Topic voor : Hydrauliek en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 8 feb 2010.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Omdat ik zelf wil leren om hydrauliek te gaan maken ben ik opzoek naar goede informatie en wat vuist regels over hydrauliek.

    Ik heb dit even los gehaald van het bouwproject van de liebherr om overzicht te bewaren.

    Ik heb een opleiding tot elektronicus. En mis helaas het stuk hydrauliek (4 korte lesjes gehad hierover maar meer ook niet).

    Nu zoek ik goede informatie over hoe en wat. Ook zit ik met een aantal vragen en zoek ik een lijst van goede leveranciers het liefst met een webshop wat het bestellen makkelijker maakt.

    Vraag 1: Kan ik een hydrauliek systeem op verschillende druk laten werken? Voor mijn kraan heb ik de hoofdcilinder geschat op max 50 bar. De ophanging daarentegen kan het al met 10 bar af.

    Vraag 2: Is er een lijst waarin de diameters vermeld staan welke je moet gebruiken bij het draaien? Ik kom vaak wel een percentage tegen dat die geklemd zou moeten kunnen worden?? aan de hand hiervan uitrekenen of is er een richtlijn?

    Vraag 3: komt nog wel :p
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2010
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo cheeta,

    Ben ook wel benieuwd naar de reacties aangezien ik ook wel het een en ander over wil weten voor vedere kraan projecten.

    Handige site met informatie en schetsen lang leven wikipedia: Hydrauliek - Wikipedia

    Over de druk hoe reken je dat eigenlijk uit?

    (even over je kraan)
    Ga je de stempels ook met hydraulika doen of wordt dat spindels?
    En kan je een cilinder ook zo maken dat hij ook als hij inschuift kracht geeft.
    Aangezien ik een project in me hoofd heb waar de cilinder behoorlijk wat trekkracht te voorduren krijgt.

    Mischien kan dit een algemeen topic worden over hydraulika.
    (vraag om sticky)

    Groetjes Mitchell.
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zie bericht
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alwin,

    Even een P.B.tje sturen naar Stefan, die kan jou ongetwijfeld inlichtingen geven over hydrauliek, ook voor het berekenen van zuigers voor de cilinders en de daar bijbehorende oiliedruk (bar)

    p.s.
    Met het maken van een sticky wil ik nog even wachten, eerst maar eens kijken wat alle reacties zijn en worden en of het zinvol is om er een sticky van te maken.

    Anders zien straks door alle sticky's de bomen in het bos niet meer !!
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2010
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi piet ik wil het juist open houden zodat iedereen er wat van opsteekt.

    voor een hoop mensen is dit dus een onbekend terrein. En ik zou me daar graag in willen verdiepen en ik denk nog velen met mij
     
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Heb de quote even uit het Liebherr topic hierheen gehaald.

    Kimman heeft een catalogus die je aan moet vragen.
    Of je hier als particulier kan bestellen durf ik niet zeggen, want ik bestel via werk.

    Ik begrijp dat je graag alles via internet wil doen, maar zij kunnen dan geen goed advies geven, en dienstverlening is in de zakelijke sector wat belangrijker als voor een hobbyist, die wil goedkoop uit zijn.

    Waag er een telefoontje aan en je weet het.

    Voor diegene die niet weten waar het over gaat, een leverancier van afdichtingen.

    Kimman Seals
     
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo Alwin
    1
    Ja, je kan met een systeem (pomp) 10 en 50bar draaien. Achter de pomp zet je naast de 50bar ventielen een DBV (Druk Begrenzing Ventiel) die je op 40bar instelt. Aan de uitgang van de DBV hang je de 10bar ventielen en nog een DBV die je instelt op 10bar.

    2
    Op de site van leveranciers staan de inbouwmaten van de afdichtingen bij.
    In het blauwe technisch zakboekje staan ook nibouw maten ven Oringen vermeld.
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi stefan,

    Zijn die ventielen zelf te maken en of ergens te koop?

    En hoe werken deze ventielen? Simpelweg het gat kleiner maken of?
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De ventielen kun je kopen. Kosten denk ik circa 70Euro per stuk. Je kunt ze ook zelf maken. Je moet wel een freesbankje hebben. Op de duitse forums is hier genoeg van te vinden. In principe is het veranderen van de doorlaat het idee, maar ook het verwisselen van de cilinderpoorten. Hoe kun je eigenlijk Acad tekeningen hier op het forum krijgen?
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  10. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    kijk anders eens op deze zite hierstaan voorbeelden van zelf gemaakte hydrauliek voor model bouw. er staan ook een opengewerkt ventiel bij. Modelhydrauliek

    ook voorbeelden van cilinders.
     
  11. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Stephan,

    volgens mij moet je tekeningen exporteren in BMP formaat. Die kan je dan wel hier plaatsen




    Stef
     
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo,

    Omdat dit Topic een beetje dood gebloed is, doe ik hem maar wat nieuw leven inblazen.
    Misschien ben ik een beetje voorbarig, maar ik heb misschien een nieuwtje.
    Ik heb afgelopen weekeinde met Stef (hierboven) gepraat over modelbouw zaken.
    Het idee is om de handen ineen te slaan, en o.a. hydraulische componenten te produceren, Ik heb n.l de kennis, en Stef de productie capaciteit.
    Qua hydrauliek was ons idee was pompen/ motoren ventielen en cilinders.
    We willen wel een standaard serie opstellen, omdat we wel series willen maken om de prijs betaalbaar te houden.
    Ik zat te denken aan een enigszins betaalbare compacte lagedruk serie van ca 15-20bar met tandwielpompen, ventielen, en cilinders.
    En een solide hogedruk serie voor de echte diehards onder ons met een druk tot 60bar met plunjerpompen/motoren, ventielen en cilinders.

    Ik dacht aan de pompen 250, 500 en 750 ml/min.
    Cilinders van zuiger 8mm stang 4mm, zuiger 12mm stang 6mm en zuiger 16mm stang 8 of 10mm, slag lengte naar keuze. De hydrauliek plunjermotoren worden iets van 0,16cm3/omw.

    Daarnaast nog sorteer grijpers en natuurlijk mijn beruchte sloophamer.
    Stef corrigeert me wel als het niet klopt.

    Mijn vraag is echter, waar is de meeste vraag naar?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk dat het vooral op de prijs aan komt. 15/20 bar zul je onder leimbach moeten gaan?

    en stille pompen zijn uiteraard altijd welkom ;). Ik heb jouw model al is van dichtbij mogen bekijken en kwa geluid productie is jouw plunjer pomp ideaal.

    Echter over welke prijzen zitten we dan te denken?
     
  14. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De prijzen van de betaalbare serie zullen wel in de buurt van Leimbach komen, maar dan heb je wel meer druk/kracht, en betere kwaliteit (o.a. cilinders zijn geschroefd). Dit is vooral bij graafmachines waarbij de hydrauliek continu draait en veel kracht gewenst is erg fijn. De kwestie geluid moeten we nog zien, pompjes maken nu eenmaal geluid.
    Mensen die perse Leimbach willen dwing je met een paar Euro toch niet af.
     
  15. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo,

    ik dacht dat jij moest werken??

    Voorlopig niks aan toe te voegen, maar ik heb het allemaal nog niet goed bekeken.


    Stef
     
  16. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    SUCCES!!!!

    Maarten
     
  17. r.o.n.

    r.o.n.

    Lid geworden:
    6 okt 2004
    Berichten:
    215
    Locatie:
    best
    zeer goed plan.als de prijs interesant is.

    kwaliteit voorop.maar dat komt zeer zeker goed met deze heren.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  18. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo,

    Stefan ik heb even gelezen over een en ander. Ik krijg ook de vraag naar kleine spulletjes. Met neme hydrauliek op vrachtwagens en trekkers. Ik maak nu voor iemand cilinders voor een trekker en die heeft geen plek voor leimbach spullen. Ook ben ik aan het mailen met een die een minigraver wil maken (tja...hoe mini wil je gaan) die zit met hetzelfde probleem.

    Maar zoals ik je mail gelezen heb komt het ontwerp wel goed. Nu de uitvoering nog.
    Kleine grijpertjes is volgens mij echt iets die je kwijtraakt. Je kan dan met een kraantje ook binnen klooien. Misschien complete ombouwsetjes voor een bruderkraan.

    Maar tot aan de beurs heb ik helaas geen tijd om dit op te pakken. Ben tot in de avond bezig met het hefschip project.

    Stef
     
  19. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Ik denk dat zo'n "burder set", zeker als het "goedkoop":rolleyes: blijft, zeker in de smaak zal vallen. Dat is wat anders dan wedico (prijzen!!) ;)


    Maarten
     
  20. Jikooko

    Jikooko

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Herenthout
    Zodra jullie in staat zijn om pompen ventielen en cilinders te leveren, dan neem ik zeker contact op met jullie.

    En hou het topic zeker in de gaten.
     

Deel Deze Pagina