Top Rippin Discus 1b

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 13 jan 2023.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Een tijd geleden heb ik een tweedehands "bouwdoos" van een Discus 1b gekocht, waar al een paar dingen aan gedaan waren. Achteraf bezien zou ik dat niet weer doen, want in ieder geval voor deze betekent dat vrijwel alles weer ongedaan maken en opnieuw maken, dus meer werk dan een nieuwe bouwen. Maar goed, niet getreurd en aan de gang!

    Omdat het werk toch aanzienlijk meer blijkt te omvatten dan ik oorspronkelijk dacht, maak ik er toch maar een bouwdraadje van. Ter lering en vermaak. Ik ben 'm niet aan het bouwen met het doel "perfect", daar heb ik het geduld niet voor, maar wel "best goed" en "redelijk schaal" waar mogelijk. Hoe dat eindigt gaan we zien!
     
    Bertus en Berrie vinden dit leuk.
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De status van de bouwdoos toen ik 'm kreeg:

    - romp met intrekbaar wiel al ingebouwd en een servoplank voorin.
    - servo plank was niet goed bruikbaar, dus verwijderd.
    - Servo van het wiel liep niet goed, dus die moet opnieuw.
    - 1 klein barstje in het kielvlak, verder is de romp gaaf
    - cockpit lining en kap aanwezig en zijn nog gaaf en ongebouwd.
    - Vleugelpen aanwezig (staal), verder niks nog aan gedaan.

    - Vleugels van abachi fineer op schuim, netjes gebouwd maar de gaten voor de servos zijn veel te groot uitgesneden en niet handig.
    - remkleppen op zich goed ingebouwd, 1 ietwat scheef maar wel te redden
    - 2 rolroerservos aanwezig, 1 remklepservo

    - Ri-roer gebouwd maar niet naar mijn zin (penscharnieren). Ik wil 'm in het kielvlak laten vallen dus ga dat opnieuw doen.
    - Stabilo is deels gebouwd en vooral verprutst. Per abuis in de vliegrichting doorgezaagd door de vorige eigenaar en weer verlijmd.
    Ik heb nagedacht ove repareren maar dat vereist minstens een glasmat, besloten een nieuwe te vacuum-baggen.

    IMG-20221206-WA0006.jpg.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2023
    jan brilman en Berrie vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Het stabilo zoals ik 'm kreeg

    20221229_222109.jpg
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Begonnen met de vleugelverbinder en het maken van een (glas) buis daarvoor.

    20221229_222318.jpg
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nieuw stabilo. De afwerking was waardeloos gelukt, dus toch maar plamuren en lakken. Geen schoonheidsprijs maar het eindresultaat kan er voor mij mee door.

    20221209_223847.jpg
    20221216_200732.jpg
    20221229_222121.jpg
    20230110_200108.jpg
    20230113_224832.jpg
    20230113_224839.jpg
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Cockpitkap frame
    20221229_222403.jpg

    sleephaak
    20221229_222356.jpg

    Nieuwe servoplank voor sleephaak en wiel
    20221229_222349.jpg
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hoogteroerservo bevestiging
    20221229_222155.jpg

    Nieuw richtingsroer met spant
    IMG-20221223-WA0006.jpg.jpg
    20221229_222239.jpg
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Cockpit stoel en frame op zijn plek

    IMG-20230113-WA0008.jpg.jpg
     
    flymax, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Afgeronde vleugeltips ongeveer volgens tekening. Helaas kwam ik er daarna achter dat de Discus van ZC-NOP die ik wil gebruiken voor de registratie, winglets heeft gekregen. Hmmm. Klusje voor later misschien nog.

    IMG-20221209-WA0007.jpg.jpg
     
    flymax, Nogravity, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Volgen maar :thumbsup:
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Heel goed.

    Mooi project, eigenlijk ook wel dankbaar werk.

    Gewoon even dunnetjes over doen, en nu goed.

    Wat is de spanwijdte?


    jan.
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    3 m volgens mij.

    Het is dezelfde als hier beschreven: https://www.modelbouwforum.nl/threads/1-5-discus-van-rippin-bouwverslag.72352/page-4
    Helaas is die klaarblijkelijk nooit afgebouwd op het forum, maar er staan een paar nuttige discussies in. Onder andere over het
    hoogteroer en de aansturing ervan. Ik heb een iets andere oplossing gekozen, die zal ik volgende post in wat meer detail plaatsen.

    De discussie over gewicht maakt dat ik e.e.a. maar eens zal nawegen. Erg licht zal hij niet worden. Tegelijkertijd heb ik net een
    Top-rippin ka-6 verworven die ook behoorlijk "op gewicht" is, en die vliegt geweldig. Dus misschien moet ik me daar maar niet
    al te druk over maken.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Stukje voortgang - het echte leven zit in in de weg met werk en het bouwen van een koelkast voor de boot.
    Luxeproblemen.

    Gisteren een piloot gescoord op marktplaats, iets te klein met 1:6 maar dat mag de pret niet drukken. Zijn onderbenen gaat ie vrees ik niet houden.
    Vandaag de kielvlak-spant verlijmd, vleugel achterlijst geplamuurd en een begin gemaakt met het instrumentenpaneel. Omdat ik een eigen kapframe
    gemaakt heb en een losse zitkuip ga ik maar een klein stukje van de plastic cockpit-vorm gebruiken.

    20230203_215101.jpg 20230203_215110.jpg 20230203_215116.jpg
     
    Berrie, ISOLA2 en Nogravity vinden dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Wel 'n beetje een gladde jongen . . . :confused:

    Moet kunnen.


    jan.
     
    Taylorcraft en Hein.z vinden dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vleugelaanvorming. Wat een PIEP klus, maar het gaat lukken. De wortelrib zit nu OK, vleugeluitlijning lijkt te kloppen en de vleugelbuis (romp) zit met CA lijm provisorisch vast, en dus ook recht. De wiggetjes zorgen voor de juiste afstand tussen romp en wortelrib. Straks kan de ruimte tussen wortelrib en romp versterkt en opgevuld worden, en daarna volgeplamuurd.

    Wel een verademing, zo'n "kleine" kist van 3 m die "gewoon" in je woonkamer past :)

    img-20230224-wa0004.jpeg.small.jpg
    img-20230227-wa0007.jpeg.small.jpg
    20230227_220810.small.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Binkey01, Berrie en Nogravity vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Lang niet gepost maar er is ondertussen wel veel gebeurd.

    Vleugelaanvorming gemaakt - hout, epoxy + microballoons, polyesterplamuur en een hoop schuren.
    20230603_220902.small.jpg

    Bijna goed, klein hoekje moet nog bijgewerkt. Hoe dat kan (die wortelrib kopie had toch de goede maat???) geen idee.
    20230705_222124.small.jpg

    Vleugels in de folie, rolroeren met vlies scharnieren aangeslagen. Stabilo bevestiging gemaakt (provisorisch nog).
    Richtingsroer ook in de folie en aangeslagen.

    20230705_222040.small.jpg
    20230705_222055.small.jpg
    20230705_222109.small.jpg
    20230705_222132.small.jpg
    20230705_222144.small.jpg
     
    ISOLA2 en flymax vinden dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Mooi kistje hoor! :thumbsup:

    Maak er maar een beauty van! :)


    jan.
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ondertussen weer de nodige voortgang. De romp is gelakt, en er zijn een hoop kleine klusjes gebeurd.
    Vleugelbuis degelijk verlijmd met fillets, interieur ingericht, kabelgeleiding, aansturing van het richtingsroer (pull-pull).
    Wieldeurtjes opnieuw verlijmd en aangesloten, etcetera, etcetara. Instelhoek provisorisch nagemeten en
    stabilo tijdelijk bevestigd met een onderleggertje.

    Afgelopen week is de kist geprogrammeerd en uitgebalanceerd. Ik kom op een stevige 3.6 kg uit ongeveer,
    maar gezien de ervaring met de Ka-6 die voor zijn gewicht ook prima vliegt wacht ik het eerst maar eens even
    af. De staalverbinder kan evt nog vervangen voor carbon wat nog zo'n 200-300 g zou schelen. Registratiestickers zijn besteld,
    ik moet de kaprand nog wit maken met een strookje orastick of lakken. Eigenlijk wou ik 'm prikkeldraadstangen geven
    maar het ZCNOP origineel had die ook niet, dus dan maar zo!

    De kist is nu eigenlijk vliegklaar - wachten op goed weer voor de maiden vlucht.
    Als het meezit wordt dat maandag avond.

    img-20230920-wa0005.jpeg.small.jpg
    img-20230920-wa0007.jpeg.small.jpg
    img-20230920-wa0009.jpeg.small.jpg
     
    lecraM, RobtH, Fotor en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. RobtH

    RobtH

    Lid geworden:
    15 feb 2023
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Zo, die ziet er strak uit Hein. Mooi !
    Die moet maar eens achter een Eco Boomster gaan hangen.
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Eco Boomster is zwaar overkill!

    De maiden was vanavond. Eerst instelhoek nagemeten: spot on, 1.5 a 2 graad afhankelijk van de hoogteroerinstelling.
    Dat ziet er prima uit. Zwaartepunt nagemeten met een echte ZP weger - ook "spot on", niks meer aan doen. Wel een
    onaangename verrassing: er was _geen_ los lood meer nodig! Dus toch wat teveel vast lood ingelijmd. Nou ja, straks
    kijken maar.

    Discus achter de clubsleper (6S), laatste check van de roeren en gaan. Als een streep, tikje teveel down en verder volgt hij
    gedwee de sleper. Als Max wat steiler doortrekt krijg ik even de zenuwen, maar nee, dit is geen 5.5 kg Calif en hij blijft
    rustig vliegen zonder gekke dingen. Eenmaal boven aangekomen een paar tikjes up en wat rolroertrim en hij vliegt keurig
    rechtuit. Remkleppen geven duidelijk een lichte duikneiging maar niks wat je niet op kan vangen, later nog even een mix
    toevoegen op hoogte. De eerste landing was een eitje - hij rolt keurig door op zijn wiel en komt op een tip tot stilstand.
    Succes!

    Voor de tweede vlucht hebben we het zwaartepunt nog wat naar achteren verplaatst door Ken toch maar uit de cockpit
    te halen, dat was het makkelijkst en zet tenminste wat zoden aan de dijk. Nu vliegt ie wat neutraler op hoogte en de
    "afvangboog" is nog steeds prima. Om Ken terug te plaatsen moet dus toch wat van het vaste lood weer verwijderd, tsja.
    Gelukkig kan dat wel, gevouwen pakketjes daklood met 5 minuten epoxy verlijmd.

    Eindoordeel: super! Hij vliegt redelijk als een streep. Weinig richtingsroer nodig in de bochten, en heel gemoedelijk
    vlieggedrag. Als je hem echt pest krijg je hem wel in een agressieve vrille, maar daar moet je behoorlijk je best voor doen.
    Tijdens langzaam cirkelen gebeurt er niks. Glijhoek was prima, daalsnelheid lijkt ook prima. Ondanks de 3.6 kg niet te snel,
    vliegbeeld is mooi en cirkels zijn best klein. De carbon vleugelverbinder gaat er nog wel komen om 200+ g te besparen.

    Weer een top kist van Top Rippin. 100% tevreden! Ondanks de zelfbouw-imperfecties ben ik toch wel heel blij met al
    het werk wat er in is gegaan om 'm echt mooi te maken met een semi-uitgebouwde cockpit. Voldoening.

    Dank aan Max en Gerrit voor het helpen met afstellen en de sleepjes!
     
    lecraM, ISOLA2, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina