Topflite Nobler (Green box) kit. $$$?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Pieter Jan van Woerkom, 2 okt 2006.

  1. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi,

    Heb een optie tot morgen op een Topflite Nobler (Green Box) kit.

    Wat is een regelijke prijs voor een komplete en in goede staat verkerende doos.

    Zie foto's

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit plukte ik van het Stuka Stuntforum:
    Vergeet niet dat dit een verzamelaarsobject is, dus de prijs heeft nauwelijks realiteitswaarde.
    Vraag eens aan PP (FOX35), want hij heeft volgens mij nog zo'n kist....

    Ik denk dat ik voor ~ 40 Euro alle materiaal voor 'n Nobler bij elkaar heb...
    Tekening bij Henk vandaan en plakken maar....
     
  3. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bruno,

    't is niet dat ik natte ogen krijg van die doos of het model, maar voor EUR 99,- plus een tientje of 4 verzendkosten, moet ie wel heel erg lang op de plank als appeltje voor de dorst.

    Voor de liefhebber hier de url

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300031148582
    Loopt morgen af!
    Let op dat P&P nogeens EUR 40,- kost.
     
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik vermoed dat er daar nog minstens eentje van bij mijn vader op zolder ligt. En nog een 99% gebouwde junior nobler. Misschien eens voorzien van een leuk dieseltje en eens uitzoeken of er nog ergens een setje bruikbare lijnen liggen..... Volgend jaar terug rondjes draaien?? :?:
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @ classicracer: Als jij in Genk woont ken je Salvatore Barile vast en de Limburgse Vleugels. Die kan je alles vertellen over stunters en je weer op de goede weg helpen. Als je vader die Greenbox Nobler voor een redelijke prijs weg wil doen ben ik altijd geinteresseerd.

    Wat is nu een redelijke prijs voor een Greenbox (= de oorspronkelijke TopFlite bouwdoos die van eind jaren '50 tot eind jaren '70 geleverd werd?

    In de VS steeg die tot een jaar of 8 geleden naar astronomische hoogte, enerzijds uit nostalgie, anderzijds omdat er toen geen andere Noblers te krijgen waren en Amerikanen niet van tekening kunnen bouwen, maar alleen uit een bouwdoos. Toen werd er wel eens tot 250 dollar of meer voor betaald op Ebay.

    Dat veranderde toen eerst de Brodak ('original') Nobler voor net geen 100 dollar op de markt kwam en later voor eenzelfde bedrag de ARF van TopFlite, waarvan de prijs nog zelfs zakte. Sindsdien heeft een Greenbox (want ze blijven opduiken) niet zoveel meerwaarde meer boven de Brodak bouwdoos, dus houd als marktwaarde 100 dollar aan. Als je de pech hebt dat de Brodak er door de douane uitgepikt wordt kost die je met verzendkosten, invoerrechten en BTW trouwens bijna het dubbele.

    Mijn advies: 1: als je hem uit nostalgie of voor een verzameling wilt: ga niet verder dan 125 dollar (= 100 euro), want als je blijft zoeken en bieden vind je er daar een keer een voor.
    2: Als je geen tijd hebt een Nobler te bouwen, maar er wel mee wilt vliegen: koop een ARF (ik heb er nog een paar)
    3: Als je wel wilt bouwen, maar daar ook weer niet te veel tijd aan wilt besteden: bestel een Brodak of RSM bouwdoos in de VS
    4: Als je het ontwerp wilt modificeren en/of je op de centjes moet letten en/of je de best vliegende Nobler (de Gieseke) wilt hebben: koop een tekening bij Henk van de Gieseke en bouw die.
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Even aanvulling op mijn eigen post: De Brodak is een getrouwe replica van de eerste Noblers, dus met een vrij dun en spits profiel en met een behoorlijk a-symetrische vleugel. Vliegt dus mogelijk wat sneller, zweeft wat minder en scharniert meer in vierkante figuren.

    De Greenbox, waarvan de RSM bouwdoos weer een getrouwe replica van is, heeft een dikker en stomper (en dus moderner) profiel en een minder a-symetrische vleugel.

    De Gieseke Nobler (ofwel de 'bluebox' van Topflite) voert deze trend door en heeft nog were een dikker en stomper profiel. Ik wete niet of er nog iets a-symmetrie in de vleugel over is. De Gieseke is dus het modernst en vliegt van alle versies het best zegt Henk de Jong en hij kan het weten.
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ik heb hier nog een tekening van Paul Tupker liggen van een Gieseke
    is dat een model met aanpassingen ten aanzien van het orgineel???
    of is dit een getekende kopie door Paul gemaakt van het orgineel :?:
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb tekeningen van de Aldrich en Gieseke Nobler ze zijn beiden van TF.
    Zijn deze na elkaar uitgebracht?

    Er is ook nog een Belgische Nobler. Wat is hier anders aan want deze tekeningen heb ik niet. En is deze nog beter?

    Groet Robert-Jan
     
  10. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi Robert Jan,deze tekening heb ik ,dat is de Grondal .
    maar deze is ook getekend door Paul Tupker
    ik vraag me af of dit een kopie is van het orgineel :?:
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bob Gieseke heeft van 1966 tot 1978 in de Amerikaanse stuntploeg gezeten en is degene die de best vliegende Nobler-varianten heeft ontwikkeld. In 1974 werd hij uiteindelijk wereldkampioen.
    Paul Tupker heeft de 1968 Gieseke Nobler getekend.
    De 1974/78 versie is de door TopFlite (ongeveer) gekit.
    Daar heeft Henk de Jong een tekening van gemaakt, incl. enige aanpassingen aan onze mogelijkheden.
    Erik Janssen heeft ooit (als volslagen onbekende vlieger) met een van deze laatste versies de wedstrijd in Genk gewonnen en daarmee zichzelf op de kaart gezet.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De Belg Louis Grondal was de eerste die met een Nobler-variant zich in de kijker vloog. Dat kun je tenminste wel zeggen als je wereld kampioen word....
    Paul heeft de tamelijk onduidelijke Grondal tekening opnieuw getekend en aangepast aan de inmiddels veranderde inzichten qua constructie en materiaalgebruik. Tegenwoordig zouden we e.e.a. wellicht weer iets handiger/lichter/beter kunnen, maar de Tupker tekening bevat nog steeds een schat aan informatie.
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    even ge googled op Louis Grondal
    En ik maar denken dat de Gieseke ouder was dan de Grondal hij is zelfs jonger dan de Super Master (Dit lijkt me echt een super kist om ooit te bouwen).

    Groet Robert-Jan

    2004 Bill Werwage USA Muncie, USA
    2002 Xinping Han China Skywriter Super Tigre 60 Sebnitz, Germany
    2000 Xinping Han China Skywriter Super Tigre 60 Landres, France
    1998 Xinping Han China Skywriter Super Tigre 60 Kiev, Ukraine
    1996 Xinping Han China Skywriter Super Tigre 60 Norrköping, Sweden
    1994 Xinping Han China Skywriter Super Tigre 60 Shanghai, China
    1992 Paul Walker USA Impact OS 40 VF Hradec Kralove, Czechoslovakia
    1990 Zhang Xiangdong China Skywriter Super Tigre 60 Blenod, France
    1988 Zhang Xiangdong China Skywriter Super Tigre 60 Kiev, USSR
    1986 Anatoly Kolesnikov USSR KA-10 Custom 60 Pecs, Hungary
    1984 Zhu Younan China Chicopee,USA
    1982 Les McDonald USA Stiletto 660 K&B 40 Oxelosund, Sweden
    1980 Les McDonald USA Stiletto 660 K&B 40 Czestochowa, Poland
    1978 Bob Hunt USA Genesis Mk IV OS 40 FSR RAF Woodvale, England
    1976 Les McDonald USA Stiletto 660 Super Tigre 46 Utrecht, Holland
    1974 Bob Gieseke USA Gieseke Nobler Fox 35 Hradec Kralove, Czechoslovakia
    1972 Bill Werwage USA USA-1 Super Tigre 46 Helsinki, Finalnd
    1970 Bill Werwage USA USA-1 Super Tigre 46 Namur, Belgium
    1968 Josef Gabris Czechoslovakia Super Master MVVS 5.6 A Helsinki, Finalnd
    1966 Josef Gabris Czechoslovakia Super Master MVVS 5.6 A RAF Swinderby, England
    1964 Juri Sirotkin USSR Spacehound MVVS Combat 35 Budaors, Hungary
    1962 Louis Grondal Belgium Nobler Fox 35 Kiev, USSR
    1960 Louis Grondal Belgium Nobler Fox 35 Budaors, Hungary
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    2004 Bill Werwage USA P-47 Thunderbolt PA 61 Muncie, USA
    2006 Remy Beringer Frankrijk Gee Bee Supersportster Saito 56 Valladolid, Spanje
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    maar welke is beter uit de Tupker reeks de Gieseke van ´68 of de grondal :?:
     
  16. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Louis Grondal vloog aanvankelijk met 'gewone' Noblers, d.w.z. de TF versie (greenbox) al dan niet scratchbuilt. Pas later heeft hij er zijn eigen draai aan gegeven.

    George Aldrich (GMA) ontwikkelde de Nobler uit de door Bob Palmer ontworpen Veco Chief. Hij bouwde er velen van met verschillende staartmomenten. Itt de Chief kreeg de Nobler ook een tapse vleugel.

    De eerst gepubliceerde Nobler stond in de Model Airplane News in 1952. Die versie wordt de '52 MAN-Nobler genoemd. Die was niet helemaal nauwkeurig omdat GMA hem uit het hoofd moest schetsen omdat het model op dat moment elders was, en de tekening door een ander gemaakt werd.

    TopFlite kwam geloof ik in 1957 met de Greenbox Nobler.

    GMA bouwde meerdere Noblers, er is dus niet één GMA-Nobler. De meest succesvolle (nr 2) is bijvoorbeeld van kleur veranderd (eerst groenig met goud, later donkerbaluw) en had eerst een open en pas later een dichte cockpit. Bij een crash brak de neus af en bij de reparatie werd die (pas) wit, zoals wij nr. 2 kennen. Nr. 2 stond model voor de TF Greenbox. Nr 2. crashte in 1964 toen een downline brak. GMA verzamelde alle stukken in een kussensloop en nam zich voor hem ooit te restaureren.

    Het kan goed zijn dat Paul Tupker zijn versie van de Nobler getekend heeft vóór de TF Greenbox uit was (of in NL te krijgen was). Ik denk dat hij de afmetingen en dergelijk van foto's en maatschetsen heeft en zelf de constructie heeft ingevuld.

    De Gieseke Nobler van Paul is op de zelfde manier tot stand gekomen vóór de TF Gieseke uit was (zo ook Bruno). Voor wat profiel betreft en zo denk ik dus niet dat de Tupker Noblers Helemaal accuraat zijn, maar misschien kan iemand Paul dat eens vragen.

    De TF Gieseke (de bluebox dus) kwam in de tweede helft van de jaren '70, de nadagen van de 6cc-stunters op de markt.

    In de jaren '90 ontstond interesse in vintage stunt. T.g.v. een van de eerste VSC's (Vintage Stunt Championships). GMA nam zich voor nr. 2 te restaureren, maar merkte dat dat een onbegonnen taak was. Hij haalde hem dus helemaal uit elkaar, mat hem op en bouwde een replica. Van zijn schetsen werd een tekening gemaakt voor de 'original' Nobler, die model stond voor de Brodak bouwdoos. Deze wordt ook wel aangeduid als '51 Nobler.

    Er zijn nog vele andere versies van de NObler. Semi-schaal stunters met de afmetingen en constructie van een Nobler maar de looks van een WO-II jager, maar ook de bouwdoos van de Robbe Maximus Stunter van eind jaren '60 is in feite een Nobler, naar ik begreep een wat versimpelde Grondal.

    Bob Gieseke is met Noblers en Fox 35 blijven vliegen tot hij de overstap naar grotere motoren niet kon tegenhouden. Sindsdien vliegt hij met zijn 'Bear' (naar de bijnaam van Bob) die hij net als de Nobler met elk volgend model verder ontwikkeld. In feite is het nog steeds een vergrote en doorontwikkelde Nobler.

    Om op de laatste vraag terug te komen, als je moet kiezen tussen de Aldrich en Gieseke Nobler van Paul en de profielen enigszins kloppen, dan zou de Gieseke beter moeten vliegen. Het zou leuk zijn de Tupker Gieseke te bouwen alleen al voor de bijzonderheid, maar als het om het best vliegende model gaat zou ik de Gieseke bouwen van de originele TF bouwdoostekening (Bluebox) of van de Henk de Jong-tekening.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mijn Nobler was een aardige mix van verschillende invloeden. Vleugel en stabilo zijn van de 1e Gieseke met Super-Master tipvormen. De romp had de maten van de Gieseke maar leek qua vorm meer op de Grondal, zij het dat onder- en bovenkant parallel aan de hartlijn liepen. Het kielvlak kwam zó van de Grondal tekening. Motorkap (en zeg maar gerust ook de rest het model :wink: ) was geinspireerd door het werk van zowel Paul Tupker als Bert Metkemeijer.
    Ik heb van Paul wat aanvullende informatie gekregen over zijn tekeningen en als hij het OK vindt, zal ik het even posten.

    De AD-388 was mijn eerste 'grote' stunter en zat dus nog vol met fouten, maar was nog net goed genoeg voor een plaats in de WK-ploeg van '78.
    Hier een plaatje van dit model tijdens de selectiewedstrijden hiervoor op het SUL (nu: TACU) terrein.

    Gut wat een lol... over het model van collega van Doesburg (de wildste Nobler variant ever...) heen springen. Peter maakte trouwens ook deze foto.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ha Bruno,ik hoop dat je het post over de tekening van Paul
    interresant leesvoer
    aangezien ik een Nobler wil bouwen,maar weet nog niet welke :?:
    De Grondal vind ik een mooi sierlijk model maar als de vlieg eigenschappen minder zijn dan de Gieseke word de keus iets moeilijker
    dus hoe meer info hoe beter ik het vind :p
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Herbert, misschien maken we je het wat te moeilijk, dus om je gerust te stellen: in deze fase zal élke Nobler-variant (mits goed gebouwd) beter vliegen dan wat je ooit gevlogen hebt. De verschillen in vliegeigenschappen zijn pas door ervaren vliegers (waar ik zelf nog zeker niet toe behoor!) te merken.

    Maar als je de Nobler wilt bouwen die algemeen het best gevonden wordt moet je de Gieseke Nobler boouwen zoals Henk die heeft getekend. Het gaat dan met name over profiel en staartmoment. Als je de Grondal mooi vond bouw je toch gewoon een Grondal met het profiel en staartmoment van de Gieseke?

    Nog even een tip: Het is vrij algemeen bekend dat je een Nobler niet tè licht moet bouwen. George Aldrich gaf dat zelf al aan, maar ook andere goede stuntvliegers uit de VS hebben zelf ervaren dat een Nobler het best vliegt als hij tussen de 40 en 45 ounce is ( 1120 - 1260 gram). Meer specifiek schijnt 43 ounce (1200 gram) het meest ideale gewicht te zijn.

    Het is mogelijk Noblers van minder dan een kilo te bouwen (als je ze met tissue bekleedt en geen gekleurde lak gebruikt, Henk en Erik Jansen hebben dat geloof ik bewezen, maar die gebruikten ook de lichte Fox 35), maar het is ook niet moeilijk ze boven de 1300 gram uit te laten komen. Voor je eerste grote stunter zul je waarschijnlijk toch wel de nodige moeite moeten doen om hem op 1200 te houden.

    Brobeer balsa te gebruiken van niet zwaarder dan 10 gram per mm dikte van het plankje, weeg de motor en andere componenten, gebruik schuimwielen en verder zo licht mogelijke componenten. Ik zou Oracover zonder veel versiering op de vleugel, stabilo, flaps en roeren gebruiken (wel risico dat het op hete dagen kan gaan inzakken), De voorkant van de romp met dun glasdoek en dunne epoxy bekleden, dun papier op de achterkant van de romp en dan de hele romp dun in de 2K-autolak spuiten

    @ Bruno: hee, eerste keer dat ik er een kleurenfoto van zie, en nu komt mij dat kleurtje opeens heel bekend voor! (Al herinner ik me vaag dat je me het al vaker verteld hebt, maar ja, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden hè!

    Trouwens: goed idee om de boven- en onderkant van de romp tussen vleugel en staart parallel te laten lopen. Dat oplopen van de bovenkant van de Grondal heb ik altijd wat vreemd gevonden. Ik ben bang dat ik dat idee van je zal gaan jatten.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier de beloofde reactie van Paul Tupker zelf:

    Hallo, Bruno,
    N.a.v. de discussies betreffende de verschillende Nobler varianten op het modelbouwforum even mijn verhaal.
    De eerste versie van de originele Aldrich Nobler is ooit gepubliceerd , ik denk omstreeks 1950 in de Model Airplane News. Vermoedelijk is die wel ergens in jullie bezit, mogelijk via mij.
    De daarop volgende versie, die hiervan behoorlijk afweek, is door Topflite jarenlang als kit in productie geweest.
    Nadat ik vanuit Belgie een tekening had laten komen van het ontwerp van Louis Grondal, bleek deze qua afmetingen, verhoudingen, vleugelprofiel, enz. overeen te komen met deze gekitte originele Nobler. Aangezien de Belgische tekening moeilijk te kopieeren was, heb ik deze toen exact overgetekend, het resultaat is ongetwijfeld in jullie bezit.
    Van Bob Gieseke heb ik zijn originele potloodtekening ontvangen van zijn Nobler, die ik daarna ook in inkt op tekenpapier heb gezet. Van deze tekening, waarvan ik een exemplaar aan Bob heb opgestuurd, heeft vervolgens Topflite weer een bouwkit gemaakt.
    Verder heb ik daarna nog een tekening gemaakt van de laatste versie van Bob Palmers Thunderbird (die met differential flaps) door de onderdelen van de Veco bouwdoos te gebruiken voor de afmetingen. Hiermee hoop ik dat jullie redelijk volledig op de hoogte zijn van het ontstaan en de achtergronden van de tekeningen van de meest legendarische Amerikaanse L.B. aerobatic kisten uit het verleden.

    Overigens, dit ter aanvulling, ik heb de tekening van de Gieseke Nobler exact volgens zijn tekening "in het net" overgetekend. Daarop waren de boven en onderbouw als uitgeholde blokken balsa aangeduid, iets wat denk ik op de productie bouwdoosversie wel niet zo, maar opgebouwd met spanten en indekking zal zijn gedaan. De uiteindelijke bouwdoos heb ik namelijk nooit in mijn bezit gehad. De MAN tekeningversie en de "oer"bouwdoosversie (greenbox) heb ik wel gehad en ik verzeker je dat behoudens enkele kleine detail-constructie aanpassingen alles volgens deze tekening door mij op papier is gezet. Dit geldt ook voor de Grondal Nobler en de Thunderbird II. Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik ze met genoegen beantwoorden. Interessant overigens dat bij het verhaal in het Modelbouwforum nog wat informatie stond welke ik nog niet wist.

    Voor wat betreft de door Robbe uitgebrachte "Grondal Nobler" weet ik je nog het volgende te melden: Zoals je misschien weet is Louis Grondal op een gegeven moment naar de U.S. geemigreerd. Hij heeft toen een deal met Robbe gemaakt door ze een van zijn beide "Grondal Noblers" te overhandigen onder het motto "maak er maar wat van". Het resultaat was een erbarmelijke bouwdoos die constructief en qua uiterlijk alleen van grote afstand op het origineel leek en duidelijk was ontwikkeld door een bedrijf dat overduidelijk totaal geen verstand van lijnbestuurde wedstrijdmodellen had. Van Louis Grondal hebben we na zijn emigratie weinig tot niets meer gehoord maar ik heb begrepen dat hij al vele jaren geleden is overleden. Met vr.gr., Paul


    Dat de heren Tupker en van Hoek het in hun jonge jaren ook goed met elkaar konden vinden ziet u hier ( Paul's Grondal Nobler -oranje met wit en groene trim -, motor Fox 35 - foto: P. van Doesburg):
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina