Tollende Blade 130X

Goede avond,

Ik heb na enige tijd mijn hobby maar weer eens opgepakt. Ik loop vervolgens tegen het volgende probleem aan:
Mijn heli is tijdens het hooveren redelijk stabiel. Maar na enige tijd begint hij als een gek rond te tollen om zijn eigen as. Iemand enig idee waar ik de storing moet zoeken? Ik dacht zelf aan de gyro, maar dan zou hij het toch van begin af aan moeten doen?

jup.

drie zaken om naar te kijken.
slipt een van de 2 tandwielen op de torque tube (as tussen hoofdtandwiel en achterkant)
slipt het tandwiel op de as achteraan?

kan ook nog dat de servo een beetje rommelig is, beetje verbrand.. en het opgeeft na x minuten vliegen.

verder kun je standaard zaken checken.
zit alles vast?

Check anders eens de upgrade revieuws op RCGroups Forum of op Helifreak Forum.
Daar staat genoeg geschreven over een upgrade van de staart servo.
Het is alom bekend dat de stock lineaire servo van de Blade 130 niet echt top is. (eigenlijk knake)
Veel problemen inmiddels bekend bij de piloten die met een 130 vliegen of zoals ik ermee hebben gevlogen.
Je kunt er een betere kwaliteit/normale servo opzetten.
Maar eerlijk gezegt nog een veel beter idee: de 130 verkopen en lekker een maatje groter gaan: Blade 180CFX
Probleemloze heli die veel beter vliegt dan de 130 en ook veel en veel meer power heeft. ( en......normale servos heeft )
Ik vlieg er inmiddels met 3 stuks rond en het is mijn favoriet uit de hangar.
Succes.
Vr Gr E

achterste tandwielen nakijken, als dat de originele plasticen zijn draaien ze redelijk snel door (asje draait gewoon dol in het tandwieltje)

staartservo nazien/reinigen en de positie ervan

zit de staartboom nog mooi op zen plek?

pitch geleider achteraan nazien.

130x en staartproblemen zijn 2 woorden die in 1 adem meestal samen uitgesproken worden.. is zeer veel over te vinden via Google ook..

veel succes maar het is een erg zwak punt van de 130x (en ik kan het helaas ook weten)

Maar om te leren vliegen blijft het iets steengoed,heel crashbestendig. of is die 180 even crashbestendig @Dylan sys150 ?

lijkt me toch kwetsbaarder..

De 180 zal denk ik kwetsbaarder zijn met crashen ter vergelijk met de 130.
Ongelogen tot op heden nog niet gecrasht met mijn Blade 180 helikopters, maar vlieg er dan ook alleen maar sportief mee rond.
Weet wel dat de 180 lastiger te vliegen is dan de 130.
Het kleine formaat van de 180 in combinatie met bakken aan power is niet aan te raden als bijv 2e helikopter na leerproces met een 1e helikopter.
Maar het staartgedoe en geneuzel toenertijd met de 130 liep me de spuigaten uit.
Ook die lineaire servos zijn een crime vind ik.
Het zal naar mijn mening ook nimmer wat worden met die 130.
Geen wonder dat ze bij Blade toen de 180 ervoor hebben ontworpen.
De 180 is zonder meer de vervanger voor de 130, maar dan veel meer heli.
Vr Gr E

... alles na lopen zo als tandwieltjes en heksturing zo als boven al geschreven !

het was met de legendarisch WK 4G6 ook zo,
zag de hekrotor maar het gras, was het afgelopen met de tandwielen,
bij de volgende keer main-gear, de deerde keer hek aandrijving as ...

waren leuke heli's, maar meer in de hanger voor reparatie dan in de lucht,
daar waren ze eigenlijk voor gebouwd.

suc6, Uwe

Goedemiddag, dank voor jullie bruikbare tips.
Ik heb vanochtend de heli even gestript en kwam waarschijnlijk achter de veroorzaker van het probleem. Er zat best veel gras opgerold om de as van de tailrotor. Dat had zich opgedraaid tussen de boom en de kogellager.
Binnenkort even checken of dit inderdaad de oorzaak is geweest.
Groetjes, Ton

Back