Een beetje uitleg hoe ik aan die opvatting kom kan natuurlijk geen kwaad.
Ik ben er, ik weet niet hoe vaak, bij geroepen als er weer eens een motor niet goed wilde doorlopen, niet af te stellen of zelfs te starten was.
Soms waren het plug problemen of dan weer eens een carterlekkage, maar meestal was er mechanisch helemaal niets mis.
In het begin keek ik daar overheen en heb dus zelfs motoren onverrichter zake half gedemonteerd (na het preventief vervangen van de gloeiplug).
Toen ik begon met het vervangen van de brandstof in de tank door mijn doodsimpele 5% nitro, 20% wonderolie peut verdwenen de problemen als bij toverslag.
Opvallend was in nagenoeg alle ( ~48 van 50) deze laatste gevallen de oorspronkelijk gebruikte brandstof Tornado....
Het is helemaal niet gezegd dat mijn huis. tuin en keuken peut uiteindelijk de ideale brandstof zou zijn voor al die motoren - zeer waarschijnlijk zelfs niet-, maar het feit dat ze daar wel meteen probleemloos op liepen, in tegenstelling tot dat spul uit die rood/oranje blikken, tja....
En nee, het was geen auto brandstof.... (daar heb ik overigens nooit iemand over horen klagen, misschien kunnen die motoren zwaarder mishandeld worden voordat je er iets aan merkt).
Daarbij komt nog dat motoren die met Tornado waren ingelopen, in het algemeen al vrij snel last kregen van compressieverlies.
Dat was dan nog enigszins te compenseren met hele vette (>20%) wonderoliepeut maar dat is natuurlijk een lapmiddel.