Torenmus van A.L. Aarts - Van vrije vlucht naar RC

Beste medeforummers.

Bij mij lopen altijd meerdere projectjes. Zowel qua bouwen als qua denken. Hier weer eentje...

In mijn topic over de Dynaflite Skeeter heb ik uitgelegd hoe ik met modelbouw begonnen ben. (Skeeter project ligt nog steeds stil, kwam een BigLift tussendoor:sleeping:)

Mijn eerste model op de naschoolse modelbouwclub in het techniek lokaal was de Torenmus. Een vrije vlucht zwever met een oersimpele opbouw. Daarme uitermate geschikt om als jonge jongens ervaring op te doen met houtbouw en vliegtuigen in het algemeen. Ik heb enorm veel geleerd van die zwever. Later, toen de RC er bij kwam al wel eens geprobeerd om een hoogte en richtingsroer aan het kistje te plakken, maar dat is nooit meer een succes geweest.

Nu werd ik laatst gecontacteerd door iemand die mijn topic over de skeeter las, en daardoor getriggerd werd op het woord torenmus. Hij blijkt op dezelfde school gezeten te hebben als ik, en ook diezelfde torenmus gebouwd te hebben. Hij wilde graag de tekening hebben om er nu een te kunnen bouwen met zijn zoon. Echter is er op het hele internet NIETS over de torenmus te vinden! Zodoende kwam hij bij mij uit. Ik ben bij mijn ouders thuis gaan zoeken en heb zowaar die tekening weer gevonden. Die is inmiddels gedigitaliseerd:

EZZIcqU.jpg

Plaatje is een beetje kapot gemaakt, omdat ik niet weet of ik deze tekening zomaar op het internet mag plempen

De kist blijkt van ene A.L. Aarts en stamt uit 1953! Als dat geen vintage is!!!

aapZB42.jpg


Leuk hè!!

Nu ben ik ook weer getriggerd door nostalgie en wil ik toch graag nog eens zo'n kistje bouwen en uitrusten met een RC set. Destijds werkte dat niet! Waarom niet? Ik heb geen idee meer. Maar als ik nu een nieuwe bouw, waar moet ik dan op letten? Wat moet er aangepast worden om van deze vrije vlucht zwever een RC zwever te maken? Ik ga er een freespakketje van maken. Waarom? Omdat het kan..

Tips zijn welkom!
 
De Torenmus is wat je noemt een vrije vlucht klassieker :)
Verwacht echter niet dat je dit overstabiele modelletje kunt vliegen;) en met kunt vliegen meen ik echt kunt sturen.... Een beetje ronddobberen op een windstille avond zal nog wel gaan, denk ik zo, maar veel meer ook niet.
Iets wat je zou kunnen veranderen is het vleugelprofiel; een profieletje met wat minder welving opdat de Torenmus tenminste een beetje vooruit komt zou een verbetering kunnen zijn .
 
Hihi nee, dat ie niet te sturen valt is ons zo'n 15 jaar geleden al opgevallen. Vandaar dat ik nu wat zaken aan het design wil veranderen :)
 
Hihi nee, dat ie niet te sturen valt is ons zo'n 15 jaar geleden al opgevallen. Vandaar dat ik nu wat zaken aan het design wil veranderen :)

Zoals ik al aanhaalde; een ander vleugelprofiel op de eerste plaats !
Je zou ook kunnen overwegen het stabilo kleiner te maken (30%) maar dan ziet het ding er niet meer uit als de Torenmus ;)

Maar ook met een wat aangepast profieletje is en blijft het een model wat alleen leuk zal vliegen onder rustige omstandigheden ...
 
Wat is het nu dan dat deze kistjes zo akelig stabiel maakt? Een ander profiel zal ervoor zorgen dat de kist wat meer vooruit komt, dus ik stel me dan voor dat de roertjes effectiever zullen worden door de extra langsstromende lucht? Dat het kistje vervolgens alleen kan vliegen op de uitermate rustige avonden vind ik geen probleem. Ik ga dit tzt doen uit nostalgische redenen, niet voor de prestaties :) Maar ik wil de kist uiteraard wel weer normaal naar de grond kunnen sturen. Dat wat ik vroeger heb geknutseld aan dit kistje resulteerde in een vrije vlucht zwever met beweegbare flappertjes, maar die deden he-le-maal niets :)
 
Wat is het nu dan dat deze kistjes zo akelig stabiel maakt?

- de flinke portie V-stelling
- het gewelfde vleugelprofiel met een flinke portie tipverdraaiing (neem ik aan)
- een stabilo oppervlak wat ca 1/3 van het vleugeloppervlak is

Wil je een beetje kunnen sturen en je kunnen verplaatsen (een bochtje linksom en een bochtje rechtsom :) ) dan zet er een ander vleugelprofieletje in (kopieer maar wat er bijvoorbeeld in de Cirrus zit); verminder de V-Stelling van de vleugel iets (3-4 gr. per zijde) en vergroot het roeroppervlak van je kielvlak. Om het karakter van de Torenmus te behouden zou ik bij dat grote stab. blijven maar dat, dan wel uitvoeren als pendelroer.
 
Back
Top