hi,
ik heb in een zoektocht naar torsiestijvere aileron's 2 dingen geprobeerd.
(1 heeft mijn vader geprobeert omdat ik er zelf niet ingeloofde maar hij heeft mij mijn ongelijk bewezen...
)
ik had bij mijn test een stukje van de kern uitgesneden, circa 3mm breed en daarrond een koolstof kous getrokken , wat mij enkele grammen en een pak torsiestijfheid opbracht.
mijn vader heeft koolstof unidir band van circa 80gr m² in een band van zo'n 25mm breed tegen het aileron gelamineerd (dus de huid , in dit geval 25 gr glasmat onder 45) en een strook 80 gr unidir ertegen)
beide geven het zelfde resultaat qua torsiestijfheid en gewicht (wat mij verwonderd)
maar de oplossing van mijn vader brengt logischerwijs meer buigstijfheid .
kan iemand dit theoretisch verklaren?
ik dacht dat de kous , (weefsel onder 45° dat de bovenkant met de onderkant verbind) veel beter resultaat moest geven dan unidir...
bedankt
-kristof-
ik heb in een zoektocht naar torsiestijvere aileron's 2 dingen geprobeerd.
(1 heeft mijn vader geprobeert omdat ik er zelf niet ingeloofde maar hij heeft mij mijn ongelijk bewezen...

ik had bij mijn test een stukje van de kern uitgesneden, circa 3mm breed en daarrond een koolstof kous getrokken , wat mij enkele grammen en een pak torsiestijfheid opbracht.
mijn vader heeft koolstof unidir band van circa 80gr m² in een band van zo'n 25mm breed tegen het aileron gelamineerd (dus de huid , in dit geval 25 gr glasmat onder 45) en een strook 80 gr unidir ertegen)
beide geven het zelfde resultaat qua torsiestijfheid en gewicht (wat mij verwonderd)
maar de oplossing van mijn vader brengt logischerwijs meer buigstijfheid .
kan iemand dit theoretisch verklaren?
ik dacht dat de kous , (weefsel onder 45° dat de bovenkant met de onderkant verbind) veel beter resultaat moest geven dan unidir...
bedankt
-kristof-