TopModel CZ Cap 232 (servokeuze vraag)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Marx-7, 29 mei 2010.

  1. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Vandaag heb ik me een Cap 232 van Topmodel CZ aangeschaft in het "Reebok" design met een span van 2,07 meter:

    [​IMG]

    Nadat een aantal weken geleden mijn Patty Extra het groene gras dichterbij zag dan me lief was (gecrashed-maar-de-reden) moest ik op zoek naar een andere kist. De afgelopen weken gegoogled tot en met......er zijn zoveel mooie kisten te koop. Totdat een clublid die zijn kisten aan de wilgen heeft gehangen (helicopters:rolleyes:) mij er op wees dat ie nog het 1 en ander in de kelder had staan. Waaronder deze Cap (heeft hier ook even te koop gestaan). De prijs was goed, nieuw, nooit gevlogen en moet nog geheel opgebouwd worden maar heeft bijvoorbeeld wel al een 3W tanknippel en is zijn landingsgestel al geplaats.

    Er komt een DA50 in zijn neus, Hitec servo's liggen ook al klaar.

    Maar ik zal jullie expertise nodig hebben want:

    *er moet een servoplank gemaakt worden
    *er komt een push/pull sysyteem voor rudder
    *plaatsen van de uitlaat

    en nog -tig andere vragen......want de kisten die ik totnogtoe opgebouwd heb was allemaal plug and play.

    Hij staat op de werkbank en ben nu eerst bezig uit te zoeken hoe de motor te plaatsen want er moeten langere motorsteunen op. Die waren precies goed voor de Patty maar zijn nu een cm of 2 te kort. Dat is het probleem niet, ik heb er teflon steunen bij gekregen die op de draaibank op lengte worden gemaakt.

    Wat me wel al opviel is dat ik met de uitlaat niet weg kom. Omdat de vleugel onder tegen de romp wordt geplaatst komt deze tegen de vleugel aan. Zelfs als ik de uitlaat helemaal scheef zet haalt hij het nog niet. Zowiez moet er een andere uitlaatbocht gemaakt worden omdat nu de motor met de kop dwars komt te zitten in plaats van met de kop naar beneden. Dit wil ik ook zo houden ivm de koeling en zit er al een (af fabriek) gat in de motorkap voor de bougie.

    Ik zal vanavond nog wat foto's plaatsen van het geheel.


    Zijn er mensen die bekend zijn met deze kist en me eventueel tips kunnen geven hoe bepaalde zaken aan te pakken?

    Marc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Voila, op de werktafel....

    [​IMG]

    [​IMG]

    De DA50
    [​IMG]

    Ahum, let niet op de zooi, ik ruim het toch steeds op:confused:

    Voor het uitlaat probleem ben ik al eens gaan zoeken, het zal waarschijnlijk wel zo iets moeten worden:
    [​IMG]

    Vreemd eigenlijk want de uitsparingen in de romp zijn er wel voor. Blij ben ik er ook niet echt mee want de meest stille uitlaten zijn dit ook niet.

    Marc
     
  3. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Mooi project Marc, ben benieuwd. Helaas geen tips van hier, vlieg alleen electro en 2takt.

    PS, nog motortje getest? Jo nog niet gezien, komt nog wel.
     
  4. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Hey Raoul, Yep motortje heeft al gevlogen op een Arising Star. Moet nog een ander propje halen (veel toeren en weinig daar) en dan is het een perfect trainertje voor mijn neefje;). Ik heb je een pb'tje gestuurd.

    Wat de Cap betreft zal ik eens kijken of ik hem mee kan nemen naar Swentibold als ie af is. Moet me misschien toch maar eens aanmelden bij Theo:D

    Btw, nog een mooi youtube filmpje gevonden van exact dezelfde: [media=youtube]NaIhaBlHSWw[/media]

    Marc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Hey Marc, propje een 10x5 of 10x6 nemen, loop thij het beste mee. En de FP serie is niet het meest krachtige serie van de OS, wel betrouwbaar en goed. Maar zoals gezegd als de motor te weinig trekt dan kun je hem nog ruilen voor een ander, geen probleem.

    En neem hem zeker maar eens mee naar Swentibold, is zoiezo een leukere club :p. Ben ik ook niet de enige brandstof(plank)vlieger daar ;).

    Groet Raoul

    PS; Filmpje ziet er goed uit!
     
  6. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Vanavond bezig geweest met het monteren van de DA50. Allereerst de teflon motorsteunen op maat gemaakt en gekeken wat de beste oplossing was voor de motor. Met de kop naar beneden of naar de zijkant. Ik had een uitlaat gehaald die direct op de motor gezet wordt maar deze gaat helaas niet passen. Het wordt toch de 4 kamerdemper en dus moet ik iets anders verzinnen.

    [​IMG]

    Met de kop naar de zijkant was de mooiste oplossing want dan hoef ik niet in de kap te snijden. Maar het gaat hem op deze manier worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de mooiste oplossing voor de uitlaat. Lijkt het model ook op gebouwd maar kijk je dan verder zie je dat je de vleugel er never nooit niet meer op krijgt: (btw, let niet op de deuken in de demper, heeft al wat meegemaakt maar is nog prima:D)
    [​IMG]

    Het plan is nu de demper naar beneden te plaatsen door het gat waar de tank hoort gebruiken. Daarna wil ik de demper afdekken met een plaat zodat er geen hitte bij de servo's en dergelijke kan komen. De tank wordt toch naar achteren geplaatst met het oog op het zwaartepunt.

    Hoe zouden jullie dit oplossen?

    Marc
     
  7. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Ben een beetje rigoreus te werk gegaan. Om de uitlaat passend in de romp te krijgen heb ik een deel van de ophanging weggezaagd. Daarna de uitlaatbocht warm gestookt en deze een paar graden naar beneden gedraaid zodat de uitlaat netjes in de romp komt te liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ga ik me bezinnen om te kijken hoe ik dit weggezaagd stukje toch kan versterken. Het voelt allemaal nog massief genoeg aan maar ga toch hier en daar wat lichtgewicht hoekprofielen gebruiken zoals ik ergens anders op dit forum gezien heb. De vleugel is nu in elk geval volledig vrij.

    Ben nu bezig de servo/accu/tank plank te maken en dan kan ik verder met het inkapselen van de uitlaat die ook nog in rubbers gehangen dient te worden.

    Misschien dat ik komend weekend de motor eens kan testen met de nieuwe ontsteking, eens benieuwd hoe die het doet.

    Marc
     
  8. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Je bent wel creabea :). Daarom vlieg ik altijd 2takt, geen uitlaatbochten, altijd simpel ;). Maar ben benieuwd hoe het wordt! Abbo erbij.

    Oja, ik ben zaterdag op het veld rond 13.00. Zou het nog doorgeven :).
     
  9. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Niet om hatelijk te zijn, maar dit is ook een tweetakt.... (jij bedoelt misschien: Daarom gebruik ik altijd de standaard demper)

    Ziet er verder trouwens netjes uit, schiet aardig op al! En echt een moooooie kist!! Kleurenschema staat hem erg goed!

    Gr. Richard
     
  10. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Oje, gaan we weer... 2takt METANOL. Dus ik bedoel niet.

    Even gezegd hebbende.

    Maar even ontopic, succes met de bouw kerel!
     
  11. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    2-takt methanol heb ik ook altijd gevlogen met een resonantiepijp... dus ook daar kun je met bochten kloten als je er behoefte aan hebt. En nog steeds zeg ik dit niet om bijdehand te zijn...

    Maargoed, nu weer ON TOPIC!

    Gr. Richard
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Er bestaan ook nog steeds mensen die methanolmotoren "nitromotoren" noemen, die krijg je het ook niet aan het verstand gebracht dat dat niet juist is:) Dit is daar weer een variant op:D
     
  13. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Wat wordt ik soms toch kotsbeu van dit forum. Doe jezelf een lol Alexz en wis gelijk even alle niet nodige berichten hier (inclusief de mijne) dan houden we dit draadje waar het voor gemaakt is. Bouwen van een topkist ipv mierenneuken over kleine dingen. Als jullie weten wat ik bedoel is het dan echt nodig overal zout op te leggen? Zucht.

    Dus wissen maar die hap en Marc, sorry voor de overlast hier.
     
  14. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Kom net thuis van werk en denk....effe kijken of er reacties zijn met eventueel goede tips voor de bouw van de Cap.......NOT:D

    Maar goed, de demper zit op zijn plek maar ik moet alleen nog iets verzinnen om hem vast te zetten in zijn klem. Daar zal ik ook een plank voor moeten zetten denk ik.
    Maar nu een vraag, moet ik hem volledig inkapselen om de hitte weg te houden of kan hij verder open blijven liggen? Er komen géén kabels in de buurt te liggen, die werk ik allemaal weg.

    Vanavond een begin gemaakt met de servoplank, die ligt nu te drogen met verstevigingen. Ook heb ik alles al zijn plek gegeven maar kan de accu's nog niet vast zetten ivm het zwaartepunt.

    Ik ban altijd laat thuis en moet er weer vroeg uit dus meer dan een uurtje per avond kan ik er ook niet aan doen helaas. Ik moet me zelfs dwingen er mee te stoppen;)

    Marc
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Dat van die uitlaat inkapselen daar ben ik ook benieuwd naar.

    Een kist die gemaakt is om er een 4 kamerdemper in weg te werken heeft meestal een aparte ruimte voor de uitlaat waardoor alle hitte ook uit de buurt blijft.


    Neem aan dat er op 10cm toch wel ergens de tank komt of draden komen te lopen.

    Weet niet hoe warm dit word al denk ik wel dat er een doorstroom gat achter in de kist moet om de warme lucht makkelijk af te voeren.

    Zit namelijk zelf te denken aan een 2 meter kist met DL-30/DL-55.
    [111101] 2-meter-kist-met-dl-30-a

    Vooral de uitlaat is een punt in een kist die niet specifiek gemaakt is voor zon demper.


    Misschien kan je rond het stuk dat je hebt uitgezaagd een zelfde stuk carbon plaat omheen doen.
    Deze kun je op maat zagen.

    HC verkoopt het voor weinig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Dat is nou net het vreemde aan deze kist. Het gat om de demper door te voeren zit al gewoon in de firewall maar dan kom ik niet met de vleugel weg. Wat ik nu gedaan heb lijkt me de beste oplossing met het oog op de geluidsproductie van de demper. Er vliegt nog een Cap bij onze club met een Brizon (?) motor en 2 kamer dempertje direct op de motor gemonteerd. Het is de origineel bij de motor geleverde demper en dat ding maakt me toch een "tering" herrie:confused:. Deze demper in combinatie met de DA50 zoals ik hem had op de Extra was niet fluisterstil maar het was erg goed te doen. Met een carbonprop zal het nog wel wat minder zijn, maar eerst een kijken wat ie nu gaat doen.
    Bij onze club zijn we bezig met een nieuwe vergunning en daar gaat geheid een DB test komen en daar wil ik een beetje op voorbereid zijn.

    Voor de warmte afvoer komen wat gaten in de bodem, ben er nog niet helemaal over uit waar deze het beste effect hebben maar ik denk ergens meteen achter de vleugel.
    Verder wil ik de demper aan de zijkanten afdekken met een balsaplankje met het oog op de servo van de choke en de lipo die daar in de buurt liggen. De servo/accu/tank/ontvanger plank is klaar en zit op zijn plek gelijmd.

    De servoplank:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Kabels, leidingen worden allemaal nog weggewerkt en vastgelegd zodat er niets in de buurt van de demper kan komen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Even in de tuin in elkaar gezet en het lijkt dat er niets met elkaar in conflict komt en in de weg zit. Ik vind het wel een mooi apparaat:D.
    Ook eens een eerste test van het zwaartepunt gedaan, hij is zelfs nog te licht op de neus maar de kap, prop en spinner moeten nog gemonteerd worden. Helaas weet ik van dit model niet exact het punt waar te meten.

    Ben net gestopt, heb het stabilo en het roer ingelijmd alsmede de ailerons en het hoogteroer. Ik begon langzaam vellen voor mijn ogen te krijgen van de lijmlucht:D

    Marc
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2010
  17. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Nieuwe ontsteking doet het niet.....zal waarschijnlijk mijn eigen schuld zijn want ik had hem gezet op de lipo waar de DA ontsteking wel op draaide. Ik denk dat ik hem opgeblazen heb want geen vonk te bekennen.

    Ik heb de DA ontsteking nog eens goed bekeken en behalve een slechte mantel is er eigenlijk vrij weinig mis mee. Ik heb er een nieuwe gevlochten mantel omheen gezet, bougiekabel iets ingekort en alles weer gemonteerd en ik vind de DA zelfs sneller aanslaan dan ie ooit gedaan heeft:confused:.

    Voorlopig laat ik het zitten zo.

    Deze week verder met alles af te werken, kap op maat maken, pilootje halen en misschien volgende week zijn maiden;)

    Marc
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Gebruik je een Lipo op de DA ontsteking? Dan toch met regelaar tussen want de DA ontsteking kan geen Lipo spanning aan!
     
  19. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Die "zat" er inderdaad tussen maar ik vrees dat daar met de crash iets niet helemaal goed aan is. Nu zit er een 4 cellen accu op 4,8 volt.

    Ik had geen zin om een hallsensor te gaan bestellen en me dan maar afvragen of het allemaal werkt, dat hoeft nu niet meer. Ik zal hem eens laten doormeten of ik de chinees inderdaad opgeblazen heb zo ver dat mogelijk is.

    Als ik het niet helemaal vertrouw denk ik toch dat ik maar een nieuwe DA ontsteking bestel, dan maar wat meer uitgeven en zeker weten dat het goed is.

    Marc
     
  20. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Vraag:

    Ik zit te dubben over de servo voor het hoog/laag. De Cap heeft een span van 2,07 meter en zal vliegklaar een kilo of 7 á 8 wegen. Moet hem nog wegen. Het is een 3D model, maar 3D zal er niet gevlogen worden omdat ik dat simpelweg (nog) niet beheers. De uitslagen zullen dus "normaal" zijn.

    Ik heb maar de mogelijkheid voor 1 servo. Ik vloog de Extra op 2 servo's van Hitec de MG625 op 4,8 volt voor hoog/laag. Nu ga ik naar 6 volt maar vind dan 1 Hitec MG625 te weinig. Er is ook geen mogelijkheid een tweede te plaatsen zonder het toestel half af te breken. De servo zit net voor het stabilo in de romp. Hoeft niet digitaal te zijn.

    Welke kan ik het beste nemen?

    Op rudder zit 1 Hitec MG645, werkte prima in de Extra maar zit nu met een push/pull in de Cap. Is dit genoeg?
     

Deel Deze Pagina