Vandaag gaan vliegen met de Tomboy , nog met de "gewone" zender

Deze morgen tegen 7 uur naar "mijn" vliegweide , ze lag er wel nat bij maar het gras stond ongeveer 30 cm hoog en niks wind , ideaal voor de eerste vluchten

De ligging van het zwaartepunt had ik bepaald aan de hand wat ik op verschillende forum's gelezen en gevraagd had , ongeveer op de hoofdligger ,
er moest flink wat lood

in het kort neusje , ik had de indruk dat bij de eerste proef zweefvluchten de glijhoek nogal stijl was , eerst zo maar eens proberen .
Bij de eerste start met motor trok de Tomboy redelijk fors naar links , motor staat 2° naar rechts , te weinig waarschijnlijk of motor te sterk ?
Dan heb je het gemak/geluk dus van nog een "gewone" zender te hebben en het gras hoog staat , gas dicht tegensturen en met een duikje het gras in .
Bij de tweede start was ik dus voorbereid en was de trim aangepast , deze keer goede keer , de Tomboy ging rechtdoor redelijk stijl omhoog .
Op een 20 meter naar halve gas , trim neutraal en de Tomboy begon linksom rondjes te draaien van +- 50 m diameter
en bleef ongeveer op gelijke hoogte , dan kan je de zender eigenlijk wegleggen en een fotoke maken

Dan maar eens proberen te landen , gas bijna helemaal dicht , vloog mooi rechtdoor maar redelijk stijle glijvlucht , teveel lood ?
Nog enkele malen geprobeerd , op den duur alle lood eruit , 2,5 mm onder de voorkant van de vleugel en toen was de glijvlucht al veel beter ,
ondertussen was ik al een uurtje bezig , lipo leeg en kwam de wind opzetten , toch een geslaagde eerste vlucht .
Gelukkig heb ik de drukknop zender nog niet gebruikt , was niet goed gekomen denk , zo zie je maar hoe "verwend" we tegenwoordig zijn met de "moderne" techniek
en heb je des te meer respect en bewondering voor de pioniers van de modelbouw
Groeten Jef