topmodel.cz Stinger

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door eric_laermans, 4 jan 2019.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan toch maar een ready-to-cover modelletje van Topmodel.cz aangeschaft. Inmiddels 50gr GFK aangebracht op de hoofdvleugel en control-surfaces. E.e.a. wordt nog geplamuurd en mooi strak geschuurd. Maar nu zit ik te dubben... de T-tail of ik daar niet gewoon een X-tail van ga maken. Graag advies!

    [​IMG]
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leuk model, vliegt ook wel strak.
    Als je kielvlak niet tordeert gewoon een T staart.
    Wat wel enorm in snelheid scheelt is een geprofileerd stabilo, misschien heb je nog iets liggen wat past.

    GJ
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @GJ Helaas heb ik niet iets liggen... Is er een bepaald profiel (type aanduiding) dat je zou adviseren voor de stabilo? Ik kan proberen het zelf in profiel te schuren. Of zijn er wellicht andere bronnen aan te boren?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon een NACA is altijd beter dan een plankje.
    Helaas is de markt vrij dun bezaaid met deze maat kistjes.
    Misschien heeft iemand nog iets liggen van een speed 400 pylonracertje zoals de Gilette F5D.
    RickNL is de ontwerper, misschien heeft hij nog iets liggen?
    Of iets van een Tokoloschi, helaas heb ik de mallen weggegooid maar als je iets op het duitse forum zet zal er wel iemand zijn die je een Speed400 stabilo kan leveren.
    De Toko is ontworpen door Weberschock, misschien word je hier iets wijzer van.
    https://akamodell-muenchen.de/projekte/alte-projekte/am-01-am-10/am04-tokoloschi/

    Ik zou om te beginnen gewoon een beetje in profiel schuren en een carbon liggertje erin tegen flutter.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Gilette is (was) geen speed 400 racer maar destijds een full blown F5D. Met 7 NiCd en Lehner motor. De eerste met een flinke slankheid zoals ze nu allemaal zijn.
    Goed voor een 2e team plaats op de WK F5D 1996. Met Ferrie Koot, Hans Koot en Twan van de Meulenhof. Ik was Team Manager en idd de ontwerper.

    Het stabilo was: Een gewoon plankje 3 mm, maar ik ben het met GJ eens dat een TP29-6, een HT08 of een NACA0006 beter zijn.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Rick maar toen heette het toch nog geen F5D maar S400 of niet?
    Ruud Zandvliet leverde de Gilette met een gfk stabilo (wat ik me kan herinneren).
    De mijne spatte de tweede vlucht uit elkaar en kwam als Venz hagelslag naar beneden dwarrelen.
    Vleugel was niet goed gelamineerd.

    GJ
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Beker-F5D.jpg
     
    Arnold 85, wvr en tjarko vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, F5D dus
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Leuk, ga ik volgen. Ik had vorig jaar een ARF gehaald tijdens ons bezoek in de fabriek want de RTC versie was niet op voorraad. Op zich niet erg, qua geld is hij niet veel duurder.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoog tijd voor een update dan maar. De foto vertekent, dus de spray-paint zit er mooier op dan uit de foto blijkt. Overigens bouw ik puur functioneel... mooiigheid doe ik niet aan :). De reden dat ik heb gekozen voor ARC is dat ik niet zo geloof in hingen op Oracover (o.i.d.) èn dat ik graag een dun laagje GFK-weefsel over de buitenkant van de vleugeldelen wilde. Ben erg tevreden over het resultaat tot nog toe...

    Verder geïnvesteerd in:
    - binnenloper (HET-RC Typhoon 4w-2250kV , slechts 78gram )
    - 40A Pulsar ESC (o.a. verkrijgbaar bij Pichler). Heeft iemand ervaring met dit merk ESC? Zo ja, graag delen...
    - G-Force 3,5mm gold connectors ... (G-Force zit in Olen, België, hopelijk zijn de connectors waar naar hun geld Tsja, hoe kom je daar achter... )

    To be continued....

    [​IMG]
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ga je dan 4s gebruiken? Ik heb nog een Mega 16/15/3 liggen van 75g welke ik wou gebruiken. Deze zit op 2800kv en zal ongeveer 28A trekken op 3s.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    In principe 3s en ga variëren met prop-maat als ik wat meer snelheid wil. In Duitsland zie je overigens tegenwoordig dit soort modellen uitgerust met relatief grote prop i.c.m. lage RPM. Ik wil het model ook gaan uitproberen aan de helling (dus als zwever).
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En weer verder met de bouw... Wat kun je toch lang doen over simpele plaatsing van roer-hoorntjes en servo's . Alle meegeleverde materiaal heb ik niet gebruikt... is het allemaal nèt niet. Mij lijkt 1mm staaldraad (z-bend) voor de aansturing van hoogte en ailerons te weinig, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

    1,5mm staaldraad zou voldoende moeten zijn. De meegeleverde roer-hoorntjes gingen de prullenbak in... veel te weinig hechtingsoppervlak met de ailerons. De roer-hoorntjes op de foto worden nog nabewerkt (verkleind).

    [​IMG]


    Hier het tussenresultaat:

    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Leuk model heb er al diverse van dit type versleten ook de Gilette heb ik gehad , helaas boven de 240km ging het mis de krachten waren toch te groot voor de bevestiging van de hoofdvleugel , dus let daar goed op .
    Ik zou hem op 4S gaan vliegen met deze motor , met een 4,75x 5,5 of een 5,25x6.25 APC gaat hij zeker rond de 250km of harder wel met een goede lipo uiteraard.
    Wel even de ampere's meten, en een extra becje kan nooit kwaad .
    heb je al eerder met dit soort gevlogen?

    mvg André
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @André Nog niet eerder dit type vliegtuig in bezit gehad of gevlogen. Ik vlieg al wat jaartjes maar als ik ‘ns de 100kmh aan heb getikt zou me dat verbazen. De snelste kist tot nog toe is de Zaunkönig van Simprop.

    Zou 3s en iets grotere prop ook een goede optie kunnen zijn?
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Ik zou dan zeker eerst op 3S gaan vliegen de prop kun je wel zo houden, de roeren op 50% dualrate zetten of de aangegeven waardes ook 30% expo is vrij normaal op dit soort toestellen
    het propje balanceren kan ook geen kwaad vaak .
    ook je CG is zeer belangrijk ,en de eerste keer even door iemand laten invliegen met ervaring , ook het opgooien even door een ervaren iemand laten doen , veel mensen gooien naar de grond namelijk ,hoe lichter hij is des te makkelijker gaat de start indien hij zwaarder wordt is een bungee aan te bevelen
    het zou jammer zijn als bij de eerste start alles verkeerd zou gaan.

    mvg André
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op 3S met dat door Andre aangeraden propje zal hij rond de 200 gaan.
    Dat is voor de meeste mensen goed te doen, een Calmato vliegt volgas zo'n 140 km/u.
    En inderdaad, hou je CG conservatief, dus iets voorlijk.
    Wees niet bang met gooien, gewoon volgas en dan met een goeie worp (je kan beter niet rennen maar gewoon uit de hand gooien) ietsje met de neus omhoog en dan vliegt ie zo weg.
    Zo min mogelijk sturen als ie net uit je hand weg is.
    Voor het landen zou ik wel vanaf een behoorlijke afstand aan komen vliegen, die dingen zweven best wel goed.
    En neem een reserveprop mee voor de 2e vlucht, ze breken nogal snel.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    En zet de rem op de motor, dan stopt je propje (als het goed is) met draaien, zit je op final en zie je dat je prop niet gunstig staat, dan kan je nog een kort pulsje gas geven om te zien of je de prop meer horizontaal krijgt
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En intussen elevator aangesloten op servo, zie foto. Bij mij komt dan toch de vraag op of het niet beter is de servo verder naar voren te plaatsen (onder de hoofdvleugel) en te verbinden middels kwiklink met het hoogteroer. Mogelijke doel: AUW naar beneden brengen. Immers alle gewicht dat je in het staartstuk bespaart, scheelt het x-voudige in de neus (CG). Wie-o-wie?


    [​IMG]
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zolang dit uitkomt met de accu.....

    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina