torquetube

slecht weer vandaag dus niet vliegen dan maar
een torquetube en schuine tandwielen inbouwen
PICT0005.jpg

PICT0011.jpg

PICT0012.jpg

Hi, mooie upgrade, ik raad je aan om de staartbuis vast te schroeven aan het frame en tailbehuizing dmv een m3 boutje. Ik doe dit voor al mijn helikopters met kardanaandrijving, bij de ION X2 van MA is dit voorzien en is ook echt wel nodig.

Bij de Trex600 is dit niet voorzien dacht ik maar je kan dit makkelijk zelf boren.

Zeker een mooie upgrade en een goede tip van Jurrien. Ik heb nu denk ik dicht richting de 200 vluchten gemaakt met deze setup en het werkt nog steeds fantastisch. Wel is 2 weken terug bij mij de staartbuis uit het frame gekomen, resultaat: heel erg snelle piroettjes op 10mtr hoogte tijdens tic tocs met 2300rpm :o . Gelukkig kon/kan ik goed sturen en kon ik hem enigzins gecontroleerd in de rand van een maisveld parkeren. Hierdoor had ik GEEN schade, niks... nada, noppes! Staartbuis eringeschoven en verder gevlogen 8)

Anyway, borgen is dus beter! (moet ik ook nogsteeds doen :roll: )

Cheers,

Richard

Je vliegt nu dus nog rond met een Heli die op elk moment kan gaan pirouetten en dat ook reeds gedaan heeft?

Oh ok, als een half miljoen mensen iets onverstandigs doen, zal ik er maar niets van zeggen :)

hi eddieb,

Ik zie dat je zowel met kingv2 vliegt als met beltcp...

zou je messchien een objectief verglijking kunnen maken tussen die twee?

kwaliteit?
vliegeigenschappen?
vliegtijd?
onderhoud?
minpunten?

Alvast ERG BEDANKT!

groetjes,
sam

Nou eigenlijk wel jah :oops: Maar ik heb de schroefjes extra strak aangedraaid en de buis iets opgeruwd voor ik hem terug in de heli stak.

De reden dat ik hem nog niet geborgd heb is dat ik een mooie CF staartbuis heb aangeschaft (kan er niks aan doen, bling addict!) en die moet ik er eerst op monteren en dan pas borgen... en de eerste keer duurde het ook 200 vluchten, dus ik heb nog ff voor hij er weer uit schiet :wink:

Cheers,

Richard :mrgreen:

Bling moet je hebben, dat begrijp ik wel..

Mijn ervaring (vliegtuigen) is dat als iets eenmaal onbedoeld losgeschoten is, dat het vaker los zal schieten. Vaak is het dan ook zo dat het de keren na de 1e keer ook sneller losschiet.

Anyways, never mind, vliegtuigman en loop te stoken op verkeerde forum, excuses.

Bling moet je hebben, dat begrijp ik wel..

Mijn ervaring (vliegtuigen) is dat als iets eenmaal onbedoeld losgeschoten is, dat het vaker los zal schieten. Vaak is het dan ook zo dat het de keren na de 1e keer ook sneller losschiet.

Anyways, never mind, vliegtuigman en loop te stoken op verkeerde forum, excuses.

Je hebt ook wel gelijk, alleen soms heb je te weinig tijd he...

Cheers,

Richard

crash1000 zei:
hi eddieb,

Ik zie dat je zowel met kingv2 vliegt als met beltcp...

zou je messchien een objectief verglijking kunnen maken tussen die twee?

kwaliteit?
vliegeigenschappen?
vliegtijd?
onderhoud?
minpunten?

Alvast ERG BEDANKT!

groetjes,
sam
De cp is een 450 size zij vliegeigenschappen zijn het zelfde als van de king alleen wat stabieler
het is gewoon een grote broer van de king de kosten van een crash zijn ongeveer het zelfde de bladen zijn wat duurder
vliegtijd met een 2200 lipo is 10 minuten
ze onderhoud af en toe wat olie op de bekende plaatsen
en noet als bij de king speling op de bladas controleren en af en wat aandraaien
ik gebruik hem liever voor binnen dan de cp die is daar net iets te groot voor
als je de king goed afsteld is ook hij heel rustig en voor beginnende heli vliegers
geschikt met de cp kan dat ook maar dan liever buiten

Ik dacht eigenlijk dat een belt drive een upgrade was (bij andere heli's) van een heckrotoras aandrijving. Wat mankeert er eigenlijk aan een belt drive?

Bij erg kleine helicopters is een belt/riem beter, je hebt dan geen tandwielen die kunnen breken. Deze breken bij kleine helicopters vrij snel omdat ze zo klein zijn :wink:

Bij grotere helicopters (zoals de T-rex600 en groter) is een Torque tube beter. Minder wrijving (kost minder energie) en je hoeft nooit iets na te stellen. Wel blijft het iets fragieler dan een belt drive, die is bijna onverwoestbaar. Ook is een Torque Tube aandrijving vaak duurder ten tijde van een crash. Het hoeft natuurlijk niet duurder te zijn. Ik heb nu 1x mislukte auto, 2x crash en in totaal 1x een tandwielsetje kapot van ik geloof nog geen 10 euro. Ik moet wel zeggen dat de heli verder zelf ook niks had opgelopen van die crashes (als je ze al zo mag noemen dan, met bladen en alles nog heel)

Cheers,

Richard

als mijn as va 10cm hoog ook maar 0.5 mm krom is, heb ik trillingen.... dus ik kan me voorstellen dat als die kardanstang (heet ie zo?) ook maar een beetje krom is alles als een gek gaat trillen. Ik zie niet echt een nut als het om alleen wat wrijving of om de zoveel tijd afstel werk gaat en ik neem aan dat je zo een Torque tube ook erg goed moet afstellen? dat tandwielen niet te strak en ook niet te los zitten.

us ik kan me voorstellen dat als die kardanstang (heet ie zo?) ook maar een beetje krom is alles als een gek gaat trillen. Ik zie niet echt een nut als het om alleen wat wrijving of om de zoveel tijd afstel werk gaat en ik neem aan dat je zo een Torque tube ook erg goed moet afstellen? dat tandwielen niet te strak en ook niet te los zitten.

De "cadanas" is van Carbon en kan dus buigen, maar komt (tenzij hij kapot is) altijd terug naar 100% recht. Afstelwerk heb je bij een moderne heli niet aan de torque tube tandwielen, dit is meer iets van vroeger toen had MA ook TT met kleine metalen tandwielen die je perfect moet shimmen. Nu is het PnK (Pleur-inelkaar en-Klaar) bij bijna alle helicopters met dit systeem.

Cheers,

Richard

Back