Topmodel Bidule 170

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Chip, 18 okt 2015.

  1. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Verslag van afbouw en modificaties van deze sleepkist.
    Na 2 seizoenen met de Robin ATL gesleept te hebben, is een no-nonsense en een voor de taak geoptimaliseerde kist (en met een haalbaar prijskaartje) mijn keuze.

    [​IMG]

    Specs:
    Spanwijdte 3.48M
    Streefgewicht 20kg
    Vleugeloppervlak 196,6 cm²
    Motorisatie ZDZ-160 (of 180) RV-J
    Extra's: snoepruim met luik, paradrop X2

    Grtz,

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2015
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Is eigenlijk net als de paftrainer . lelijk en goed voor zijn taak .profiel is semisymetrisch wat hem dus breed inzetbaar maakt .
    door de dubbele staartboom is er ook ruimte voor de sleepkabel tijdens de start .tevens zorgt dit voor een efficiëntere werking op je hoogteroer .

    Maar is dit de arf versie of ga je hem zelf in elkaar plakken , gezien de vormen lijkt me dit een relatief snelle bouwkit dan .
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Tube en Niky Roozen vinden dit leuk.
  4. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Alles begint met een enorme doos (240cmX65X45). Nr 67 blijkbaar.

    De onderdelen netjes verpakt, geen beschadigingen.

    [​IMG]

    Naast de inspectie, deze week nog tijd gehad om alle roeren en flaps met de stiftscharnieren te verlijmen. Rectavit "Rectan" PU-lijm.

    [​IMG]
     
  5. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Bronzen bussen in de velgen vervangen door kogellagertjes (thx Staf). Wielas van neuspoot vervangen door een 8mm exemplaar. Veiligheidsrondsel boven op het neuswiel voorzien.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Stuurstang voor neuswiel vanvangen door een exemplaar met servosaver (thx Staf):


    [​IMG]


    Verstevigingen ingelijmd (24u epoxy) in de bodem bij het hoofdlandingsstel:

    [​IMG]


    Grtz,


    Jan
     
  6. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Verstevigingen aan motorspant, bevestigingsspant ontkoppeling en tankbodem.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Als dit waar is heb je een vleugelkoorde van 5,65 millimeter!! Lijkt me toch niet.....
     
  8. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    @ max z : oeps; vergissing rechtgezet!

    Romp opengesneden tbv een "bommenluik". Er komt een vulopening bovenaan, onder de cockpitkap.

    [​IMG]

    Motorspant aangepast (wordt met montagegaten voor DLE-170 geleverd) - er komt een ZDZ-160 op, op een "zwevende" motorspant. Door de gaten diam 22mm komen de halve nylon grommets, daarvoor de motorspant.
    Ook even de neuspoot gemonteerd.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  9. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Voorproefje:





    Grtz,


    Jan
     
  10. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Vandaag de motor en motorkap gemonteerd.

    Motorspant wat lichter gemaakt ;)

    [​IMG]


    Motor zit erop.

    [​IMG]

    En na het nodige paswerk ook de motorkap.

    [​IMG]

    Grtz,

    Jan
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mooi hoor.
     
  12. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Op kritieke plaatsen carbonweefsel toegevoegd

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  13. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Staartgedeelte is klaar, servo's voor richtingsroeren ingebouwd, de rondhoutjes tbv de bevestiging vervangen door M6 stalen bouten, waarvan ik de kop nog moet afslijpen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    De vleugels nu: de aileronservo's ga ik anders monteren, in een constructie die ook de bakjes voor de para's gaat dragen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Grtz,
    Jan
     
  14. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Wow, stevig werkpaard!
    Op welke club ga je er mee slepen?

    Groetjes
    Jan ( Pegasus rc vliegclub Verrebroek)
     
  15. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    De Condors, Brecht

    Grtz, Jan
     
  16. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Vandaag geen vliegweer.
    Aileronservo en montage-eenheid voor para- en snoepdrop ingebouwd.

    [​IMG]


    Vuldop voor brandstof (2 tanks van 1.5 L)

    [​IMG]


    Servo voor sleepkoppeling, er komt ook een sleepkoppeling onderaan (spandoek)

    [​IMG]


    2 hoogteroerservo's

    [​IMG]

    Grtz,

    Jan
     
  17. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Aileronservo's ingebouwd, en de MPX-stekkers tbv de extra functies (paradrop, snoepdrop...)

    [​IMG]



    Cockpit met TEC-7 en 2mm schroefjes verlijmd. De bevestigingspunten versterkt met ingelijmde rondsels.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Flaps gaan 90° naar beneden!

    [​IMG]

    Aansturing van hoogteroeren aan servokant gewijzigd naar een soort snelkoppeling (stabilo is afneembaar).

    [​IMG]


    Aansturing van de sleepkoppeling bovenaan, onderaan en de aansturing van het "bommenluik"

    [​IMG]


    [​IMG]


    Neuswiel definitief gemonteerd, met de aansturing incl servo-saver.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Die cockpitkap is als groter dan sommige rompen :eek:
    Mooi apparaat hoor :thumbsup:
     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Jan, misschien een wat basale vraag maar, hoe vervoer je dit toestel?
    Ik heb een paar weken geleden, op een veld 3 kilometer bij mij vandaan (Forcheim) de Bidule 170 uitvoerig kunnen bekijken.
    Wat een ''bak'' is die kist en wat staat hij 'hoog op zijn poten'
    Hij sleept trouwens fantastisch, er werd zonder enige moeite, een 19 kilo zware SZD-54 Perkoz mee omhoog gesleept (Maiden)

    Harry
     
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Sleper(s) zitten permanent in een aanhangwagen van 3.70m lengte. Raar genoeg nog geen foto van gemaakt. Momenteel een eigen ontwerp met 80cc, en een Robin ATL met een 180cc. Nog plaats zat voor de Bidule. Elke "vliegbare" zaterdag present.

    Grtz,


    Jan


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2015

Deel Deze Pagina