Topmodel Gracia v.s. Ideal V

Discussie in 'F5J' gestart door frans46, 9 aug 2012.

  1. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Bij de vorige F5J wedstrijd is gebleken dat de Gracia van Topmodel moeite heeft, tegen windkracht 4 á 5 in te vliegen ondanks enige ballast toevoeging. Een studie van de Topmodel zwevers laat zien dat verschillende modellen overeenkomstige vleugels en rompen hebben. Ik heb gekozen voor de losse vleugel van de Ideal - V en ook de Fantasy.
    De passing op de Gracia romp is gelijk. Spanwijdte is 3 meter 20. De vleugen is opgebouwd uit schuim bekleed met balsa waardoor het profiel egaal is. Er is een lichte V stelling in de middenvleugel en verder heeft dat middenstuk een koorde-verloop van 26 cm naar 24 cm. Oppervlakte 67 dm. Dat is prima tot zover. Alleen neemt het gewicht toe ten opzichte van de Gracia met ca. 700 gram. Eigenlijk ook niet verkeerd als je bedenkt dat hij voor mij bedoelt is voor het winderige weertype.
    De eerste vluchten laten zien dat de minimale voorwaartse snelheid behoorlijk is toegenomen. Een vanaf de zender instelbare flap voor de thermiekstand laat weinig verschil zien. Tussen 7 mm en 3 mm down is erg weinig verschil te merken. Ook het zwaartepunt is dubieus. Ideal - V spreekt, net als de Gracia, over 85 mm. Advies van dezelfde vleugel op de Fantasy, gelezen in het verslag van "Fotor", 100 tot 105 mm. Een duikproef zal dat moeten verduidelijken, lijkt me.
    Graag verneem ik van jullie iets meer over de thermiekstand.
     

Deel Deze Pagina