Tornado fuel zonder olie?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door sjoerd16f, 16 nov 2018.

  1. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Ha modelbouwers!

    Gisteren heb ik een startkist gekocht via marktplaats.
    De beste man gaf mij er een vol 5 Liter blik tornado bij.

    Nu kan ik nergens vinden hoe veel olie het al bevat en hoe veel ik nog moet bijmengen.
    Wie heeft raad?

    Nb. Het gaat om een 4takt brommertje

    Groet sjoerd IMG_8970.JPG IMG_8972.JPG IMG_8973.JPG
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zit gewoon "genoeg" olie in.... Als je het niet vertrouwt, zal 100 ml wonderolie op dat volle blik je met zekerheid écht voldoende olie geven. Maar nodig is het niet.

    tenzij je het in heel exotische motoren wilt verstoken die heel bijzondere eisen stellen aan de smering....
     
  3. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Oke, bedankt voor je reactie
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    kijk uit als die brandstof heel oud is, Methanol is hygroscopisch en neemt vocht op, oude brandstof kan voor roest in je motor zorgen
    dus ff met afterrun olie aan de gang!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In een metalen blik is die kans vrijwel nihil, als het seal tenminste nog intact was. Dan is brandstof vrij letterlijk onbeperkt houdbaar...
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Deze peut heeft 5% nitro en voldoende olie.
    Prima voor jouw motor.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uhhhh,

    Jonker had verschillende soorten brandstof.
    Ik zie op de sticker Vliegtuig 0% staan.
    Dit is 2 takt brandstof.
    En jij hebt een 4-takt motortje.
    Volgens mij moet een 4-takt minimaal 5% nitro hebben om lekker te lopen en er was ook iets met het olie-aandeel, ik weet niet of het nou hoger of lager moest zijn.
    Als het lager moet zijn dan is er niks aan de hand maar als het hoger moet zijn dan zou er toch wat meer smering inmoeten.
    En de Tornado brandstof was vrij schraal, dus een laag olie-aandeel.
    Ik heb percentages van 12-15% gehoord, wat te laag is maar het geeft daardoor iets meer vermogen,


    GJ
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je toch echt beter kijken, want daar staat gewoon 5%... zowel op het prijsstickertje, als op het label (rood rondje met een 5 er in)

    V.w.b. olie aandeel in viertakten: die komen over het algemeen beter weg met wat minder olie als een tweetakt, maar dat is alleen als je echt uitersten opzoekt.
    Voor gewoon alledaags gebruik maakt het weinig tot niets uit.
    Wel kan het verstandig zijn om een viertakt 2% castor olie in de brandstof mee te geven, ik weet van telefoongesprekken met Jonker zelf, dat dat vroeger standaard in hun brandstof zat. Of dat ook voor deze brandstof geldt weet ik niet, want dat blauwe label met die Spit er in, komt mij onbekend voor....
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, ik had mijn bril niet op....
    Jonker had inderdaad een paar procent Castor in de vliegtuigbrandstof.
    Ze plakten regelmatig wat stickers op de verpakkingen, om het zogenaamd nog beter te laten lijken dus ik denk dat er in de samenstelling niets veranderd is.
    Ik kreeg regelmatig te horen dat Tornado motoren sloopte, ook in de winkel kwamen af en toe klanten die beweerden dat Tornado niet goed was.
    Vooral de autorijders hadden altijd problemen.
    Waarschijnlijk lekker arm zetten en dan maar volgas janken.
    Zelf heb ik ook wedstrijden gereden en vaak met 16% Tornado brandstof, nooit problemen gehad.
    Het kan natuurlijk nooit kwaad er wat extra wonderolie in te gooien.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier idem dito... Nooit de horror-verhalen begrepen, ik heb honderden liters van dat spul verstookt.
    Vond het helemaal top als men beweerde dat Quartel brandstof beter was dan Tornado.... :thumbsup:
     
  11. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Even alle kennis van brandstof vliegers gebruiken. Ik heb een viertaktmotor en het lukt me niet goed om het ding te primen, normaal houd ik het vingertje op de carb. Maar die is nu verstopt achter een mooi motorkapje. Vingertje op de uitlaat heeft ook niet het gewenste effect. Wat doe ik verkeerd? Dank !
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je geen tankdruk aansluiting op je uitlaat dan? Want normaal gesproken werkt dat wel....

    Is het probleem dat de motor niet starten wil? of is het probleem écht dat je geen brandstof naar de motor krijgt? Dat laatste, dan zou ik eerder gaan denken aan OF een verstopping ergens, OF een lekke slang ergens.

    Ik kan bij geen van mijn viertakten bij de carburateur (motorkap of niet, ik kom er met de vingers niet bij tussen) dus ik doe altijd de vinger op de uitlaat en bij mij werkt dat altijd.
     
  13. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Als ik mijn vingertje op de carb hou, dan is het met 2 slagen gepiept. Zit wel een tankdruk op. Ik zal de slangetjes eens nalopen
     
    Gerbe vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er moet iets lekken dan, want een viertakt moet nóg beter druk opbouwen met afgesloten uitlaat, dan een tweetakt.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig..
    Quartel had/heeft de brandstof ook via jonkers
    en ik had echt serieus vaak roest in de motor.
    Ik heb daar jaren brandstof gehaald.. nooit last.
    toen had ik in een jaar 1 motor met roest (kan.. je weet ook niet alles..)
    Toen alles gaan verzuipen in de olie na de vliegdag.
    en het seizoen erna had ik in de heli 3 lagerswissels vanwege roest.
    1 van de vliegtuigen ook.
    rest had ik dat seizoen gelukkig niet gevlogen..
    Seizoen erop gebeurde het weer. toen begon ik het toch wel zat te worden.
    edereen vloog gewoon en deed niets, en ik was constant lagers aan het wisselen.
    het kon volgens de leverancier niet aan de brandstof liggen.
    Dus eens Hobbyinn geprobeerd. Opeens heb ik eigenlijk geen after run meer nodig. mijn lagers verslijten nu gewoon, ipv constant roest.

    wat mij in ieder geval verteld dat het aan de brandstof lag, ik ben niet anders af gaan stellen..

    Naar alle waarschijnlijkheid ligt de oorsprong gewoon bij Jonkers. en heeft quartel op een gegeven moment de overstap gewaagd.
    of ze hebben een foute batch methanol aangekocht.


    Voor wat betreft primen: of slang lek, of tank lek.
    Of uitlaatslang dubbel, geknikt.

    eerste hint: slangetje van de uitlaat af, en eens goed blazen.
    slang bij de carb dicht houden. druk moet erop blijven staan..
     
  16. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Bedank voor de tips!
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Castor wil je niet in je viertakt brommertje hebben. Verstopt de hele spoeling van olie.
    Loopt de distributie mooi vast...
    Saito geeft aan vol syntheet. Niet zonder redenen.
    En daar het een zuigerveermotor is... is te rijk gesteld nimmer een probleem. Te mager wel.

    En het vervuilde nitro-verhaal is bekend. Same here. SKF een dure hobby.
    Coolpower... nimmer last, perfect... totdat de leverhing naar Europa ophield...
    Nu op laatste restanden Airoshave... scheersmeer, dan stap ik over op olie van Weston.
    Afterrun is standaard practice. ATF... hydrauliekolie... altijd afterrun... en nooit de afgewerkte olie de uitlaat terug in de motor laten lopen!

    4-takt? 5 tot 10% regulier. Bij YS hoger.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2018
  18. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Die test heeft hij doorstaan.
    Wat is de volgende test?
     
  19. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Zelf vermoed ik trouwens nu, dat het wel eens bij de vul ingang kan zitten. Het tanken gaat met vrij veel weerstand voor mijn gevoel en het leeghalen al helemaal.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Opentrekken en nieuwe slangen. Die moet je sowieso met regelmaat vervangen. Meuk in slang is ook meuk in carb. Opentrekken en doorblazen. Spoelen in jampotje met methanol...
     

Deel Deze Pagina