Tos draaibankje loopt vast.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Peerken, 4 mei 2021.

  1. Peerken

    Peerken

    Lid geworden:
    4 mei 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    9000 Gent
    Beste mensen,
    ik weet niet of ik hier goed zit met mijn probleem. Maar ik vind nergens een plekje om over werkplaats perikelen te schrijven. Ik heb een Tos Mn 80 draaibankje, op zicht een nieuw machientje. Als ik ermee wil werken loopt hij vast. Het is genoeg dat ik het tegencenter gebruik om de zaak volledig te blokkeren. Los ik het center een beetje dan gaat het weer. Ook bij draaien haalt hij het niet, bij een matige aanzet van 0,5 mm staat hij binnen de minuut stil. Met een meetklok tegen de klauwplaat, zie ik dat ze 3 hondersten naar achter schuift. Het zijn glijlagers, te vast aangespannen? volgens mij niet, want onbelast loopt hij normaal. Weet iemand raad?
    Peerken
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De grote vraag is, stopt de elektromotor of gaat de V snaar slippen?
    Ik denk niet dat het glijlagers zijn, meestal zijn het nastelbare kegellagers.
    Een kapot lager kan ook.
    test het volgende, druk het tegencenter aan en kijk dan of je de drieklauw nog met de hand soepel kan draaien.
    Gaat dat niet dan is waarschijnlijk een lager kapot.
    Deze draaibankjes zijn goede machines maar de meeste zullen best al een keer een andere elektromotor hebben gekregen.
    Vaak ook met toerental regeling.

    Groeten Willem
     
  3. Peerken

    Peerken

    Lid geworden:
    4 mei 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    9000 Gent
    Bedankt Willem,
    maar het is wel degelijk de spindel die vast komt, naarmate er meer druk op komt gaat hij zwaarder draaien. Gewoon als de motor stilstaat en ik met een (meedraaiend) tegencenter druk uitoefen op een werkstuk. Dan kun je met de hand voelen dat alles zwaarder begint te gaan, tot er geen beweging meer in te krijgen is. Er is geen zijdelingse speling, ik denk dat ik de spindel er ga uithalen om de glijlagers te bekijken.

    MVG Peerken
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_86.JPG
      $_86.JPG
      Bestandsgrootte:
      80,1 KB
      Weergaven:
      162
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Lagers inspecteren is het beste ja.
    Is een mooi bankje, daar kun je best wat tijd aan besteden om hem goed te maken.

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina