Toplichten binnenvaart sleper.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door pompebled, 3 jul 2019.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb het verlichtingsdraadje al binnenste buiten gekeerd, maar wat ik wil weten staat er volgens mij niet in:

    Op mijn slepertje komen twee toplichten, ééntje voor losse vaart en de tweede erbij als er gesleept wordt.
    Welk licht brand er alleen, de bovenste of de onderste?

    Daar ik de sleep handmatig moet vastzetten komt er een schakelaar voor het aanzetten van het tweede toplicht, waarbij gelijk het witte heklicht uitgeschakeld wordt voor een geel heklicht.

    Groeten, Jan.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Op zich maakt het niet uit of je met een los varende sleepboot het bovenste of het onderste toplicht voert. In 1979 heb ik me daarin voor het laatst echt verdiept. Zal eens zoeken in de vakliteratuur. In het Binnenvaart Politie Reglement wordt het één en ander beschreven.
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01#Bijlage3
    Artikel 3.09. Tekens van slepen en van motorschepen die assisteren
    Zolang je aan die bepalingen voldoet is het goed. Altijd leuk om te zien dat iemand zich inspant om het zo goed mogelijk te doen.
    Er varen heel wat modellen rond, waarvan de verlichting niet veel met de werkelijkheid heeft te maken. Linksom draaiende radars zie je ook nogal eens. Veel plezier met de bouw van en het varen met je sleper. Mooie schepen en leuk om mee te varen, maar ze moeten eigenlijk wel iets te doen hebben. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2019
    pompebled vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is rechtsom draaien verplicht, of is het gewoon zo dat ze altijd rechtsom draaien?
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Normale scheepsradars heb ik alleen rechtsom zien draaien. Misschien dat luchtdoelradars daarvan afwijken. Brutus heeft wel eens iets over een linksdraaiende antenne gepost. Gaf een heel apart beeld volgens hem. Gr. Klaas.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even onder voorbehoud dat ik met de binnenvaartregels mindergedetailleerd bekend ben dan met de zeevaartregels maar uitgaande van dat ze qua verlichting zeer sterke overeenkomsten vertonen: voor zo ver ik weet wordt dit niet voorgeschreven, omdat je het in het donker toch niet kunt zien of die niet-brandende lamp hoger of lager zit dan de brandende... Het enige wat er toe doet is dat ALS er twee lampen branden, dat ze dan boven elkaar zitten.
    Ik ben mij niet bewust van enige regelgeving.... volgens mij draaien ze rechtsom "om toch"... of "omdat ze nu eenmaal rechtsom draaien"...
    Klopt... weet niet meer welke nieuwbouw het was, maar de scanner draaide linksom, de sweep over het scherm rechtsom, en het beeld was daardoor gespiegeld: wat je buiten aan stuurboord zag, werd op het scherm aan bakboord weergegeven en andersom. Voor en achter klopten wel. Rare gewaarwording....
     

Deel Deze Pagina