Tot 3C laden met nieuw gebalanceerd lipolaadsysteem

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
P

Pjotrrr

Guest
FMA direct (Importeur Kokam voor de USA) heeft een nieuw lipolaadsysteem.
Ziet er goed uit, ook vanwege de PC software voor de gebruikers van de dure grote Lipopakketten:

http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4929

Voor alle duidelijkheid, dit 3C laden wordt toegepast op de laatste generatie 20 C Kokam cellen, verschillende gebruikers laden deze cellen al enige tijd op 2C zonder problemen. Laden op 2-3 C verkort wellicht wel de levensduur.
Meer dan 1C laden van oudere generatie, niet 20C continu lipo's is af te raden!

(C=capaciteit, 1C laden van een 350mA pakketje is dus laden met 350mA, 2C laden van het bekende Kokam indoorpakketje is dus laden met 700 mA)

8C lipo's laden met 1C
10C lipo's met 1,5C
15C lipo's met 2C
20C lipo's met 2,5 - 3C

Was mij al langer duidelijk ;)

Tadeng, iets voor de Faq?

Jij had laatst ook al een gewicht en C correlatie.

ja maar dat gewicht / C / weerstand idee bleek niet helemaal duidelijk. Ik snapte er op den duur niets meer van :)

Maar over lipo's en laden kan ik wel wat schrijven :)

Dan graag onderscheid maken tussen verschillende manieren van behandelen en de invloed op de levensduur.

OK, maar aanbeveling dat een beetje van de grenzen afblijven beter is voor de levensduur dacht ik zo.

Ik had zelf nog een FAQ verhaaltje voor "de beste" accu in de maak.
Bijvoorbeeld niet een lipo op 20C belasten als je toch makkelijk een zwaardere accu mee kan nemen.

Ik kom het tegen dat mensen 500g sp400 vliegtuig op 2x700mAh willen vliegen.
Maximale C belasting, accu altijd leegtrekken, warm etc...

Voor hetzelfde geld (letterijk) heb je dan een 2s1500 of groter die alles op z'n gemak kan doen en ook nog sneller te laden is.

Dat gebalanceerde laadsysteem heb je ook bij de Schulze lipocard.

Die per-cel-in-de-gaten-houder voor het ontladen had ik eigenlijk al eerder verwacht.
Hopelijk komt dat beter beschikbaar (is dat niet zelf te maken?)

klopt maar leeg trekken is iets anders dan laden. Bij het leeg trekken wordt de cel anders belast op het eind, waardoor hij steeds meer overbelast wordt. Met lipo's is dit erger dan NiMh.

Zolang cellen net lichtjes warm worden is de belasting goed. Als er geen verschil in de laad curve is moet sneller laden dus ook goed werken. Waar is de grens? Hoe bepaal je de grens? Zolang we die niet weten kan je niets bepalen. Nu zeggen ze 3C mogelijk. Eerst was het 1C en was 2C veel te veel en ver over de grens. Als 3C de grens is dan is 2C ruim eronder :)

Een goede lader bouwt de laadstroom ook af als de accu vol begint te raken. De mijne begint bij 12.4V terug te lopen en zit bij 12.5 op ongeveer 50% van de start laad stroom. Als hij te snel in spanning omhoog schiet bouwt hij eerder af. Schade zal er dan niet zo snel in komen denk ik.

Ik heb ook nog geen achteruit gang geconstateerd in de cellen die ik 1,5 - 2C laad. Ik blijft het ook lekker doen :)

bij mijn lipolader(en volgens mij veel andere types ook) moet ik eerst de capiciteit opgeven, daarna de laadstroom. Er zit zo'n beveiliging in dat ik niet mijn lader kan instellen op >1c.

geef je dan gewoon meer capiciteit op? zodat je sneller kan laden?
(je lader doet toch eigenlijk niks met de capiciteit?)

in het vliegtuig ;) Deze balancer houd elke cel apart in de gaten en regelt daarna de regelaar terug. Een heel goed idee :) Goed gebalanceerde pakketten is nog beter natuurlijk. Zo kan je wel beter een rotte cel ontdekken.

Satoer zei:
Harold zei:
Die per-cel-in-de-gaten-houder voor het ontladen had ik eigenlijk al eerder verwacht.
Waarom zou je een lipo willen ontladen?

Voor langere opslag, zoals al in ander draadje aangegeven.
De fabrikant heeft de cellen ook maar 50% vol bij verkoop.

Nee, gewoon als beveiliging dat je niet verder ontlaad zodra 1 cel het minimum heeft bereikt.

Het is ook geen "ontlader", maar een beveiligings apparaatje dat meet en het servo signaal beinvloed.

Back