torsiestijfheid aileron's

hi,

ik heb in een zoektocht naar torsiestijvere aileron's 2 dingen geprobeerd.
(1 heeft mijn vader geprobeert omdat ik er zelf niet ingeloofde maar hij heeft mij mijn ongelijk bewezen...:mad:)

ik had bij mijn test een stukje van de kern uitgesneden, circa 3mm breed en daarrond een koolstof kous getrokken , wat mij enkele grammen en een pak torsiestijfheid opbracht.

mijn vader heeft koolstof unidir band van circa 80gr m² in een band van zo'n 25mm breed tegen het aileron gelamineerd (dus de huid , in dit geval 25 gr glasmat onder 45) en een strook 80 gr unidir ertegen)

beide geven het zelfde resultaat qua torsiestijfheid en gewicht (wat mij verwonderd)
maar de oplossing van mijn vader brengt logischerwijs meer buigstijfheid .

kan iemand dit theoretisch verklaren?

ik dacht dat de kous , (weefsel onder 45° dat de bovenkant met de onderkant verbind) veel beter resultaat moest geven dan unidir...

bedankt

-kristof-

De torsiestijfheid van een (balk)constructie is afhankelijk van drie zaken.
1. De lengte, hoe langer hoe meer hoekverdraaiing bij een gegeven torsie (moment). Verdraaiing is recht evenredig met de lengte.
2. De oppervlakte van de doorsnede. Verdraaiing is omgekeerd evenredig met de oppervlakte.
3. De dikte van het materiaal dat voor de torsiestijfheid zorgt. Verdraaiing is omgekeerd evenredig met de dikte. (uitgaande van dunne materialen).
4. De materiaal stijfheid voor afschuiving. Zuivere materiaal eigenschap. Hierbij gaat het om het materiaal zoals toegepast, niet bv de uitgangswaarden van de koolstof vezel zelf.

Conclusie:
Als de lengte en de dikte van de kous en het unidirectioneel gelijk houden, blijft over:
De doorsnede van het 'buisje' met de kous is relatief klein, maar het materiaal gebruik is perfect.
De doorsnede van het gebied van 25 mm breed is veel groter, wat blijkbaar het minder goede gebruik van de vezel orientatie compenseert.

Rick

bedankt voor de uitleg!

heb 1 ding over het hoofd gezien , de test met unidir. heeft geen rds pocket ingewerkt waardoor de daadwerkelijke gewichttoename van de versterking groter is dan ik dacht .

unidir band heeft een goeie 6gram toegevoegd
en de torsiebuis met kous heeft slechts 4 gram toegevoegd.

nog eens bedankt.

-kristof-

De torsiestijfheid van een (balk)constructie is afhankelijk van drie zaken.
1. De lengte, hoe langer hoe meer hoekverdraaiing bij een gegeven torsie (moment). Verdraaiing is recht evenredig met de lengte.
2. De oppervlakte van de doorsnede. Verdraaiing is omgekeerd evenredig met de oppervlakte.
3. De dikte van het materiaal dat voor de torsiestijfheid zorgt. Verdraaiing is omgekeerd evenredig met de dikte. (uitgaande van dunne materialen).
4. De materiaal stijfheid voor afschuiving. Zuivere materiaal eigenschap. Hierbij gaat het om het materiaal zoals toegepast, niet bv de uitgangswaarden van de koolstof vezel zelf.

Conclusie:
Als de lengte en de dikte van de kous en het unidirectioneel gelijk houden, blijft over:
De doorsnede van het 'buisje' met de kous is relatief klein, maar het materiaal gebruik is perfect.
De doorsnede van het gebied van 25 mm breed is veel groter, wat blijkbaar het minder goede gebruik van de vezel orientatie compenseert.

Rick

Back