Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mijn eerste thread hier op het forum, dus zal mezelf even kort voorstellen. Vorig jaar de hobby weer opgepakt na een periode van ongeveer 10 jaar.

    Destijds brevetloos gevlogen, bij een club (waar dat heel best kon, niet perse mijn voorkeur) en in het wild. Ongeveer 10 toestellen gehad, gebouwd en gevlogen.. onder andere een zelfbouw GreatPlanes Spectra, een opgeknapte Graupner Amateur I (super leuk beginnersmodelletje!), een heuse Robbe Puma hoogdekker (nieuw in doos, jaren bewaard door mijn vader en toen pas gebouwd), RBC Microbe, Sig Antoinette en nog een aantal wat minder interessante toestellen.

    Vorig jaar begon het weer te kriebelen, een hele leuke club gevonden in MVC Gilze-Rijen en tegen het eind van de zomer mijn brevet gehaald met een E-flite Apprentice. Daarnaast heb ik nog een schuim 3D kistje (LM Algol) en een mini-zwevertje. Dat schuim is leuk en de Apprentice een geweldig leertoestel, maar ik miste een belangrijk deel van de hobby: zelf bouwen met balsa!

    Na lang wikken en wegen (het balsa kit aanbod is in de afgelopen 12 jaar zeker afgenomen) gekozen voor de Thunderbolt van Top Flite! Schijnt onder de warbirds het meest gemoedelijk te vliegen, Top Flite heeft goede kwaliteit bouwdozen, het is net iets minder voorkomend op clubs dan de Spitfire en de Mustang en de grootte spreekt me ook aan, niet al te groot maar wel een serieuze kist.

    Mijn idee is om het een leuk schaalmodel te maken, iets serieuzer dan fun scale, maar ik heb niet de illusie in de buurt te komen van wat echt schaal mag heten :). Motorisering wordt electrisch, zit nu te denken aan een E-flite 90 met een 6S1P ergens richting de 5000 mAh. De electrische retracts van E-flite vind ik ook interessant, al hoeft het niet van E-flite te zijn, als het maar servoless is!

    Twee weken geleden begonnen met de houtbouw, ziet toch wel imposant uit zo in mijn relatief kleine bouwruimte. Wel echt een mooie kit en goede handleiding.

    Ik ga in deze thread updates van de bouw plaatsen, alle feedback is welkom! :D
    Naast deze thread heb ik ook een blog, zie: P-47 Thunderbolt | robhabraken.nl.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Deze keer toch maar eens goed de tijd genomen alle onderdelen van te voren uit te zoeken, te labellen en te sorteren, zodat ik tijdens de bouw niet hoef te zoeken... geeft ook een goed beeld van de constructie voor je begint.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En we zijn begonnen! 't Stabilo staat qua structuur vrij snel, afwerking zijn wat meer stapjes:

    [​IMG]
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Tweede stap is voornamelijk sheeting, aangebracht met Bison Tix (geweldige tip van een clublid). Ik heb een hekel aan CA, de vroeger veelgebruikte Uhu Hart vind ik ook minder. Gebruik het liefst houtlijm, maar dat droogt vrij langzaam. Leo van Elbe Hobby Supplies (Rijen) heeft me Aliphatic Resin aanbevolen van Deluxe Materials, is super! Werkt gelijk houtlijm, maar na 5 minuten kun je al verder. Het indekken doe ik dus met Bison Tix, een contactlijm. Je smeert beide vlakken in, wacht minimaal 10 minuten, en dan rol je de sheeting er zo tegenaan. Alleen nog even goed aandrukken en het zit helemaal vast:

    [​IMG]

    Per instructies de rest van de sheeting voorbereid:

    [​IMG]

    ...en de hoogteroeren ingepakt. Grappig om te zien, het stabilo is met een spanwijdte van 60 cm vergelijkbaar met de hoofdvleugel van het kleinste toestel dat ik heb:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    We zijn alweer wat verder met het stabilo en hoogteroer. De tips zijn gelijmd en netjes op vorm geschuurd. Na lang twijfelen toch gekozen om de schaal-lijn van stabilo en hoogteroer te benaderen, in plaats van de rechte lijn die de bouwtekening voorschrijft. Twijfel nog of ik voor (nep) scharnieren ga om die van de echte kist na te bootsen (ziet er wel leuk uit), maar dit is in ieder geval al een verbetering t.o.v. hoe Top Flite het voorstelt. Heb ook al de root blocks aan het hoogteroer gelijmd:

    [​IMG]

    Na het schuren ziet dat er erg tof uit, al zeg ik het zelf :D :

    [​IMG]

    Het is veel werk, zeker vergeleken met de eenvoudige staartvlakken van de bouwdozen die ik vroeger bouwde, maar het resultaat mag er zijn:

    [​IMG]

    Nu nog de scharnieren (ik gebruik gewoon de CA hinges uit de doos) en de hoogteroeren met elkaar verbinden en dan mag ik al aan keilvlak en richtingsroer beginnen!
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ABO!

    ben benieuwd hoe die wordt

    al een kleurenschema in gedachte?
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuk! Ik zie dat je er ook eentje op de bouwtafel hebt liggen :D

    Momenteel is de P-47D-22-RE "The Blond Angel" favoriet.
    Op nummer twee staat de P-47D-22-RE "Zombie". Ik heb gelukkig nog even voordat ik echt moet kiezen... ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
  7. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi toestel. Dan wordt het dus een razor back, geen bubble top, correct?

    Abbo iig.

    Freek
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ja bubble is vlgns mij pas vana de 25 serie dus P-47 D 25-RE of RA
    Die laatste letters zeggen in welke van de twee fabrieken die gemaakt is.

    Wbt mijn bouwtafel, daar ligt ie eigenlijk niet zo op..... Maar dat komt nog wel

    Wbt schema: joh zombie is zo afgezaagd... Ik zou vior de 1e optie gaan!

    Succes
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje. Inderdaad een razorback, zoveel mooier vind ik dan de bubble top!

    Zombie is inderdaad niet heel origineel of spannend, wel strak. Maar als ik dit zie staat The Blond Angel met stip op één: The Blond Angel done!.... - ARC Discussion Forums
     
  10. f15 byron

    f15 byron

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Rijen
    [​IMG]

    Deze vlieg ik bij je in de buurt ,Snoopey Dongen
     
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Heel mooi zeg! Snoopey is inderdaad dichtbij (woon in de Reeshof). Wat voor retracts en motor heb je erop als ik vragen mag?
     
  12. f15 byron

    f15 byron

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Rijen
    saito 91 en robart retracts met verende poten
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Die Robart struts lijken mij ook een goede optie, wel wat duurder dan E-flite, maar ik twijfel aan de kwaliteit van E-flite. Niet vanwege persoonlijke ervaring met het merk, die is prima, maar de servoless retracts worden niet al te best beoordeeld op diverse fora. Nog maar even over denken, Lado staat ook nog op het lijstje en zit daar denk ik precies tussenin, zowel qua kwaliteit als qua prijs (mooi licht ook trouwens).

    In ieder geval weer wat kunnen doen gisteren en vanavond. Hoogteroer voorzien van scharnieren en V-profiel in LE's geschuurd:

    [​IMG]

    Vervolgens de roeren aan elkaar verbonden met de meegeleverde (en voorgebogen, geweldig!) joiner. Ook de multiplex versteviging voor de control horn ingelijmd:

    [​IMG]

    Daarmee zijn zowel stabilo als hoogteroer af!

    [​IMG]

    Erg blij mee en best goed gelukt. Haal ook ruim de voorgeschreven uitslag (11/16", ik zit op +/- 2 cm). Enige waar ik nog over twijfel is de scharnieren, om evt. kleine blokjes in te lijmen en een uitsparing in de roeren te maken. Ik heb dit gezien bij andere bouwverslagen van deze kist en ik moet zeggen dat het erg veel toevoegt qua uitstraling, maar aangezien ik geen extra materiaal in de roeren heb gelijmd weet ik niet of het verstandig is. Het wordt ook weer (onnodig) zwaarder en da's voor electro, en ook nog 'ns helemaal op het einde van de staart, geen pluspunt. Waar ik ook over dacht is om de trim tabs uit te zagen en met kleine ruimte ertussen terug te lijmen, incl. het maken van de kleine uitstekende tabs naast de trim tabs. Hiervoor geldt uiteraard hetzelfde...

    Nu in ieder geval alvast verder met het kielvlak:

    [​IMG]
     
  14. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Ziet er goed uit .

    Het gaat goed met de P 47 op het forum .

    Van klein tot groot .

    Grt johnny
     
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Johnny! Is ook een mooie kist ;)

    Om het indekken van het kielvlak voor te bereiden de ribben netjes gelijk geschuurd met de voor- en achterlijst, de voorlijst aan het richtingsroer gelijmd en de laatste rib bevestigd. Vervolgens de rechterzijde van het kielvlak ingedekt:

    [​IMG]

    Vervolgens nog meer sheeting klaargemaakt, het roer moest uit meerdere stukken (te breed), maar da's gelukkig een eenvoudig klusje met de sneldrogende aliphatic lijm en wat tape... hier het resultaat, de sheeting voor het roer is uitgesneden volgens tekening:

    [​IMG]

    Het bouwen van deze kist is echt genieten, gaat lekker en vlot en, wat me wel verrast, is dat ik nu al profijt heb van de opgedane ervaring met het stabilo en hoogteroer, alles gaat zoveel soepeler en nauwkeuriger. Jammer dat ik het stabilo en hoogteroer niet even opnieuw kan doen en nog perfecter kan maken... of moet ik al over een volgend project gaan nadenken? ;)

    Hier het resultaat met ingedekt richtingsroer:

    [​IMG]

    Nog maar een paar stapjes voor ik aan de romp mag beginnen, zin in! Vraag me wel af of ik m'n aanpassing voor electro (zoals extra luikje voor de accu, plaatsing accu e.d.) tijdens de bouw van de romp moet maken, of beter achteraf. Mijn gevoel zegt achteraf, omdat ik dan kan zien waar ik nog ruimte heb en wat aangepast moet worden.. iemand suggesties?
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zeker wel vooraf


    Nu kan je overal nog rekening mee houden.
    Netjes intekenen en in de bouw meenemen!
    Of nog beter:niet ombouwen en een 20cc viertakt er op!
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank voor de tip, ik ga het proberen. Luikje zal lukken, maar ik wil eigenlijk proberen om de accu direct achter de motor te plaatsen (tussen firewall en motor in de opbouw die ik nodig heb om de elektromotor naar voren te krijgen), of boven de motor, maar wel dóór de firewall, voor een goede gewichtsverdeling. Wordt dus nog even flink puzzelen om dat vooraf te bepalen en ik moet natuurlijk ook een idee hebben van de te gebruiken accu, voor de afmetingen.

    Ik zal wel wat foto´s van voorbeelden plaatsen die ik heb gevonden op internet.

    Enneh... tja.. Ik ben niet echt bedreven in de omgang met brandstof motoren. Een 1,5cc tweetakt op de Amateur en een 7,5cc tweetakt op de Puma gevlogen, dat wel, maar alles stinkt, ook in m'n klushok en in de auto.. het hele toestel plakt en als het niet willen lukken met starten sta je (lees: ik) lang te prutsen. Hoe vaak heb ik gehad dat ik de motor netjes kon starten in de pits, helemaal naar de andere kant van het veld liep, het ding afsloeg, terug naar de pits, weer opnieuw het veld op et cetera..

    Met twee elektro-toestellen en in totaal drie accu's kan ik vrijwel aaneengesloten vliegen. De Apprentice vliegt op de standaard 3200 mAh accu makkelijk 20 minuten en slaat nooit af! Alles blijft netjes schoon, ik heb vrijwel niets te sjouwen naar het veld naast het vliegtuig met accu's, de zender en de lader, en het is aanzetten en gaan!

    Het zal vast mijn eigen onkunde zijn, maar met elektro heb ik ook gewoon meer affiniteit, het is schoon en eenvoudig. Het geluid van een viertakt is leuk, maar komt nergens in de buurt van de originele motor van de Thunderbolt, dus schaal is het evenmin. Ik heb wel een gas engine overwogen (DLE of Zenoah), dat schijnt wat degelijker te lopen en iets minder smeerboel op te leveren. Vooralsnog gaat echter niets boven elektro, dus ook in de Thunderbolt, wat mij betreft :D.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2013
  18. Frankben

    Frankben

    Lid geworden:
    17 okt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen, België
    Mooie kist! zeker een draadje om te volgen. Ben van plan om eind dit jaar ook een bouwpakket van Top Flite aan te schaffen, weet enkel nog niet welk model.

    Momenteel ben ik begonnen aan de Elder 40 van Top Flite maar scrach build, ik heb enkel de plannen.

    Frank
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    tsja het is allemaal wat practischer, maar ik zou de rook en het geluid missen
     
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Even een snelle update.. het roer is af! De blokjes onder het roer en boven de tip zijn gelijmd en in vorm geschuurd (met roer en kielvlak tijdelijk aan elkaar):

    [​IMG]

    Het multiplex blokje voor de rudder horn erin gemaakt:

    [​IMG]

    En de scharnieren geïnstalleerd, de LE van het roer in V-vorm geschuurd en alles in elkaar gezet. Ben niet helemaal tevreden met de lijn tussen kielvlak en richtingsroer.. dit heb ik niet recht gemaakt, maar in een bocht naar achteren, zoals bij de echte Thunderbolt het geval is (en ik bij het stabilo heb gedaan). Als het echt schaal zou zijn zou de bocht echter veel lager beginnen, maar dat lukte niet omdat het tip block maar zo klein is.. het is beter dan een rechte lijn en van een afstandje ziet het er wel oké uit, maar het is niet echt een goede schaallijn:

    [​IMG]

    Ondanks dat, toch erg tevreden met de staartonderdelen!

    [​IMG]

    Nu de tekening van de romp eens op de tafel pinnen...
     

Deel Deze Pagina