torsie uit ingedekte vleugel halen, hoe??

Geachte zwevers,

Ik heb hier een robbe Argo (jawel, gaat mee naar het vgg treffen;)) waarmee ik vorig jaar met kromme tenen mee gevlogen heb.
Het ding wou continu linksaf en ik moest vol tegen sturen om hem heelhuids aan de grond te krijgen.
Na controle bleek in 1 van de vleugels een verdraaiing te zitten.
Het zijn dus schuim vleugels, met balsa bedekt en met folie erover.
Hoe krijg ik die verdraaiing er het beste uit en hoe kan ik controleren of beide vleugels even vlak zijn?
Zijn er handige tips voor?

Bij voorbaat dank!

Louis

De andere kant op forceren!
Niet te veel! En zo wegleggen (lang, weken).
Warmte versnelt het proces (in plastic in de zon ...).

Wel zo nu en dan controleren, zodat je stop voordat hij de andere kant op is getordeerd.

Dirk.

je kan altijd met de folie een beetje "forceren" en terug strak strijken...
net hetzelfde als je bij een ribbenbouw zou doen... alleen is het effect minder groot...

het beste lijkt me, de folie er af... wat vochtig maken, opspannen in de richting waar hij heen moet, en dan laten drogen.
eerst wat met de folie proberen? als dit niet lukt zoals dirk zegt, opgespannen wegleggen... na een tijd gaat de vleugel de vorm onthouden (niet voor eeuwig natuurlijk... als het in het bouwen gebeurt is zal het altijd wel wat terug naar de oorspronkelijke vorm terug willen lijkt me)

Ik denk dat je met een warmtebron, hetzij een haarfheun of een strijkboutje, voldoende effect kan krijgen. Wel de tijd nemen want de binnenkern moet natuurlijk in tackt blijven dus niet te heet. Zo'n vedraaing is soms "maar" 2 graden naar de tip toe maar het effect is als het á simetriesch is toch te veel.
Hoe maak je dat zichtbaar .... Span in de vliegrichting dunne (wel rechte) latjes onder je vleugels met een elastiekje over de vleugel heen. Bekijk vanaf de zijkant en op afstand van de vleugel of de latjes paralel lopen. Door beide latjes vanuit de romp naar buiten te verplaatsen en steeds te gaan kijken kun je de verdraaing zien. Dat kan natuurlijk ook per vleugel. Soms is tipverdraaing gewenst maar dan nog moet dat voor beide vleugels gelijk zijn.

Dank voor alle goed bruikbare tips!

Ik ga ermee aan de slag!

Zal, zodra het allemaal gelukt is, hier het resultaat posten!

Thanks! :thumbsup::thumbsup:

Back