torsieveertjes in schuimkernen

We zijn twee Supergee's II in elkaar aan het plakken.

Hoogte en richting wil ik middels single pull aansturen.

Hoogte en richtingsroer zijn Styrodur schuimkernen gevacuumbagged met kevlar huidje.

Ik heb ervaring met balsa waarin prima een torsieveer te plaatsen is. Op de F3K site zie ik een depron voorbeeld. Depron is natuurlijk wat taai, dus dat vertrouw ik wel. Nu dat Styrodur als kern. Dit spul is duidelijk brosser als hout en depron. Kan ik met deze schuimkernen eigenlijk wel single pull toepassen?

ik heb het wel. je moet heel voorzichtig doen en je drukt al snel het schuim kapot idd. Meerdere slappe veertjes is soms een oplossing.... Of plaatselijk het schuim iets versterken met CA of een pietsje epoxy. (CA word weer erg bros)

Sietse, thanks.

Een goed idee, wat me via PB toegeschoven werd, is ook om een extra balsa prikkertje in te lijmen, haaks op de scharnierlijn. Daar steek je dan de veer weer in.

Dat ga ik doen.

Sietse, thanks.

Een goed idee, wat me via PB toegeschoven werd, is ook om een extra balsa prikkertje in te lijmen, haaks op de scharnierlijn. Daar steek je dan de veer weer in.

Dat ga ik doen.

Er bestaat ook een zeer dunne alutube (interne diameter <1mm) die je efficiënt kunt gebruiken als versterking:
1. Boor eerst voorzichtig een ~1mm gat in het schuim, waarna je
2. Een stukje alubuis van +/- 10mm lengte inkleeft met speciale Cyano die het schuim niet aantast.
3. De veertjes zelf (ik gebruik 2 of 3 U vormige veren van 0,3mm) kunnen, éénmaal geplaatsd, ook met een puntje cyano op hun plaats gehouden worden.

Yves

Back