Tool length sensor

Discussie in 'CNC' gestart door Joost K., 1 dec 2014.

  1. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo allen,

    Ik ben nieuw in de wereld die CNC heet en mijn eerste CNC freestafel is nu onderweg naar mij.
    Nu kijk ik in de aanloop natuurlijk al her en der in het rond naar zaken omtrend CNC en ik kom met regelmaat "tool length sensors" tegen...

    Kan iemand mij in simpele taal uitleggen:

    Wat is dit voor iets, waar dient het voor en hoe kan ik het aansluiten/gebruiken?

    Alvast bedankt voor alle info.

    Joost.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo joost

    ben wel pas bezig maar deze tool gebruik ik op de maho ook
    ik gebruik een zelf gemaakte maar er is geen verschil

    in de tool zit een schakelaar die je kan in drukken
    als je een nieuwe frees steekt dan moet de software weten hoe lang die is en dat kan die niet zien maar wel voelen
    je vaart het freesframe naar een nul punt en laat ze dan zakken tot de frees de schakelaar indrukt
    als alles goed ingesteld staat dan gaat de spindel terug omhoog gaan na het indrukken van de knop
    nu weet je de 0 stand van de hoogte en moet je wat rekenen
    pak de schakelaar is 1 cm hoog en je werk stuk is 5 mm dan moet je dus 10 - 5 = 5 mm lager beginnen met frezen - je diepgang die je wil frezen

    ik doe het anders
    ik heb een schakeling met 2 klemmetjes
    de ene zet ik op de NIET draaiende spindel en de andere aan een stukje zilverpapier
    het zilverpapier plak ik op mijn werk stuk en daar de klem op
    de andere klem op de frees en dan manueel laten zakken.
    als de frees het zilverpapier raakt dan gaat de spindel weer omhoog net zoals bij de schakelaar en heb ik mijn nul punt
    nu door dat dunne zilverpapier moet ik niets extra bij rekenen