Tool length sensor

Discussie in 'CNC' gestart door Joost K., 1 dec 2014.

  1. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo allen,

    Ik ben nieuw in de wereld die CNC heet en mijn eerste CNC freestafel is nu onderweg naar mij.
    Nu kijk ik in de aanloop natuurlijk al her en der in het rond naar zaken omtrend CNC en ik kom met regelmaat "tool length sensors" tegen...

    Kan iemand mij in simpele taal uitleggen:

    Wat is dit voor iets, waar dient het voor en hoe kan ik het aansluiten/gebruiken?

    Alvast bedankt voor alle info.

    Joost.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo joost

    ben wel pas bezig maar deze tool gebruik ik op de maho ook
    ik gebruik een zelf gemaakte maar er is geen verschil

    in de tool zit een schakelaar die je kan in drukken
    als je een nieuwe frees steekt dan moet de software weten hoe lang die is en dat kan die niet zien maar wel voelen
    je vaart het freesframe naar een nul punt en laat ze dan zakken tot de frees de schakelaar indrukt
    als alles goed ingesteld staat dan gaat de spindel terug omhoog gaan na het indrukken van de knop
    nu weet je de 0 stand van de hoogte en moet je wat rekenen
    pak de schakelaar is 1 cm hoog en je werk stuk is 5 mm dan moet je dus 10 - 5 = 5 mm lager beginnen met frezen - je diepgang die je wil frezen

    ik doe het anders
    ik heb een schakeling met 2 klemmetjes
    de ene zet ik op de NIET draaiende spindel en de andere aan een stukje zilverpapier
    het zilverpapier plak ik op mijn werk stuk en daar de klem op
    de andere klem op de frees en dan manueel laten zakken.
    als de frees het zilverpapier raakt dan gaat de spindel weer omhoog net zoals bij de schakelaar en heb ik mijn nul punt
    nu door dat dunne zilverpapier moet ik niets extra bij rekenen
    pak ik wil 0.5 mm diep frezen dan doe ik 0.52 en dan zit ik tamelijk juist

    dus kort gezegd het meet hoe hoog je spindel met frees van je werktafel staat
    aansluiten hangt van het type frees af en de hardware die er aan hangt
    gr raf
     
  3. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Okee... Duidelijk verhaal en wel een erg handig stukje gereedschap om erbij te hebben dus.

    Als er bijv. geen aansluiting zit op de kast van de machine (weet ik nog niet, hij is er nog niet) kan je dan toch ergens zo'n sensor aansluiten? Hij zal toch moeten communiceren met de PC neem ik aan.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    normaal zit er in die kast een aansluiting want je kan der nog veel meer op aan sluiten.
    maar ik weet alleen wat de stepcraft kan en dus een andere machine niet
    zo is er BV de 4 de as om aan te sluiten zodat je ook echt ronde dingen kan maken
    bij sommige toestellen moet je een extra print hebben en andere moet je ergens aan een stekker bij solderen
    dus niet gemakkelijk om zomaar info te geven
    en ja die sensor moet ergens worden aan gesloten want anders weet de pc nog niets

    gr raf
     
  5. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zal eens kijken dan als de machine er is. Kom ik nog op terug, bedankt iig tot zo ver voor de info.
     
  6. airbus3xx

    airbus3xx

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    27
    Dit is op zich juist wat je omschrijft, maar
    In de software kan je instellen, dat als de frees de schakelaar bedient. Dat deze automatisch weet dat het 0 punt 10mm lager ligt, dan het sensor punt. Je hoeft dan dus niets te berekenen, dit weet de software dan automatisch.

    In het programma waar je de g-codes berekent, kan je aangeven waar het 0 punt op de werkbank ligt. Het is dus een kwestie van alles 1x in de software goed instellen. Daarna nooit meer reken werk.
     
  7. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Good to know!!! Dank je wel voor deze info!
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    @ airbus

    mijn prog werkt niet met G code maar met hpgl of hgpl of wat ook
    ik moet een plt file inladen
    als ik met deze versie goed over weg kan dan ga ik voor de full versie en heb ik wel g code

    gr raf
     
  9. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou, ik heb de machine thuis staan en ben nu bezig met een knappe kast om alles in en op te zetten.
    Op de controller kast zit geen aansluiting voor een length sensor.

    Zijn die dingen er ook voor aansluiting aan de PC ofzo? Of is het in mijn geval niet mogelijk om zoiets aan te sluiten.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb de machine thuis staan

    ik heb meer dan een machine thuis staan maar welke bedoel je nu

    want er zijn hier meer dan 1 freesmachine voorbij gekomen
    bij de stepcraft vind je de info hier
    Der Anschluss an unsere Stepcraft 300 / 420 / 600 / 600 SF ist unter Punkt 5.4 in der Bauanleitung beschrieben


    gr raf
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    kijk eens wat voor kaart er in zit meesthal zit er wel een poort op voor een sensor.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    normaal zouden er zelfs een paar poorten op de stepcraft moeten zitten
    zo wel die voor de sensor als voor de 4 de stappenmotor
    maar dat staat allemaal in de handleiding beschreven.
    gr raf
     
  13. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Het gaat over de CNC6040 machine... Michel, ik zal de kast eens open maken en kijken wat voor kaart erin zit...

    Op de kaart zie ik een vijftal witte connectors.

    Van links naar rechts staat er: X - Y - Z - A - B

    Voor de witte connectors zitten groene aansluitblokjes met elk drie aansluitingen. Op mijn kaart alleemaal leeg.
    Alleen de X, Y en Z witte connectors zijn aangesloten met een stappenmotor driver.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    op die stekker waar normaal de limit switche op komen te zitten zou deze sensor ook kunnen aangesloten worden maar de info is verwarrend daar over
    me meeste doen het met een papiertje

    gr raf
     
  15. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    De CNC6040 die ik heb zitten al limit switches op dus die is al bezet denk ik...
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Joost: Maak je niet te veel drukte over de tool-length sensor. Het is een handige manier om je tool snel in te stellen, maar is eigenlijk alleen echt heel nuttig als je vaak van tool wisseld.

    Er zijn andere alternatieven:

    - Er zijn klem ringen te koop die je om je tool-as kan klemmen. Het is even een uurtje werk om deze op de juiste hoogte rond al je tool/cutters te klemmen, maar daarna kan je vrij snel wisselen en hoef je de diepte niet iedere keer aan te passen.

    - Ik zelf gebruik een 0.5mm epoxy plaatje en laat de draaiende spindel met de hand op dat plaatje zaken (stapjes van 0.1 of 0.05 mm) totdat de tool begint te krassen.

    Je Z is op dat moment dus 0.5mm even instellen en voor de rest van het gebruik van die tool ben je dan klaar.

    grwinfried
     
  17. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey hallo Winfried, alles goed?

    Die ringen had ik inderdaad ook al gezien ja. Dat leek me ook een goede oplossing.
    Tja, ik zal denk ik per materiaal twee tools gebruiken. Dan is zo'n ring uiteraard gewoon ook een optie.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    limit switches (6 stuks )gebruiken maar 7 draden en die db9 stekker heeft er 9 dus zijn der nog twee over
    de switche heeft een massa en een retour draad nodig dus je hebt er zeker nog genoeg
    maar lees de handleiding die bij de machine zat die zal wel de oplossing geven

    gr raf
     

Deel Deze Pagina