topflite flitestreak

hallo,

ik ben toevallig aan dit model geraakt, en wil dit wel eens proberen op de club.
de oude rotten zullen dit wel nog wel kennen.

nu zit er nieks van tank of motor of lijnen meer bij.
kan iemand me verder op weg helpen wat ik hiervoor allemaal nodig heb?

electro is waarschijnlijk onmogelijk...

Groeten Chris
 
Motor: een 4cc motor zoals een OS 25 of een kloon daarvan is prima. Dat mag een radiomotor zijn, dus met gasregeling. Die zet je helemaal open met een veer of zo of je klemt een stootstang vast, dan kun je de gasklep ook nog een beetje dicht zetten als het te hard gaat. Tweedehands is prima, evenals glijlagers (FP of LA). Een kogelgelagerde motor gaat alleen maar onnodig hard en is zwaar in de neus. Propeller: nylon 9x4 of 9x5. Voor de vlucht afstellen op maximaal toerental (toestel even omhoog houden, toerental mag dan niet inzakken, anders staat hij te arm). Dan voor het lanceren voor de zekerheid een kwartslag rijker draaien. Beste plug: Enya 3.
Tank: het beste een plastic cluncktank. één pijpje uit de tank omhoog (vulpijp, afdoppen voor vlucht), op de andere twee élk een slangetje met een gewichtje (de clunck), het slangetje (in de tank) waar de aanzuigbuis naar de motor op zit moet tot in de hoek kunnen komen, maar wel vrij kunnen bewegen zonder klem te zitten tegen een wand van de tank. Het derde pijpje uit de tank ook omhoog, maar daaraan een slangetje met een clunk die net 5mm korter is dan de aanzuigslang. Dat is de zogenaamde uniflow (zoek maar eens op internet). 4 haakjes in de romp draaien waar de tank zo tussenpast dat de halve hoogte van de tank gelijk licht met de inlaat (venturi) van de motor.
Lijnen: 0,012 (niet dunner) of 0,015 (niet dikker) gevlochten lijnbesturingsdraad. Verkrijgbaar bij Topflite, SIG, Brodak etc. In Europese winkels vrijwel niet te krijgen, zul je in de VS moeten bestellen, Engeland of bij Parra op de canarische eilanden (echt!). Lengte voor de Flitestreak: ik zou 16,50 meter van oogje tot oogje nemen. De oogjes aan beide kanten goed vlechten. Ik zou advies proberen te krijgen van iemand die werkelijk met succes aan LB heeft gedaan of anders zoeken op internet. Bevestiging door middel van schuif of schaarconnectors die je bij de bovengenoemde leveranciers kunt krijgen, of eventueel bij de sportviswinkel. Handvat kun je eventueel zelf maken, zorg dat de afstand tussen de lijnen ongeveer 10-12 cm is.
Als je aan het vliegen toekomt: houd je stuurarm gestrekt, wijzend naar het model. Stuur zeker de eerste vluchten alleen door je gestrekte arm omhoog of omlaag te bewegen. Als je meteen vanuit je pols stuurt overstuur je snel en crash je gemakkelijk. Probeer de eerste vluchten alleen het model recht te houden op een meter of 4 boven de grond. Pas daarna ga je voorzichtig wat hoger en lager sturen om het gevoel te krijgen. Je moet doorvliegen tot de tank leeg is (of je crasht). De eerste vluchten kun je duizelig worden, dus doe voor de eerste vluchten de tank niet helemaal vol. SUCCES!
Overigens, sinds borstelloze motoren en Lipo's is LB electro heel goed mogelijk. Waarschijnlijk heeft het zelfs de toekomst. Ik ben echter alleen niet de aangewezen persoon je dat uit te leggen. Ik vlieg liever met brandstof ...
 
Chris,

plan anders eens een toeristisch weekendje in Limburg en breng je vliegtuig mee. Bij ons in de club zit een massa aan lijnbesturingservaring en -kennis. Ik heb zelf wel wat trainers dus als je eens wilt proberen wat lijnbesturing nu echt omhelst, je bent altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
ondertussen al wat gevonden:

2x handvat van sig
1x rol control line 50meter en 0.1mm dik
1x rechthoekig tankje 10cc
1x 0.15 motortje voor control line maar te klein voor op de neus
1x een os 0.25 la die wal zou passen, maar waarvan ik de gasschuifvast moet zetten.

grote vraag... hoe zetten jullie de lijnen vast aan de handvaten en aan de vlieger?

groeten.

DSCF4157.JPG
 
ondertussen al wat gevonden:
Hoofdzakelijk 1/2A spul, hieronder te verduidelijken.

2x handvat van sig
Bedoeld voor nylonlijnen en max. een 0,8 cc (.049) motor. Ongeschikt voor .25
1x rol control line 50meter en 0.1mm dik
Max. voor een 0,8 cc (.049) motor. Niet zo gek, gezien de combinatie met de voorgaande handvatten.
NIET WEGGOOIEN: of bewaren, of zorgen dat het bij een 1/2 A vlieger terechtkomt.
Dit spul is vergelijkbaar met Laystrate en dus beter dan de amerikaanse RVS lijnen.
1x rechthoekig tankje 10cc
Lijkt uitstekend geschikt voor een (jawel, daar is 'ie weer) 0,8 cc (.049) motor of een Webra Record, in gebruik als aandrijving bij de Record Cup. Helaas ook onbruikbaar dus.
1x 0.15 motortje voor control line maar te klein voor op de neus
Is een 2,5 cc. Gaat die Flite Streak niet trekken. Het origineel, de 2,5 cc versie, de 'Peacemaker', wel.
1x een os 0.25 la die wal zou passen, maar waarvan ik de gasschuifvast moet zetten.
Maar het afstellen wordt heel lastig, vanwege die naald achterop. Voor LB wil je de restrictor zo dicht mogelijk bij de spoeieropening hebben.
Anders wordt je afstelling onaangenaam afhankelijk van G-krachten, die een stuk hoger zullen zijn dan zo'n motor ooit in z'n RC leven zal ondervinden....
Er zijn wel venturi-inserts met een vaste sproeier te koop, maar waar moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Voor mij zijn brandstofmotoren een achterhaald station en pruts ik hooguit nog wel eens met m'n oude diesels.

grote vraag... hoe zetten jullie de lijnen vast aan de handvaten en aan de vlieger?
Aan m'n vlieger met een 'katteklauw' een soort dubbele schuiflus. Om te vliegeren is dat stevig zat.

Maar omdat ik denk dat je 'vliegtuig' bedoeld, dat moet een stuk solider.
Er zijn twee opties de 'Fox' connector (links) en de 'SIG' (rechts)
full


En zo zitten deze aan het handvat (uit massief ahorn/maple, voor < 6cc kan vuren of grenen ook) vast:

full


De achterkant (die spaaknippels zijn de trimknoppen van je handvat):
full


Twee (nieuwe!;))stukken fietsspaak

full


1 doorlopend gat en twee van ~ 30mm diep.
Afhankelijk van welk gat je neemt voor het korte deel, bepaalt dit hierdoor je 'dual-rate'.
Naar buiten betekent een effectievere besturing, naar binnen een tammere.

full


Op hoe de oogjes aan de lijnen worden gemaakt kom ik later terug (ik heb een hele drukke week).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke bedankt voor de info...
de handvaten zijn dus denk ik wel goed qua grootte enzo maar "te slap" dus kan ik die zelf maken uit hout.
de lijnen best niet gebruiken dan en andere zoeken?

de tank... tja om eens te proberen kan ik die mss wel gebruiken, ik hebwel nog eentje ergens liggen maar die is een pak groter.

de motor? is deze echt niet te gebruiken? het is bedoeld om af en toe eens mee te vliegen, en eens wat uit te proberen... en om wat nostalgie voor sommigen boven te halen...
de control line versie van os heeft toch ook de sproeinaald achterop?
O.S. Engine 25LA-S Control Line (C\L) Engine

groeten en alvast bedankt voor de info, ik zoek morgen het andere tankje eens...
 
oke bedankt voor de info...
de handvaten zijn dus denk ik wel goed qua grootte enzo maar "te slap" dus kan ik die zelf maken uit hout.
Grootte kan ik niet goed zien op je foto, lijken mij aan de kleine kant.
~10cm tussen de lijnen zou goed moeten zijn, bij een eveneens 10 cm tuimelaar.
Neem je die kleiner, dan krijg je een onnauwkeuriger EN gevoeliger besturing.
de lijnen best niet gebruiken dan en andere zoeken?
Deze, en dan de 0,3 mm (.012)

de tank... tja om eens te proberen kan ik die mss wel gebruiken, ik hebwel nog eentje ergens liggen maar die is een pak groter.
Voor een .25 zou een 50cc tank ongeveer goed moeten zijn.
Het moet wel een z.g. huisjes tank zijn, met de ontluchting volgens het uniflow principe, anders loopt je motor nooit goed door.
Andere mogelijkheid is de z.g. dubbelclunk tank, waar bij de ene (langste) clunk de toevoerleiding naar de motor is en de andere (1 cm korter) de ontluchting. De overloop wordt bij beide tanks na het vullen afgesloten.

de motor? is deze echt niet te gebruiken?
Nee, echt niet. Het passende model daarvoor is een stuk kleiner. Een kist die, underpowered, aan de bovenwindse kant naar binnen wordt geblazen is niet iets wat echt helpt het goede LB gevoel terug te krijgen....
de control line versie van os heeft toch ook de sproeinaald achterop?
O.S. Engine 25LA-S Control Line (C\L) Engine
Zeker, maar zelfs een gerenommeerd merk als OS heeft allang geen idee meer wat LB is.
Neem van mij aan dat de (verstelbare) sproeier direct in de venturi moet zitten en dat bovendien de plastic backplate altijd luchtlekken gaat geven, vandaar dat er (door LB specialisten) aluminium backplates op de markt zijn gebracht.
Sommigen beweren dat de backplate van de FP ook op de LA past.
Zou mooi zijn. Voorbeeld (option 2)
En anders de nrs. 3456 , 1367, 3319 en 3437 uit het OS parts lijstje op deze site.
 
tankje is al opgelost... hij heeft het originele bijgeleverde teruggevonden, ik heb het inmiddels al gemonteerd.
grootste zoektocht is nu naar de lijnen ergens in europa:p
ik zie dat hangar 9 er ook heeft.
towerhobbies heeft enkel de 0.18 maar is ook niet europa
 
tankje is al opgelost... hij heeft het originele bijgeleverde teruggevonden, ik heb het inmiddels al gemonteerd.
grootste zoektocht is nu naar de lijnen ergens in europa:p
ik zie dat hangar 9 er ook heeft.
towerhobbies heeft enkel de 0.18 maar is ook niet europa

Als je een beetje geduld hebt kan ik je wel een setje lijnen maken. Zijn lijnen van 15.6m te lang? Ik moet enkel nog ergens de messing oogjes kunnen vinden. Ik had gehoopt dat de plaatselijke schoenmaker me er mee kon helpen, helaas...
Moest je nu niet zo ver wonen was het een heel stuk eenvoudiger om je verder te helpen; Een middagje bij ons op het veld en je bent vertrokken...
 
Voor een moderne .25 zou ik de lijnlengte gebruiken waar we vroeger onze Fox 35 modellen aan vlogen. 18 m (hart handvat - hart model)
Messing oogjes?
Ik moet even zoeken, maar ik weet dat ik ooit een mooie cursus oogjes maken heb geschreven, weet alleen niet meer waar die staat...:rolleyes:
Daar komen alleen een stel lijnen, heel dun koperdraad, harskern soldeer en een flinke soldeerbout bij kijken.....
 
Tsssssssss, je gaat toch geen lijnen meer solderen tegenwoordig?:rolleyes: Ik heb eergisteren nog een kabelbreuk gehad met lijnen die (30 jaar geleden) gesoldeerd zijn geweest... Sal heeft ons enkele weken geleden een "workshop" lijnen maken gegeven. Ik vond deze methode ook op het www.

Line_Wrapping.jpg
 
oogjes

Voor een moderne .25 zou ik de lijnlengte gebruiken waar we vroeger onze Fox 35 modellen aan vlogen. 18 m (hart handvat - hart model)
Messing oogjes?
Ik moet even zoeken, maar ik weet dat ik ooit een mooie cursus oogjes maken heb geschreven, weet alleen niet meer waar die staat...:rolleyes:
Daar komen alleen een stel lijnen, heel dun koperdraad, harskern soldeer en een flinke soldeerbout bij kijken.....

Je bedoelt waarschijnlijk de oogjes volgens H.Visser?

Uit jouw mond te horen dat je soldeer nodig hebt, is interessant, om bij jou bekende redenen? Ik dacht dat we nu epoxy lijm gebruikten om het dunne koperdraad te fixeren.
 
haha, interessant...:p
genk, tja is idd al een eindje rijden, maar binnen hier en enkele maanden heb ik mss wel wat meer tijd om eens langs te komen...
 
Je bedoelt waarschijnlijk de oogjes volgens H.Visser?

Uit jouw mond te horen dat je soldeer nodig hebt, is interessant, om bij jou bekende redenen? Ik dacht dat we nu epoxy lijm gebruikten om het dunne koperdraad te fixeren.
Ja.

Ik heb een tijdje stainless lijnen van Pylon Brand/Sullivan en later SIG gebruikt en die inderdaad gelijmd. Dat ging zonder uitzondering altijd weer los.
De enige lijnbreuken die ik ooit heb gehad was het kapot trekken van zo'n 'gewrapt' en gelijmd oogje en die ene keer toen ik daarom stainless lijnen had gesoldeerd met een speciaal vloeimiddel.

Geen schade aan de gesoldeerde oogjes, want die had ik goed schoongemaakt.
Wel op 30 cm daar vanaf, daar brak de lijn, er was wat weggespetterd vloeimiddel (op een 0,38 mm dikke kabel!) beland wat ik helemaal niet had gezien.
Dat had zich in een paar dagen door het staal gevreten dat helemaal door en door zwart gecorrodeerd was.

Dit voorval maakte 2 dagen voor het vertrek naar een EK een einde aan deze kist:
full


Maar ik bleef last houden van oogjes die ineens een paar mm langer werden doordat de epoxy loskwam van het staal.
Toen ik dat helemaal zat was, ben ik teruggegaan naar de vertinde Laystrate lijnen (tegenwoordig Staystrate) waar ik de oogjes op de beproefde vlechtmethode kon maken en solderen.
Let wel: alleen de binnenzijde van het oogje met het koper wikkeldraad daar terplaatse, net genoeg om alles te fixeren.
De eigenlijke kabel wordt niet gesoldeerd, want deze moet flexibel blijven.
Door het gebruik van harskernsoldeer (nooit wat voor extern vloeimiddel dan ook gebruiken) treedt er ook geen corrosie op.
En het allermooiste: Ze hebben minder luchtweerstand dan de amerikaanse stainless lijnen, zijn lichter en hangen dus minder door. Er is minder 'springtouw-effect'.
De besturing is directer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top