Tomboy en eerste dieselavontuur

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door jitze, 8 mei 2020.

  1. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Na een aantal jaren waarin de hobby door werk en een verbouwing op een laag pitje stond wil ik de draad weer gaan oppakken. Mede door alle verhalen vol nostalgie in de RCME over dieseltjes wilde ik graag zelf zo'n motortje. Inmiddels heb ik deze, een redfin:
    20200503_120247.jpg

    Prachtig motortje!
    Deze week heeft Ton van Munsteren hem aan de praat gekregen. Het kostte een bloedende vinger, maar het resultaat was een goed draaiende motor.

    Nu wil ik hem goed in laten lopen en daar is natuurlijk brandstof voor nodig. Dus de benodigde spullen bij elkaar verzameld:

    20200508_164948.jpg

    Voor het mengen gebruik ik een klein spuitje. Eerst 3,5 spuit petroleum. Toen 3 spuiten wonderolie. Typen begon ik te twijfelen: had ik nooit 2,5 of 3,5 spuit petroleum gedaan? Dus nog maar een half spuitje erbij. Goed schudden, daarna een kwart spuit cetane booster en 3 spuitjes ether erbij en nogmaals schudden.

    Snel naar buiten, motor op de workmate, proberen en ha hoor, ook een bloedende vinger net als Ton :hammer:

    20200508_165634.jpg
    Na wat rommelen liep hij. Wel steeds korte runs en dan moest ook opnieuw primen. Dus de naald moet verder open. Probleem is dat als ik hem zelfs 2 slagen verder open zet er nauwelijks verschil te merken is.

    Morgen verder experimenteren en de volgende keer beter opletten bij het mixen.

    Dan nog over het vliegtuig: dat moet en Tomboy worden. Hij staat al jaren op de wishlist. Wel wil ik eerst nog wat lopende projecten afronden, dus het kan nog even duren voor de bouw start.
     
    Ton van Munsteren en Ecstacy vinden dit leuk.
  2. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Handig al die foto's overdwars :weetnie: zal even op de computer kijken of het te veranderen is.
     
  3. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Groningen
    Controleer eens het reed valve of het misschien plakkerig is, of leg de motor enkele uren in diesel.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.896
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed bezig Jitze en dat beetje bloed was het waard, want wat is het een schatje dat motortje.
    Wel de prop dit keer goed afbramen en veel meppen tegen die prop krijg je vanzelf eelt.
    En zet die andere projecten maar aan de kant want de Tomboy is nu eigenlijk prio 1.
     
  5. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Ridderkerk
    Jitze, bloed bezoek van de politie, prutelend dieseltje wat een mooi avond was dat weer, snel weer overdoen maar dan de diesel op de Tomboy.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Sinds ik ooit mijn eerste carbonprop op een SuperTigre ST 60 had (~2000) heb ik altijd een vingerdop gebruikt.
    Daarna ook bij alle kleinere motoren. Wat een luxe! :cool::D
    Ik ga me daar mijn muzikantenhandjes toch echt niet meer aan wagen.:eek:
    En HET grote voordeel van zo'n dop, boven elektrische starters, stokken met tape of wat er allemaal meer aan krachtvergrotende motorsloopwerktuigen is bedacht: je voelt nog precies hoeveel kracht je gebruikt. :yes:
    Uw kleine dieseltjes zullen u dankbaar zijn.... :worship:

    Niet doorlopen? Even systematisch checken:
    Vul de tank helemaal, vinger op de venturi en choken maar.
    Wordt je vinger nat van de brandstof?
    In principe zou de motor nu moeten kunnen starten.
    Blijft alles gortdroog? Dan zijn er twee mogelijke oorzaken:
    Of de sproeier zit (deels) dicht, of je hebt een luchtlek in het (korte) aanzuigtraject.
    Even het tankje er afschroeven, naald er helemaal uit, motor met de venturiopening naar beneden houden en met een spuitje brandstof op de toevoerkant van de sproeier doorspoelen.
    Controleer bij het terugzetten van dat stukje slang of het wel luchtdicht is.

    Als een motor niet of te weinig aanzuigt, dan draai ik de naald zover open totdat dit wel gebeurt.
    Ook als dat 4 slagen zijn....
    Het eerste wat je doet bij een verzopen motor, is de compressie terug.
    En dan maar slaan tot de boel een beetje opdroogt of het ding weer de eerste tekenen van leven geeft.
     
  7. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Nou, dat kwam aardig in de buurt. Naald verder open en nu loopt hij als een zonnetje. Vandaag de eerste batch (15ml ongeveer) opgestookt.
    Iemand een idee waar ik een metalen brandstofblik kan kopen? Ik heb nu een potje kappertjes opgeofferd, maar bij de zoveelste keer aandraaien draaide ik de draad van het deksel dol.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja, ik doe wel eens wat met diesels....:p ;)
    Over dat zonnetje..
    Draai je de compressie niet te hoog op, zo in het begin?
    Je zult merken dat als de motor opwarmt, je met minder compressie en minder brandstof toe kan.
    Laat hem gerust nog wat stotteren (under compressed) en wat rijk (spettert lekker olie) lopen.

    Ik zie links en rechts aanbiedingen op het www.
    Helaas moet je dan wel een doos met 24 blikken nemen, dat valt dan weer even tegen...
    Één van de voordelen van een TFA lidmaatschap is wel, dat je bij de eerste aankoop van brandstof -indien nodig- een bijpassend blikje krijgt (zolang de voorraad strekt...).
     
  9. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Mijn ether koop ik per liter en giet ik over in oude jeneverflessen met metalen dop. Daar verdampt niets uit - maar ik bewaar het allemaal op een koele plaats.
    Omdat ik maar één blik heb en soms méér dan dat naar het veld wil meenemen bewaar ik gemengde brandstof ook in kleine wijnflessen of bessensapflessen omdat de metalen doppen hiervan goed afsluiten. Wél het etiket aanpassen, s.v.p.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat vind ik nou flauw.....:eek::rofl:
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.896
    Locatie:
    Dordrecht
    En nu als een speer aan die Tomboy bouwen , je hebt vandaag weer een prima diesel vliegdag gemist
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wat hij niet mist is de komende niet-dieselweek. :(;)
     
  13. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ja Ton het was gisteren geweldig met 2 diesels volgende keer moet nr 2 ook vliegen.
     
  14. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bedankt iedereen voor de tips! Op deze manier wordt dit topic ook weer leerzaam voor anderen.

    Als Ton zegt dat je moet bouwen dan moet je luisteren. Dus vandaag snel de Taylorcraft reparatie afgerond zodat er een beetje ruimte is op de bouwplank. Net de eerste romphelft geplakt. Eerdaags de tweede.
     
    Bruno van Hoek, Énke Blériot en Ecstacy vinden dit leuk.
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.896
    Locatie:
    Dordrecht
    :banana::beer: hehe eindelijk gaat Jitze een beetje luisteren naar wat hij moet doen, zo zie je maar er is altijd hoop :yes:
    :goal goed bezig Jitze
     
  16. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Ridderkerk
    goed bezig Jitze
     
  18. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vanavond het dieseltje weer eens laten pruttelen met een nieuwe batch brandstof. Deze keer iets beter opgelet zodat de verhoudingen zeker weten kloppen.

    Hij loopt volgens advies van Bruno nog steeds lekker rijk en met weinig compressie.

    Nu nog een mooie Tomboy eraan vast maken...
     
    dieselracer vindt dit leuk.
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.896
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch goed dat je af en toe even langskomt om ons met de dieseltjes te zien en horen vliegen.
     
  20. jitze

    jitze verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.184
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles

Deel Deze Pagina