Top Flight plan op schaal brengen met Photoshop

Hallo,

Ben zo een beetje aan het zoeken geweest op het forum hoe je plannen verschaald maar ik vind niet direct iets terug.

Ik ben zelf bezig met een project van Top Flight, nl de "Elder 40". Hierbij vertrek ik enkel van de manual die ik gedownload heb op de site van Top Flight. Het is dus eigenlijk een "scratch build"
Een prachtige bouwbeschrijving met de originele plannen, doch op een a4'tje.

Ik heb het bouwverslag op het Belgisch forum maar ik weet dat jullie geen doorverwijzing appreciëren.

Indien jullie willen kan ik de verschalingsprocedure en het bouwverslag ook hier plaatsen en kan ikzelf van jullie ook nog bijleren. :)

Ik zou denken eerst printen op a4 dan meten hoe groot het is.

Dan kijken hoe groot het moet worden en de verhouding uitvogelen.

Als je de verhouding weet de pdf opblazen tot de juiste grootte.

Als je de juiste grootte hebt adobe nogmaals openen ( het zou ook met paint kunnen) en de juiste grootte knippen en plakken in de tweede versie die je hebt geopend.

Dan bij paginainstellingen de boel op a3 zetten en kijken (via afdrukvoorbeeld) of het ook daadwerkelijk op een A3 past (per onderdeel).

Op die manier heb ik ook schaalfoto`s gemaakt voor het maken van mallen.

Dan alleen nog een A3 printer.

Je kunt ook tiled afdrukken in Adobe print eerst op een a4 en dan in % de vergroting uitrekenen afdrukken en de velletjes aan elkaar tapen of lijmen.

Je hebt mazzel. De tekening in de handleiding is een ingesloten vector tekening. Met Adobe Illustrator kun je de betreffende pagina uit het document halen en vervolgens schalen naar het juiste formaat. Wellicht zijn er ook andere pakketten die dit kunnen.

Stuur mij even een PM met jouw emailadres

Hier kan je een pdf downloaden waarin ik uitleg hoe ik de verschaling doe.

Gelijk kan je hier een review lezen over dit toestel

De uitleg van mijn procedure is nogal theoretisch maar wel heel accuraat!

Ook de bronnen zijn vermeld waar ik mijn informatie gevonden heb.

groetjes

Frank

dit zijn de plannen, geprint voor 5 euro/stuk

001+%28Custom%29.JPG

002+%28Custom%29.JPG

Nette tutorial!

PDF is idd te bewerken met Acrobat Pro, mits de PDF beveiligd is tegen het doen van digitale handelingen. Zo ook te openen in Adobe PSD (pixel) of Adobe Illustrator (vector).
De PDF's van Top-Flite zijn niet beveiligd. Zover een hoera!
Zo ook niet de bouwtekening. Dat is alleraardigst. Dat geld niet voor alle Manuals.
Bij de Manual van de P40 Gold Edition zit helaas geen tekening.

Aanvullend op WHB... Is deze Elder PDF ook per pagina te openen in Adobe Illustrator, zodat verctor gebaseerde bestanden te bewerken zijn.
Een vector gebaseerde opzet kan je in het oneindige vergroten en verkleinen.
Lijndiktes aanpassen naar wens, kleur... De verschaling is nog eenvoudiger, daar je kunt mikken op twee uitersten van lijnen... verder via de eenvoud van de menu's verschalen.

Bij een omzetting naar pixel heb je die mogelijkheid niet. Lijnen blijven relatief even 'vet'.
Een adequate pixeldefinitie is bij 150dpi reeds voldoende, zoals je aangeeft, houd de omvang van het bestand binnen de perken, en de omzetting vanuit grijswaarden naar bitmap (hoewel ik zelf soms afhankelijk van de noodzaak 300 tot 305 dpi hanteer)

PSD. Na de bewerking kan je het bestand opslaan als jpg of als tif (+ LZW compressie) of als PDF.
De tif opslag is nog lichter te krijgen in gewicht, door omzetting in grijswaarden, nog een stap verder, op te slaan als bitmap (+ LZW).
Illustrator, gebruikelijk EPS of PDF

Technisch verhaal. Adobe only...
Groet Bas

PS: Voor het Noorden... Groningen en ommelanden... kan je goed terecht bij Wim Veenstra. Aldaar is er al heel wat voor mij gedigitaliseerd.
Scannen (pixelbestand, als bitmap opgeslagen, verpakt in PDF) en het uitprinten van JEPG, TIFF, PSD, PDF, AI en EPSjes

Bij de Manual van de P40 Gold Edition zit helaas geen tekening.

Hallo HB ,zoek je de desbetreffende tekening?
Denk...euu weet wel zeker dat ik hem heb liggen.

Net als van de Elder.
Heb nog menig onaangetaste doos van TF staan.
Denk dat ik naar aanleiding van dit draadje de TF doos van de ELDER 40 maar eens ga bouwen.

met vriendelijke groet
Gerald

Nee, nee... Gerald, dank! Heb de kit... de voorganger ervan... en nog meer TF-jes.
Net even TF afgezeuld... Elder natuurlijk...

Dan:
Nobler!
FF190 D9!
SeaFury MK11!
PiperArrowMKII!

Staan alweer op HD. Wel weer aardig! Niet?

Elder bouwen? Koop gewoon de ARF, of trek een replica uit Gamma Ply?
Bedoel... Zal nooit een Graupner investment doosje worden... maar toch?

Die P40 of Airacobra Gold Edition. Hoeveel balsa past er in een doos! Super fraaie kits!

Groetjes Bas

@Bas

PDF opslaan. Illustrator openen, vervolgens de pdf openen. Daarna de juiste pagina selecteren en openen.

Hallo HB ,zoek je de desbetreffende tekening?
Denk...euu weet wel zeker dat ik hem heb liggen.

Net als van de Elder.
Heb nog menig onaangetaste doos van TF staan.
Denk dat ik naar aanleiding van dit draadje de TF doos van de ELDER 40 maar eens ga bouwen.

met vriendelijke groet
Gerald

Leuk dat dit draadje jou ook aanzet tot het bouwen van de Elder 40, doen!!!

Het lijkt me een leuke kist en zie er al naar uit om de mijne te zien in de Sky:)/Dirt:confused:, hoewel het nog even zal duren.

ARF'jes zijn heel mooi, soms heel goed in schaal en vliegen meestal ook goed maar ze zijn toch niet mijn ding. Ik hou meer van het bouwen, uren, dagn, weken... zitten bouwen(prutsen) dat geeft me pas voldoening!

groetjes

Ha! ARF.... soms bouwen en altijd ernstig modificeren... of zelfs noodgedwongen overtekenen :rolleyes:
Eerst een nieuw bouwhok! Stof het huis uit.

@WHB... jah... beroepshalve van alles op de hoogte :mrgreen: Maar CS is niet voor iedereen haalbaar.

Back