Tollen/spinnen rond de as van men DF #36

• Topicstarter Topicstarter Wylem
  • Startdatum Startdatum
W

Wylem

Guest
gegroet iedereen !

kwou juist nog even gaan vliegen (proberen), maar wanneer mn heli dus van de grond is tolt ie constant rond zn as, en ik krijg de staart echt niet getrimd, zodat ie mooi stabiel/stil blijft hangen...
-> mn vraag: is dit enkel kwestie van de gyro-afstelling of kan het ook dat de staartbladen (te veel) speling hebben (dat lange ijzeren stangetje zit namelijk nogal los in het gaatje van de servo-arm.....)

alvast bedankt !
groeten
Willem

hm...als je servo arm beweegt, moet de staartbladen ook bewegen.
Maar hoe erg draait hij om zn as..??
klein beetje: Uit trimmen
extreem hard: je gyro is gereversed.

Maar als jij hem in de lucht houd en hij draait weg, dan moet je ook wel tegen sturen hè.

Maar wat bedoel je met dat hij los in het gaatje zit...??

De staartservo doet het naar mijn weten perfect ;), toch begint de heli enorm hard te spinnen van zodra hij van de grond is... trimmen heb ik al uren geprobeerd, maar 'k krijg het niet weg :s (als ik zowat de goeie "trimpositie" heb gevonden, dan gaat ie ipv naar rechts naar links spinnen (of andersom)) dus ofwel is het die kut-gyro & ofwel denk ik dat de staartbladen te veel speling hebben; ik bedoel dus dat ik ze met mn hand een beetje kan verzetten/verdraaien (en dat gebeurd in de lucht wrs ook)

bdankt voor je reactie !
Willem

Misschien is het tandwieltje of riem gestript. Dus maakt de staartbladen te weinig toeren en gaat de heli om zn as draaien. En soms pakt het tand wieltje de riem weer (of andersom) en krijgt hij weer genoeg toeren en draait je heli de andere kant op, omdat je de trim helemaal aan de andere kant hebt.

Je moet maar je tantwielen en riem van je heli maar eens goed bekijken.

oke; volgens mij ligt het toch aan die gyro.... als mn staartbladen te veel speling zouden hebben, dan zou de heli van rechts naar links spinnen.... niet ?! nu spint ie naar rechts en als ik dan weer wat bijtrim, dan spint ie naar links.

hoe stel je die gyro deftig af :) ?? de rechtse afstelschroef is in feite toch niet meer dan een trim-functie, he ?!

Willem

Met de ene waar sensivity bij staat is de gevoeligsheid van je gyro. En de andere is het bereik van je staart bladen.
Toen ik nog met die gyro vloog had ik de gevoeligsheid helemaal op ze minst en de bereik op zn max.

Wylem

Lijkt mij geen gyro probleem,maar wat je zegt. Dat het stuurstangetje te los zit, dus teveel spelling. probeer daar eens wat mee, zodat de spelling vermindert.

Suc6

IJsbrand

Hoi Wylem,

Zorg er in ieder geval voor dat alle aansturingen met name van je heck
spelingsvrij is.
Het kan zijn dat je de gyro niet goed afgesteld hebt.
Ik denk bijvoorbeeld dat de gyro omgepoold moet worden en dat kun je met een dip schakelaar op je gyro afstellen.(gyro moet ongewenste bewegingen van de staart tegenwerken)
Mijn ervaring met de gyro's van Walkera; dat hij na enige tijd steeds meer uit trimming raakt.(staart gaat na verloop van tijd steeds meer naar rechts uitwijken)
Nou praat ik wel over de oudere gyro's van Walkera maar ik heb inmiddels vernomen dat er zins kort een nieuwe gyro op de markt is die wellicht beter is.)
Mijn mening is dat je het beste een futaba gyro kunt gebruiken.
Denk bijvoorbeeld aan de gy 240 of regelbaar via de zender (gy 401).
Deze gyro's kan je voordeling kopen bij e-heli.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Back