmotor twee aparte bobines, voor elke cylinder één.
Normaal krijgt de teller zijn puls van de plus-aansluiting van de (auto)bobine, 4 pulsen per twee krukas-omwentelingen. Aan een enkele bobine van de buitenboordmotor krijgt hij per twee omwentelingen twee pulsen, dat is dus de helft. De twee pluspolen van de beide bobines aan elkaar verbinden kan niet, dan valt de ontsteking uit. (zo werkt ook de dodemansnkop)
De vraag is dus hoe kan ik van twee onafhankelijke pulsen één samengestelde puls maken?
Hierboven is wat er gebeurt. lijn 1 en 2 zijn de desbetreffende bobines, lijn 3 is wat ik nodig heb. Mijn electronica kennis rijkt niet ver genoeg om hier zo 123 een oplossing voor te bedenken. Ik stel me een schakeling voor met twee transistor ingangen die de pulsen op een derde transistor "optellen" om zo aan lijn 3 te komen. En eigenlijk zijn het geen pulsen, maar korte onderbrekingen van de voeding naar de bonines. De schakeling zou op 12 volt moeten werken. Wie heeft hierover een idee?
Dit hoort hier eigenlijk helemaal niet thuis. Maar het is een leuk projectje waar jullie misschien een oplossing voor weten.
Ik heb een vraag over een toerenteller in combinatie met een buitenboordmotor. Alles schaal 1:1 dus .... De toerenteller is voor een 4 cylinder viertakt motor, en de buitenboordmotor is een 2 cylinder tweetakt. Dan komen de ontstekingspulsen mooi overeen zou je zeggen, beiden vier per twee krukasomwentelingen. Alleen heeft de buitenboordmotor twee aparte bobines, voor elke cylinder één.
Normaal krijgt de teller zijn puls van de plus-aansluiting van de (auto)bobine, 4 pulsen per twee krukas-omwentelingen. Aan een enkele bobine van de buitenboordmotor krijgt hij per twee omwentelingen twee pulsen, dat is dus de helft. De twee pluspolen van de beide bobines aan elkaar verbinden kan niet, dan valt de ontsteking uit. (zo werkt ook de dodemansnkop)
De vraag is dus hoe kan ik van twee onafhankelijke pulsen één samengestelde puls maken?

Hierboven is wat er gebeurt. lijn 1 en 2 zijn de desbetreffende bobines, lijn 3 is wat ik nodig heb. Mijn electronica kennis rijkt niet ver genoeg om hier zo 123 een oplossing voor te bedenken. Ik stel me een schakeling voor met twee transistor ingangen die de pulsen op een derde transistor "optellen" om zo aan lijn 3 te komen. En eigenlijk zijn het geen pulsen, maar korte onderbrekingen van de voeding naar de bonines. De schakeling zou op 12 volt moeten werken. Wie heeft hierover een idee?