Tornado Fuell

Hallo iedereen,

ik heb hier een bus Tornado Fuell staan die ondertussen een 1,5j oud is.
Nu was mijn vraag of zo'n fuell 'slecht' wordt. Het is niet de resinnes fuell maar die andere.

alvast bedankt!

Joris

een mooie vuurkorf buiten met de kerst
een ezol os en schaap en je schoonouders in de tuin
met een pop in een riete mand
heb je dat probleem ook weer opgelost
1 mooie4 levende kerststal hahahahaha

Ik denk dat tornado geen slechte brandstof is, er zijn hele volksstammen die er mee vliegen en hun motoren lopen met wat onderhoud lopen ook jarenlang.

Een beetje uitleg hoe ik aan die opvatting kom kan natuurlijk geen kwaad.

Ik ben er, ik weet niet hoe vaak, bij geroepen als er weer eens een motor niet goed wilde doorlopen, niet af te stellen of zelfs te starten was.

Soms waren het plug problemen of dan weer eens een carterlekkage, maar meestal was er mechanisch helemaal niets mis.

In het begin keek ik daar overheen en heb dus zelfs motoren onverrichter zake half gedemonteerd (na het preventief vervangen van de gloeiplug).

Toen ik begon met het vervangen van de brandstof in de tank door mijn doodsimpele 5% nitro, 20% wonderolie peut verdwenen de problemen als bij toverslag.
Opvallend was in nagenoeg alle ( ~48 van 50) deze laatste gevallen de oorspronkelijk gebruikte brandstof Tornado....

Het is helemaal niet gezegd dat mijn huis. tuin en keuken peut uiteindelijk de ideale brandstof zou zijn voor al die motoren - zeer waarschijnlijk zelfs niet-, maar het feit dat ze daar wel meteen probleemloos op liepen, in tegenstelling tot dat spul uit die rood/oranje blikken, tja....:rolleyes:

En nee, het was geen auto brandstof.... (daar heb ik overigens nooit iemand over horen klagen, misschien kunnen die motoren zwaarder mishandeld worden voordat je er iets aan merkt).

Daarbij komt nog dat motoren die met Tornado waren ingelopen, in het algemeen al vrij snel last kregen van compressieverlies.
Dat was dan nog enigszins te compenseren met hele vette (>20%) wonderoliepeut maar dat is natuurlijk een lapmiddel.

Laatst bewerkt:
over tornado,

tornado word gemengt door jonkers chemie, en is momenteel de enige die nog nitro methaan levert aan de modelbouw, als ook de methanol,
wat maakt tornado, tornado, de olie die ze gebruiken.

op dit moment durf ik rustig te beweren, dat 90% van onze modellen (in heel nederland) vliegen op nitro en methanol welke geleverd word door tornado/jonkers.

waarin zit het verschil, de meeste winkeliers die brandstof leveren, mengen dit zelf met voornamelijk klots, dan wel een ander olie soort. maar voor de rest,het is alles tornado wat er vlieg, (met uitzondering van coolpower)

De problemen die wij hadden met tornado was slecht starten slechte statonair loop
maar ook erg snel roestvorming in de motoren
alsof er water in de motoren stond
Ook in brandstof auto,s gaf tornado branstof erg veel problemen
die problemen verdwenen toen we over gingen op roga en daarna op huider eigen merk dat kwa samensteling gelijk is aan de roga

Ik vlieg met tornado en heb (en rij altijd nog met) altijd met Tornado gereden. Voor mij geen problemen.

Maar op de vraag terug te komen, als je hem in het blik heb zitten die goed is afgesloten dan is er volgens mij niet veel aan de hand. Probleem is vaak met plastic jerrycans dat de Nitro vervliegt en er vocht bij kan komen en de brandstof dus niet lekker meer is. In het originele, goed afgesloten blik zie ik geen probleem.

Hallo iedereen,

alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik mocht het blik niet weggooien van mijn vader met hetzelfde argument als Burp hier zegt.
Daarom had ik graag geweten wat er gebeurt indien je toch met 'slechte' fuell zou vliegen. Het is toch de bedoeling dat ik een tankje of 2 op de grond leegdraai omdat de motor al een tijdje stil staat.

Bedankt!

Gewoon mee gaan vliegen .

Vorst kan het vaak schlecht af , maar anders is het wel een tijdje houdbaar .

Ik heb voor 2 jaar ook al mijn methanol weg geven die al een paar jaar oud was .
Het clublid hat er geen probleem mee gehat en heeft er lekker op gevlogen.

Mvg Johan

wij hebben zover ik weet bij de club tornado vol synthetische olie die wij zelf mengen met methanol uit 200 liter vaten en daar heb ik nog nooit iemand problemen mee zien hebben. er word geen nitro oid bijgevoegd en iedereen vliegt er perfect mee. ikzelf heb ook wel eens een blik tornado gebruikt en moet zeggen dat ik er geen problemen mee heb gehad.

gr rene

het probleem met brandstoffen is,
als iemand op een vereniging opeens last heeft van een motor die roest, of niet lekker loopt, en hij kan de oorzaak niet vinden, dan blijft er maar 1 ding over, de brandstof

ook al heeft hij mischien zelf het spul wel niet goed behandelt.
en als er 1 niet te spreken is, heb je binnen de kortste keren een hele vereniging die die brandstof klote vind....

ik heb geen ervaring met tornado, maar dat komt omdat ik zelf meng, o.a. met aerosynth en klotz.
maar gebruikwel degelijk de meth en nith van tornado,

Ik zelf vloog vroeger ook met Tornado,maar vlieg nu al weer een jaar of 10 weer met de oude vertrouwde wonderolie.dit omdat ik er mijn Enya 19 mee heb vernield de motoren worden te heet .wonderolie geeft ook een koelende werking aan de motor,dit in tegenstelling tot synthetische olie ,bij auto rijders zal dit waarschijnlijk niet zo op spelen omdat die vaak hogere hoeveelheden nitro gebruiken.
dus ga ik mee in verhaal van Bruno.

Wonderolie heeft een koelende werking in tegenstelling tot synthetische olie??

Die wonderlijke werking zou ik graag eens verklaard willen zien! Tenzij ik het verkeerd begrijp denk ik niet dat die vlieger opgaat.
Wonderolie blijft beter smeren bij hogere temperaturen, dat wel. Maar koelen???

Allereerst de leeftijd: als het blik gewoon dicht is bewaard en een niet te warme plaats dan kan brandstof zelfs na 10 jaar nog prima zijn. brandstof bederft niet door de ouderdom, maar door het aantrekken van vocht uit de omgeving. Als het vochtpercentage te hoog wordt wil het niet lekker meer ontsteken. Blik dicht prima af dus qua leeftijd zou ik zeggen: gewoon proberen.

Dan het fenomeen "Tornado". zoals hierboven al een beetje aangegeven is het grootste probleem met Tornado de gebruikte olie. zowel kwalitatief als kwantitatief.
Olie moet in onze gloeiplugmotoren een aantal dingen doen: smeren (daarvoor is een heel klein beetje olie al genoeg), koelen en afdichten. Door de eerder genoemde neiging van Methanol om water aan te trekken, en door het feit dat bij verbranding altijd ook water als restprodukt ontstaat is enige roestwering ook mooi meegenomen.
Over het algemeen kun je zeggen dat het punt waar de Tornado de boot in gaat het punt van het afdichten is, en dat verklaart gelijk ook waarom sommige mensen/motoren er problemen mee hebben en anderen niet. De Olie in de Tornado is niet alleen in een laag percentage aanwezig, maar ook nogal laag-visceus (oftewel in normaal Nederlands: erg dun). gevolg is dat het spul nog best wel wil functioneren in een goed ingelopen ABC-motor, maar aanmerkelijk minder functioneert in motoren die nog moeten inlopen, motoren met zuigerveren, oudere motoren met stalen zuigers/bussen of motoren die in een eerder stadium van hun leven veel draaiuren hebben gemaakt op wonderolie. de reden: door de gebrekkige dichting lekt er te veel langs de zuiger weg en dat geeft compressieverlies. in het geval van de motoren met veel wonderolie-draaiuren: bij slijtage heeft wonderolie de eigenschap een soort "glazuurlaagje"te vormen op de hete plaatsen oftewel: op alle plaatsen waar eventueel compressieverlies optreedt rond de zuiger. de olie in de Tornado lost dit op en is zelf onvoldoende in staat om het verschil op te vangen. Dan het percentage: voldoende olie is van belang voor het koelen. de eerder genoemde stalen loopgarnituren (bijvoorbeeld gebruikt in de de Enya 19 van Herbert hierboven) hebben zowiezo wat meer olie nodig voor dit doel omdat ze minder warmte geleiden en dus minder warmte verliezen door de luchtkoeling. de extra olie moet hier voor compenseren: de fijn vernevelde olie in de verbrandingsruimte neemt veel olie op en verdwijnt in een constante stroom uit de uitlaat, met warmte en al. Voor dergelijke motoren werd vroeger 20-25% wonderolie geadviseerd en eigenlijk moet uit koelingsoogpunt dat percentage nog steeds gevolgd worden. Hier de kant-en klare Trornado in stoken is direct einde motor. Voor moderne motoren met ABC-loopgarnituur kun je -mits ze al goed zijn ingelopen en niet zijn weggebouwd in koellucht-belemmerende motorkappen - echter goed wegkomen met 16% olie. Nadeel is dan wel dat iets te krap afstellen en gaan vliegen ook gelijk behoorlijk grote risico's mee brengt omdat je dicht tegen de grens aan zit van wat technisch nog wil werken.

Blijft over de roestvorming: het is een misvatting dat iedere soort vet beschermt tegen roest. De gemiddelde synthetische oliebasis beschermt van zichzelf helemaal niet tegen roest. In goede kwaliteit olie zoals die verkocht wordt worden er daarom zogeheten dopes aan toegevoegd om dit soort eigenschappen te verbeteren. Van klotz kun je zeggen dat zij dat kunstje behoorlijk beheersen, maar dat geldt niet voor alle fabrikanten van synthetische modelolien. Toch hangt roestvorming niet alleen af van de grbuikte olie: de handelswijze van de gebruiker van de brandstof/motor bepaalt ook veel: brandstof regelmatig open laten staan (= meer water), percentage nitro, keuze voor een (on)juiste gloeiplug en de afstelling van de motor zijn allemaal factoren die hier ook invloed op hebben. Over het algemeen kun je stellen dat vliegen met een onjuiste gloeiplug(zowel te heet als te koud), een arm mengsel en veel Nitro de kans op roestvorming sterk vergroot omdat dit hogere temperaturen tot gevolg heeft en de nitro onder die omstandigheden sterk zure verbrandingsresten produceert.

terug naar de oorspronkelijke vraag: Kan het blik Tornado gebruikt worden om een motor in te laten lopen? dan is het anwoord dus "ja, maar voeg er dan nog wel een procent of 5 olie aan toe". Bij het inlopen zou ik in dat geval zelf voor wonderolie kiezen.

Laatst bewerkt:
terug naar de oorspronkelijke vraag: Kan het blik Tornado gebruikt worden om een motor in te laten lopen? dan is het anwoord dus "ja, maar voeg er dan nog wel een procent of 5 olie aan toe". Bij het inlopen zou ik in dat geval zelf voor wonderolie kiezen.

Ik ben het helemaal eens met Arjen (ook de rest van het verhaal).
Het brouwsel van Tornado heeft er aan meegeholpen dat mijn net ingelopen OS VR 40 marine motor in de soep liep. Bij navraag kwam ongeveer hetzelfde verhaal over het toevoegen van olie naar voren (door de verkoper van de brandstof notabene). Een goed advies maar wel te laat.....

Overigens meng ik sinds die ervaring weer zelf. Dan weet ik zeker welke ingredienten er in de brandstof zitten ;)

Brandstof......

Heren,

als ik die discussie's hier lees over brandstof, en het oliegehalte, maak ik me toch wel enige bedenkingen.......

Ik vlieg dit jaar 20 jaar, en daarvan al minstens 15 jaar daarvan op m'n eigen mengsel.
naar mijn ERVARING is de olie die je gebruikt DE belangrijkste factor in hoe je motor loopt, en ook in z'n levensduur. Ik gebruik sinds ik zelf meng Oliën van Fuchs, nl Aerosave. naast z'n smeereigenschappen heeft deze olie ook additieven om de corrosieve nevenproducten te neutraliseren die ontstaan bij verbranding van Nitro. (salpeterzuur dacht ik...)
samen met een aantal collega-vliegers hebben wij ons indertijd gebaseerd op de aanbevelingen van Fuchs zélf om te bepalen hoeveel olie we moesten toevoegen. bij mijn weten zal je géén enkele andere fabricant zover krijgen dat ze aanbevelingen doen over hoeveel olie je juist moet toevoegen, of 't zal met een enorme-overdreven-veiligheidsmarge zijn om zich in te dekken.

nu, ik vlieg-en dit sinds 15 jaar-op volgende verhoudingen-

4-takt en 2 takt aero: 13% Aerosave, 10% Nitro

2 takt heli: 16% aerosave, 10% Nitro (bij héél hoge temp 18% olie)

Vloog vroeger ook DF, daar vlogen we met 22% aerosave.

Ik heb oa. een OS-FS 91 surpass, die zeker meer dan 12 jaar oud is, die oa. op een aantal WOT4 van me gestaan heeft (is een toestel dat bij mij elke keer meegaat), en die draait nog altijd zoals de eerste dag, en ziet er vanbinnen nog nieuw uit.
een ander voorbeeld is een OS SF 61, mét de originele carterpomp en aangepaste carb. heeft oa op een Graupner Kwik-Fly MK II gestaan, en vloog met een 12-8 APC prop (vrij zwaar belast dus....). heeft nu nog altijd perfecte compressie, en ziet er binnenin ook nog perfect uit....

wat mij betreft, als je GOEIE olie gebruikt, is er absoluut géén nood om zo hoge percentages olie te gaan gebruiken....naast minder smurrie op je toestel, heeft't ook nog als voordeel dat je per "lading" in de cylinder, méér brandbaar materiaal naar binnen brengt, en dus een beter presterende motor hebt.....Ik kan in al die jaren m'n "flame-out's op m'n twee handen tellen, en die zijn eigenlijk terug te brengen tot gebroken klepveren in m'n OS 15cc viertakten..... volgas duiken vinden die niet zo leuk......

een ander leuk bijverschijnsel: een motor "bijregelen" hoeft bijna nooit, meer zelfs, als je aan de hoofdnaald moet beginnen prutsen, scheelt er iets met de motor, en zijn meestal de lagers aan vervanging toe.....

Ik weet dat ik hiermee waarschijnlijk een "pandora's box" opentrek, maar ik spreek hier alleen maar uit mijn eigen ervaring.....

Wim

Laatst bewerkt:
Back