Top Model CZ "Dandy" (F3A / 3D kist)

• Topicstarter Topicstarter BoomDuiker
  • Startdatum Startdatum
B

BoomDuiker

Guest
:D

Hij is geland en ik ben hem aan het bouwen. Het is een ARF kit, maar als je het goed wil doen ben je toch een paar avonden zoet.
De naam van het vliegtuig vind ik niet zo leuk. 8O
Maar hij is erg mooi gebouwd en 8)

dandy_02.jpg

dandy_03.jpg

De homepage van de fabrikant:
http://www.topmodelcz.cz/letadla/dandy/dandy_a.htm
http://www.topmodelcz.cz/letadla/dandy/dandy_foto_a.htm

Heb hem in Duitsland gekocht bij "Bichler"
http://www.modellbau-bichler.de/datenbank/flugzeuge/datenblatt.php3?id=325&uebertrag=1

Nadat ik de Roco gezien had en de Jumping Jack, leek me dit ook een erg gave kist.

Rob

De doos en handleiding. Erg duidelijk en veel tekeningen.
Dandy_box.jpg

Netjes verpakt in platic zakjes
Dandy_box_open.jpg

Sublieme ARF kit!
Dandy_fuselage.jpg

Vleugel ailerons plakken. 0.4mm afstand middels kartonnetjes.
Dandy_wing.jpg

Stickers plakken. Goede kwaliteit stickers van Nylon. Met sopje (water en afwasmiddel) opbrengen.
Stickers_wing.jpg

Stickers_wing2.jpg

Lastig onderdeel. De bovendeksel gebruikt twee houten plugjes aan de voorkant om de zaak te sluiten. Even passen en meten.
Fuselage_top_dowels2.jpg

Fuselage_top_dowels.jpg

Hoogteroer. Gaten maken voor het ijzeren brugje.
Elevator_holes.jpg

elevator_bar2.jpg

Elevator_top.jpg

Motormount. Er is een epoxy plaatje bijgeleverd voor de Axi motor. Gelukkig had ik nog een epoxy plaatje voor mijn Typhoon-15
motor_mount_1.jpg

mounting_motor2.jpg

Met de Castle Creations Phoenix-35
mounting_motor1.jpg

Voor de wielen te borgen zitten twee borg ringen. De ene moet helemaal van het ene uiteinde naar het andere uiteinde geschoven worden omdat deze borg ringen maar één kant uitkunnen. :D
wheel_part.jpg

Effe zweten! De servo kabels in de vleugel doen. Het touwtje zit al in de vleugel verwerkt. Toch effe oppassen dat hij er niet stiekem invalt...
Aileron_cable1.jpg

ik heb de kabriolin van topmodel gehad en was erg onder de indruk van de kwaliteit van het bouwwerk, en de folie.

zo te zien is het bij dit ding niks minder.

good luck keep us posted.

Hoi Gerard,

Inderdaad. Ongeloofelijk mooi gebouwd.
Die Tjechen kunnen dat wel! Die zijn volgens mij echt heer en meester op dat vlak.
Ook de modellen van www.FVK.de zijn top. Zoals de Roco (F3A). Die komt ook uit Tjechië.

De keuze was trouwens moeilijk omdat de Roco erg gaaf vliegt.
De Jumping Jack viel af voor mij. Te fragile en overpriced.

Persoonlijk vindt ik de JJ toch wel mooier, daarbij weegt ie ook maar de helft van een Dandy. Als je de gegevens van de fabrikant mag geloven.
Constructie is zeer licht en schijnt problemen te geven met zware accu's en lomp-knuppel werk. Dit wordt ook bevestigd door Fliton en deze bevelen dan ook aan om zowel stabilo als vleugel te verstevigen, voor het stabilo wordt al een koolstof-staf meegeleverd.
Voordeel van de Dandy is dat deze demontabel is, bij de Fliton kits is wordt de vleugel vast gelijmd aan de romp. Een kistje van 1x1m is denk ik een beetje lastig in vervoer en opslag.

Maar hou ons op de hoogte, vooral welke aandrijving, accu en gewicht het gaat worden.

Rick

Hoi Rick,

Zeker. De JJ ziet erg cool en erg vet uit.
Maar ik heb niet alleen gekeken naar het mooie.
De JJ is mega licht. Met Typhoon-15, 2100mAh ThunderPower (laatse generatie) en een 10x5 APC E prop hangt die "vet" aan de propellor.

In de club vliegt iemand de JJ en ook iemand anders de FVK Roco.
De "moeilijke" keuze ging uiteindelijk tussen de Roco en de Dandy.

Om prop te hangen kun je (naar mijn persoonlijke mening) beter een Shockflyer kopen. Goedkoper en net zo veel fun.

Wat betreft kwaliteit van ARF Kit, komt de JJ niet in de buurt van Topmodell CZ of FVK.
Het viel mij tegen, zeker als je bekijkt wat hij kost.

Ik houd ervan om een mooie bodemstart te maken en om mooi te landen (mits er geen bomen zijn).
Kunstvlucht en lekker hoeken.
Op gras starten en landen met de JJ zit er echt niet in...

Prop hangen boeit me (op moment) nog niet zo.
Prop hangen (met Dandy) zal waarschijnlijk pas gaan met de 3s1p 2100mAh ThunderPower LiPoly pack en de 10x5 Apc E prop. 1200gram thrust en een gewicht van geschat ongeveer 800gram.

Op moment gebruik ik nog steeds de Konions.
3s1p en 3s2p ga ik uitproberen.

Eerst:
3s1p met de 9x6 APC E prop.
Vol gas ongeveer 19Amp. Als je niet voordurend volgas vliegt...geen punt voor de Konions.
Die dingen kunnen behoorlijk wat verdragen.

Hopelijk eind van de week "vliegen" met de Dandy.
Ben zeer benieuwd.

Rob

BoomDuiker zei:
Eerst:
3s1p met de 9x6 APC E prop.
Vol gas ongeveer 19Amp. Als je niet voordurend volgas vliegt...geen punt voor de Konions.
Die dingen kunnen behoorlijk wat verdragen.

Net zitten meten aan de Typhoon 15/10 van Plettenberg.
prop 9x6 APC E
toeren 9250
ampere's 21
Watts 225

Prop 10X6 APC (normale brandstofprop, had helaas geen 10x5 of 6 E prop, zodra ik die wel heb dan volgt een nieuwe meting)
toeren 8200
ampere's 27
watts 270

Als accu een 3s1p Kokam 2000 pakket dat al enkele uren van de lader af was. Regelaar CC Phoenix 35.

Volgens het programma thrusthp kom ik dan uit op propspeed 52,27 MPH en 1,67 lbs thrust voor de 9x6 en bij de 10x6 krijg ik deze cijfers 46,59 MPH en 2,02 lbs thrust.

Hoi Theo,

Toppie. Bedankt voor de gegevens.
9x6 APC E
21Amp ... dat kan net met de Konions. Deze kunnen 22Amp 5sec verdragen.

De 10x5 APC E meende ik me te kunnen herinneren is 23Amp. Ergens gelezen in:
http://www.elektromodellflug.de/datenbank.htm

3s1p Kokams, hadden geen probleem met de 10x6 prop en de 27amps?

Rob

Hoi,

Na een vette week bouwen eindelijk vliegen...
De balans was niet erg goed en de uitslagen te heftig. De eerste vlucht zag eruit of alsof ik teveel had gedronken. :-D

De ailerons zijn moeilijk te trimmen door het profiel.
Ze zaten nog niet goed en dat was goed te merken.

De APC E 9x6 prop is wat teveel voor de 3s1p Konions. Ze zakken dan in en weg is de power. Dus toch maar 3s2p.

De rest van het bouwverslag volgt nog.
Het vliegt messcherp, maar moet nog goed getrimmt en afgesteld (expo op zender) worden.
Gave kist!

Rob

Jammer dat ik gisteren net te laat was om het model te zien vliegen.
Maar dat zal van de week wel goed komen.
Ten minste als het weer een beetje mee zit. :cry:

Het model was erg mooi afgewerkt. Stickers lekker strak. Mooi werk! :)

Hoi,

Vanavond gaat hij (bij goed weer) weer vliegen.
Heb de zaak nog afgesteld.
De ailerons zijn beter te trimmen als je de vleugel eraf haalt en haaks op de tafel zet. Zo kunnen je beter zien of beide ailerons gelijk zijn.

Tevens voorzien van 3s2p Konion setup.
Hij is dan incl. piloot (15gram) 980gram.
Vrij zwaar, maar het is nie anders.

Mooier zou zijn 3s1p Thunder Power 2100mAh.
Dan zou hij uitkomen op 825gram.

Fotos volgen

Rob

Hoi,

De "Dandy" is helaas kapot. Tijdens de vlucht blokeerde de motor waardoor de complete motor en mount eruit werd gereten.
Vliegtuig kwam omlaag en is natuurlijk alles behalve heel.

De magneten van de Plettenberg Typhoon-15/10 waren tijden de vlucht losgeraakt.

Het model vliegt geweldig. Rollen als een gek en superstrak. Zonder meer het beste vliegtuig dat ik tot nu toe gehad heb.

Motor heb ik opgestuurd naar Plettenberg.

Het enigste nadeel van de Dandy is dat hij geen bodemstart kan maken op gras. Teminste met dit onderstel. Dat is jammer.
Vandaar dat ik nu weer twijfel over een "FVK ROCO". Deze kan dat wel. Heeft wel wat minder grote ailerons dan de Dandy. En die zijn wel echt vet (rolrate).

Efin, balen balen balen.

Rob

@Boomduiker :

Je schrijft dat het toestel geen bodemstart kan maken met dit onderstel.
Wat is het probleem ? Te kleine wielen, of loopt je prop niet vrij ?

Spijtig dat je kistje stuk is, valt er nog wat te repareren ?

Hoi Aldert,

Hij komt gewoon niet los. Waarschijnlijk is het onderstel niet star genoeg en remt teveel.
Het gras bij de RC club is trouwens ook niet optimaal.

Met een iets hoger landingsgestel of grotere wielen zou het misschien wel kunnen.

Het is denk ik wel te repareren. (hoop ik)

Rob

dandy_crash01.jpg

Defecte neus. Gedeukt en enkele knikken in de body.

dandy_crash02.jpg

Stuk van vleugel mounting weggebroken.

Back