Voor de liefhebbers:
Het toilet bowl effect is een verschijnsel wat iedere fixed pitch rotor als een van zijn vaste, minder plezierige vliegeigenschappen heeft. Hoe boller de bladen (dragend profiel), hoe erger het optreed.
Het treed bij enkel-rotor heli's meestal niet op, omdat je het als piloot na enige gewenning het automatisch uitstuurt, maar je kunt het vrij simpel uitlokken:
Stuur de heli maar eens kort naar voren, laat de heli een klein beetje snelheid oppikken, en stop deze beweging weer af ZONDER een zijdelingse correctie met de roll: je zult zien dat de heli een rare kurketrekkerachtige beweging gaat maken, die, als je er niks aan doet, tot het TBE leidt.
Ik heb (heel) vroeger met brandstofaangedreven toerengeregelde heli's gevlogen, zonder gyro, en als je er dan niet op tijd bij was, leidde dit tot een heel lastig te corrigeren, steeds krapper wordende cirkelvlucht, meestal ook nog met de staart naar binnen. Tegenwoordig voor geen enkele gevordere piloot een probleem meer, maar destijds was het gewoon dodelijk voor je heli.
Bij een Coax zou dit verschijnsel niet op moeten treden, omdat het TBE van beide rotors elkaar op zouden moeten heffen. Als het wel optreed, wijst dit op een weerstandsverschil tussen de beide rotoren. Aangezien je de top-as stuurt met het toerenverschil, corrigeer je dit weerstandsverschil automatisch met "tail" en gaat hierdoor een van beide rotors minder lift leveren, en de andere rotor "wint" het qua TBE.
Balanceren en bladspoor checken kan het probleem oplossen, en zo niet, dan is er hoogstwaarschijnlijk een blad (fors) beschadigd.
Groet, Bert