TopRC Zero, van nieuwbouw tot herbouw..

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door wildwil, 24 jun 2020.

  1. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Hallo allemaal.

    Om bij het begin te beginnen....
    Ik zag bij Airobertics de Zero staan van TopRC, de P51 van TopRC had ik al.
    Ik wist dus wel dat deze makkelijk te bouwen zijn. Voor de schaal bouwers onder ons dus geen uitdaging.
    Maar voor mij heel goed, ik ben gewoon niet zo handig met veel dingen om mooi schaal te bouwen.
    Opbouwen gaat mij prima af.
    Ik heb dus de Zero gekocht, motor moest wel een 4 takt worden.
    Dat is de Saito FG84R3 geworden met ring uitlaat.
    De opbouw was niet zo moeilijk, ik vlieg en bouw al vanaf 1992 rc vliegtuigen.
    De motor draaide super en hij lag mooi in balans.
    Klaar voor de eerste vlucht..
    Voel je het al aan komen.....
    Bij het opstijgen kwam de rechter vleugel een ietje omhoog dus stuurde ik tegen..

    En hop hij draaide nog sneller de andere kant op. Te laag en te laat te vergeefs...
    Veel schade ten gevolg..
    De neus lag er af, in de romp kraken hier en daar. De cockpit lag in stukken en bij een vleugel was de landingspoot uitgebroken en lag de vleugel tip aan barrels. Binnen in de romp waren een paar ribben ook uit gebroken..
    Ik zag er eigenlijk geen brood meer in..
    Maar met de corona break er toch maar aan begonnen om hem weer op te bouwen.
    Bij aankoop was ik al van plan om hem een ander uiterlijk te geven dan standaard groen uit de doos.
    Hieronder de foto's van de bouw uit de doos de schade en de weder opbouw.

    De opbouw was makkelijk, wel hier en daar wat mooier gemaakt, rudderhorns zijn in de kleur van de romp of vleugel gemaakt. Verder was de opbouw vrij snel gedaan, niet veel foto's van gemaakt. Die zijn er al genoeg op het WWW.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Van de eerste poging tot vliegen zijn geen filmpjes of foto's, heel jammer..
    De schade is op de volgende foto's wel goed te zien.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na alles even een plekje te hebben gegeven en op een rijtje gezet wat ik kon herstellen.
    Begonnen met de vleugel te repareren.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Schuren plamuren.. herhaal.. enz enz.
    En dan de eerste laag grondlak erop..

    [​IMG]

    Met de romp was het een stuk meer werk.
    Maar ook dat is uit eindelijk best goed gelukt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    De cockpit had aardig wat schade, Alleen de achterste twee stukken glas waren nog heel.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na de grondlak. Daar aluminium gespoten waar ik het wilde. Hierover alles in het wit gespoten.
    Daarna waar het aluminium eronder zat met fijn schuurpapier het wit langzaam weg geschuurd.
    Zo lijkt het dat hij al aardig aan het slijten is.


    [​IMG]
    [​IMG]


    Na al het schuren plamuren en spuiten, de kist voor het eerst weer in de tuin opgebouwd.
    De motor zat er nog niet in. En de ramen waren nog niet klaar. Maar wat is het al weer een plaatje aan het worden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nog even een antenne draad geplaatst, van elastisch draad dan kan je niet of bijna geen schade krijgen als je ermee blijft hangen. Komt best vaak voor tijdens het transport..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De motor zit er weer op, en voor het eerst weer op het veld.
    De motor even laten draaien, vergeet ik toch gewoon om dat even te filmen...
    Maar goed. Nog even alles nalopen en kijken of het CG goed is. Dan kan hij weer een poging doen om het luchtruim te kiezen.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zodra ik meer foto's of zo heb plaats ik ze er wel bij..
    Laat maar eens weten wat ik ervan heb gebakken.
    Tips zijn altijd welkom..

    Gr Wil

    Inmiddels zijn de eerste vluchten gemaakt.
    De motor klinkt heerlijk, wel moet ik echt aan het model wennen.
    Vliegt toch anders dan de veel lichtere P47 die ik heb.
    Maar wat een plaatje in de lucht..

    Hier een paar foto's.
    De trotse eigenaar na een geslaagde eerste vlucht.

    [​IMG]

    Een praatje met Imre voordat ik gaat starten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
    freekt, femmo, strutter en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heel fraai gerestaureerd Wil :thumbsup:
    Lekker goed zichtbaar kleurenschema nu ook en mooie combi met de Saito FG84R3
    Zonde van de kraak, had je teveel uitslag op de ailerons?

    Groeten, Ralf
     
    wildwil vindt dit leuk.
  3. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse

    Hoi Ralf.

    Niet te veel uitslag op de ailerons. Maar alles los gehad uit de ontvanger en de stekers verkeerd om terug geplaatst.
    Normaal staat ik er altijd achter en kijk ik alles nog ff na.
    Nu niet... Die fout maken na zoveel jaren vliegen... Echt stom...
    Maar goed gebeurd is gebeurd. Op naar betere tijden .... hoop ik ha ha ..
    Komt wel goed, ik hoop dat hij goed gaat vliegen..

    Gr Wil
     
  4. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Shit happens...precies zo boorde mijn instructeur 35 jaar geleden zijn big-scale Fieseler Storch de grond in. Blijft toch zonde
    Maar je restauratie ziet er super uit
     
    wildwil vindt dit leuk.
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hey Wil , wat leuk je hier te zien. Mooi foto verslag, ik hoop de kist snel in het echt te zien.

    Cheers,

    Bart
     
    wildwil vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik ben geen Zero-kenner, maar ziet er behoorlijk schaal uit, lijkt me.

    Mooi ding!

    Succes!


    jan.
     
  7. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Het is een sport schaal hoor. De romp en de beschildering passen eigenlijk niet bij elkaar. De romp is de 52 versie en de schildering van de 22..
    Maar ik vind hem geweldig geworden... :thumbsup:


     
  8. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    206894935_2630901957209764_8507651842064819845_n.jpg 206894935_2630901957209764_8507651842064819845_n.jpg 206894935_2630901957209764_8507651842064819845_n.jpg
     
    aurectar, mac, Helikapoter en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    MMM Ik weet niet wat er fout is gegaan.. Maar ik krijgt die tweede foto niet weg. Jullie zullen dus even dubbel zien .. :hammer:
     
  10. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik heb bij de laatste meet, een landing gemaakt met 1 wiel in het water wat net onder het gras lag.
    Met het gevolg dat dit wiel gelijk stil stond en de vleugel zwaar beschadigde.
    Ik ben nu dus opzoek naar een nieuwe vleugel. De rest is nog goed.
    Als er iemand is die een set vleugels heeft of weet ) Mag ook alleen de linker vleugel zijn '
    Dan hoor ik het graag.
    Via de winkels is het heel lang wachten en zijn de kosten voor mij te hoog.
    Het zijn geen houtbouw vleugels, en dus voor mij nu niet makkelijk na te bouwen.
    Dus als er iemand wat weet, laat het mij dan weten.

    Gr Wi

    l 20210808_100416.jpg
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Prachtig model, de "vliegende" foto is ook schitterend.
    Zonde van de laatste landing, reparatie is inderdaad heel lastig. Je zult in dit geval veel verstevigingen aan moeten brengen waardoor de vleugel zwaarder wordt dan de andere en dat wil je uiteraard niet.

    Succes met het zoeken naar een vleugel !

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Kan je geen nieuwe vleugel snijden uit piepschuim? Je hebt de eind en wortelrib en de vorm van de vleugel. Retracts inbouwen zal niet meevallen maar is wel te doen Roel heeft dat in het bouwverslag van zijn Spitfire mooi laten zien met een aantal ribben in het schuim.

    Succes!

    groet Frans
     
  13. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik gaat opzoek naar een andere vleugel.
    Als dat niet lukt kan ik altijd nog een vleugel maken.
    Maar ik hoop op een andere vleugel of een complete set van de Zero.
    We gaan het zien. Maar deze zal zeker weer gaan vliegen.

    Gr Wil
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb een gecrashte spit via een vliegmaatje gekregen en daar is de vleugel ook al zon kut constructie
    Het is 1,5mm airex schuim met aan beide zijden een 25 grams glasmatje, binnenin zit een balsa ribbenconstructie die volgens mij is bedacht door een kleuter…. Beste kan je de ribben weer herstellen en een nieuwe ribbenvleugel maken en die indekken met balsa en een 50 grams matje ….
    Zo ga ik het doen bij de spit, andere optie is een mal trekken en een composiet vleugelset maken…
    Maar dat word wel erg kostbaar voor 1 vleugelset.

    in de spit heeft een 33cc evo gezeten met … schrik niet… anderhalve kilo aan staal en lood om hem op cg te brengen :D
    Echt een ongelooflijk domme badmuts met verstand in zn reet die dit zo gebouwd heeft….. kan je beter de motorkap iets verlengen en de motor naar voren plaatsen maar goed..

    suc6 met de herstelwerkzaamheden… het is een prachtig toestel zon Zero, en helemaal met zon motor erin :kwijl:
     
    wildwil vindt dit leuk.
  15. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Jammer van die mooie kist maar zeker niet het einde!

    Het snijden van een vleugel is heel gemakkelijk. Zoek maar naar loet wakkerman, die laat stap voor stap zien hoe dat moet. Licht sterk en strak!

    https://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/pos_vleugelbouw_1.html

    Voor het profiel zou ik de linker vleugel nemen. Je plakt een papiertje om de vleugel heen met aan de zijkant inkepingen. Die inkepingen vouw je haaks op de vleugel en plak je aan elkaar. Dan haal je het papier eraf en heb je exact het profiel om de vleugel.
     
    Maurice en wildwil vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina