Torren,10 A voeding zoemen,met 1 van mijn laders

• Topicstarter Topicstarter Raimond
  • Startdatum Startdatum
R

Raimond

Guest
Hallo allemaal

De Torren van 10 A voeding gaan zoemen, als ik 1 van mijn laders er aan hang.Met de andere heeft ie daar geen last van.

hoe komt dit?Is de voeding stuk?.Is dat gevaarlijk?

Het viel me wel op de ene lader heeft een ferrietkern aan de aansluitkabel en de ander niet(die zoemt dus).Heeft dat er misschien wat mee te maken?

Ik hoop dat iemand er antwoord op kan geven :(

Dat zoemen komt doordat de lader de accu laad met korte pulsen. Eigenlijk op dezelfde manier als een snelheidsregelaar werkt. De andere lader doet dat waarschijnlijk niet en daardoor zoemt je voeding niet als je die lader gebruikt. De ferrietkern die deze lader wel heeft kan mogelijk die pulsen verminderen maar helemaal wegnemen is zo goed als niet mogelijk. Daarom denk ik dus dat die lader niet met pulsen werkt of dat die pulsen zo'n hoge frequentie hebben dat wij het niet kunnen horen.
Het kan dus helemaal geen kwaad en als je er last van hebt moet je maar oordopjes in doen. :wink: :wink:

Je zult trouwens niet de torren horen zoemen, dat kan niet, het zal de trafo in de voeding zijn die je hoort.

Hmm ,tja dat weet ik niet :oops:,die kennis heb ik helaas niet om te weten dat dat niet kan,maar het geluid komt toch echt daar in de buurt vandaan :?.

Het klinkt net als een mug,eigenlijk :? Dat geluid wat bij de voeding vandaan komt

Dat een trafo zoemt,dat weet ik wel,heb een Rotel rb 1090 eindversterker thuis staan,en die bromt toch wel behoorlijk.Maar dit is toch echt een ander soort geluid.

dit is ehm,die versterker
http://europe.rotel.com/products/specs/rb1090.htm

Het klinkt net als een mug,eigenlijk :? Dat geluid wat bij de voeding vandaan komt

Weest nu maar niet bang Raimond, het kan dus echt geen kwaad. Je zult merken dat het geluid harder wordt naarmate je met een hogere stroom gaat laden. En het zal (zo goed als) weg zijn als er niet geladen wordt.

@Frank.
Het zal je misschien raar in de oren klinken maar het geluid kan echt wel uit de transistoren komen. De kans dat het uit de transformator komt is juist vrij klein omdat daar de frequentie te hoog voor is. In de transistorbehuizing zit de eigenlijke transistor en dat is niets meer of minder dan een chip. Die chip is een stukje zuiver silicium kristal dat met speciale bewerkingen en "verontreinigingen" tot een transistor is gemaakt. Dat kristal heeft piëzo eigenschappen. Daardoor zal de steeds aan en uit schakelende spanning die er op komt te staan het kristal in trilling kunnen brengen en dat is dan wat je hoort. Zeker als die transistoren op een metalen koelplaat zitten kan die koelplaat als een soort klankbord gaan werken waardoor je het geluid heel goed kunt horen.

nee Ernst,ik weet nu dat het normaal is,je beschrijft het precies zoals het gaat.

Als ie aanstaat maa niet snel laad,heeft ie het inderdaad niet.Pas als ik ga snelladen,dan begint ie dat geluid te maken.

En die transistoren zitten inderdaad op de koelplaat,aan de achterkant.

Ernst Grundmann zei:
@Frank.
Het zal je misschien raar in de oren klinken maar het geluid kan echt wel uit de transistoren komen. De kans dat het uit de transformator komt is juist vrij klein omdat daar de frequentie te hoog voor is. In de transistorbehuizing zit de eigenlijke transistor en dat is niets meer of minder dan een chip. Die chip is een stukje zuiver silicium kristal dat met speciale bewerkingen en "verontreinigingen" tot een transistor is gemaakt. Dat kristal heeft piëzo eigenschappen. Daardoor zal de steeds aan en uit schakelende spanning die er op komt te staan het kristal in trilling kunnen brengen en dat is dan wat je hoort. Zeker als die transistoren op een metalen koelplaat zitten kan die koelplaat als een soort klankbord gaan werken waardoor je het geluid heel goed kunt horen.

@Ernst,

Raimond zal het waarschijnlijk een zorg zijn waar het geluid nu precies vandaan komt, maar mij intrigeert dit toch wel, "transistoren die geluid geven".
Ik werk al jaren in de TV IC ontwikkeling, zodoende weet ik dat de lijntrafo een behoorlijke pieptoon kan produceren, maar dat de aansturende lijntransistor dan bv. ook eventueel de oorzaak van die "pieptoon" zou kunnen zijn, is me nooit opgevallen, als je een stevige tik geeft tegen de lijntrafo is de piep meestal (tijdelijk) te elimineren, dus voor mij is de trafo toch echt de boosdoener. Heb hier eens wat collega's gepolst en die vonden het ook erg onwaarschijnlijk dat transistoren geluid kunnen produceren.
Maar ik zal ook nog eens gaan informeren bij collega's (andere afdeling) die zich met switch mode power supply IC's bezig houden.

Frank,
Toen dit mij voor het eerst verteld werd keek ik ook een beetje vreemd op. Mij werd echter verzekerd dat dit effect onder bepaalde omstandigheden kan optreden. De frequentie moet net de juiste zijn en de stroom pieken vrij hoog. Ik heb bijna 8 jaar lang heel erg veel monitoren gerepareerd en daar trad het zo af en toe wel eens op. Natuurlijk is de lijntrafo DE boosdoener maar bij de meeste monitoren leverde die niet zo'n groot probleem omdat de frequenties bijna altijd boven de gehoorgrens liggen. Voor vrijwel alle monitoren geldt 32kHz als ondergrens en dat horen wij niet meer. Zo af en toe trad er wel eens secundaire oscillatie op in een lijntrafo zodat er iets op 1/3 van de frequentie mee ging trillen. Dan kom je midden in het hoorbare gebied uit en dat is vreselijk irritant.
Om even op de piepende transistores terug te komen, het meeste last hadden wij daar mee bij de LCD monitoren. Het invertercircuit dat de CCF lampjes van voeding voorziet gaf vaak problemen. De schakeltransistoren bleken vaak te piepen en door te branden. De klanten klaagden dan dat de monitor eerst begon te piepen en dat na verloop van tijd het licht uit ging. De oorzaak bleek, na lang zoeken, de SMD schakeltransistoren te zijn. Deze waren niet helemaal goed op de print gesoldeerd. Er zaten flux resten onder zodat de transistor kon "bewegen"en niet voldoende contact maakte met de print die ook als koelplaat diende. De transistor ging trillen en dat veroorzaakte de pieptoon. Hij werkte zich door die trillingen steeds verder los en kreeg daardoor te weinig koeling met als gevolg dat ze doorbrandden.
Dat de transistoren niet goed gesoldeerd waren hadden wij al ontdekt maar dat van die trillende transistoren ontdekte men bij de fabrikant in Taiwan. Ik ben in Taiwan geweest om de uitkomsten van allerlei onderzoeken die wij en die zij gedaan hadden te bespreken. Dit "probleem" kwam daar ook ter spraken en het verhaal van de trillende transistoren werd als oorzaak genoemd.
Maar ik ben bang dat we nu wel erg ver OFF TOPPIC gaan.

@ raimond:
wat ook een mogelijkheid is dat je voedingsbron staat de oscilleren door de combinatie van de lange aansluitdraden zonder ferrietkern (van de lader dus).
Je zou eens de laadstroom wat kleiner kunnen maken om te kijken of het gezoem dan minder wordt.
Oscillaties veroorzaken in de praktijk meestal ongewilde dissipaties. In dit geval hoogstwaarschijnlijk in de transitoren waardoor ze warmer worden.
Als je voeding geen temperatuurbeveiliging heeft zou ik het als ik jou was even zelf in de gaten houden.

Back