torsie veer

hoi,
ik ben net bezig om hoogte en richting te instaleren op mijn dlg.
Ik heb altijd met pull pull gewerkt maar wil nu ook single pull op mijn richting. Ik heb net gelezen dat je het roerhoorntje aan de andere kant van de peg moet plaatsen. Dit lijkt me naar mijn ''gevoel'' aan de verkeerde kant ivm de middelpuntvliegende kracht. Weet iemand de juiste plaats en ook een beetje uitleg erbij.

Jotie,

De grootste liftkracht op het kielvlak direct na loslaten is gericht naar de werppen zijde. Vandaar dat ook de welving van het kielvlak zo wordt gekozen dat de bolle zijde van het profiel naar de werpstift toe zit. Deze liftkracht komt hoofdzakelijk pas direct na het loslaten van het model (dus als de middelpuntvl. kracht dan juist 0 geworden is). Tijdens de draai zijn de middelpt. vliegende kracht en liftkracht op het kielvlak tegengesteld, en overheerst zeer waarschijnlijk de liftkracht ook.

Om tijdens deze grote liftbelasting er voor te zorgen dat je roer niet wegklapt door de zwakkere belastbaarheid van de torsieveer, is het belangrijk dat aan de andere zijde van de werpstift de stijvere aansturing zit; de single pull draad dus.

Peter

Back