Tot hoe groot is een zeilservo nuttig?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Danny van Dijk, 21 jan 2003.

  1. Beste zeilers,

    ik ben net begonnen met een zeilboot. Prachtige romp, maar de rest moet nog gebouwd worden. Romp lengte is 170 cm, dus erg lang, maar wel met een zeer mooie aerodynamische vorm. Mast lengte zal rond de 180/190 cm liggen zodat ik de zeilen van een Pirol kan gebruiken. Nu is mijn vraag. Kan dit nog met een zeil servo, of moet ik echt naar een winch. En hoe sterk moet dit dan zijn?

    Groet,

    Danny van Dijk
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Servo of winch?

    Hoi Danny.
    Bij een schip van deze grootte ontkom je denk ik niet aan een winch.
    Ten eerste vanwege de krachten die opspelen, ten tweede vanwege de schootlengte.
    Je kan natuurlijk een kant-en-klaar-winch kopen (best een prijzige business) je kan ook met een beetje verstand van electrotechniek een eigen winch maken.
    Voordeel hiervan: minder kosten, en je winch kan beter op je model worden afgesteld worden. En uiteindelijk: Meer bevrediging als hij het goed doet, want dat heb je dan ook weer zelf gemaakt!
    Informeer eens bij zeilers en electrotechnici in je omgeving!

    Roel
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ben het met Roel eens, ook is het met een winch veel mooier zeilen (of niet Robert?) omdat de zeilstand veel preciezer in te stellen is. Maar vooral het argument van de schootlengte is belangrijk; met een servo kunnen je zeil(en) niet volledig open-dicht en dat is niet fijn als je de wind er vol in krijgt...

    Elders is het zelf maken van een winch ook wel eens besproken, essentie is de interne potmeter door een meerslagen potmeter te vervangen en deze door de trommelas te laten draaien. Ik zou voor zo'n groot houten schip echter niet gaan experimenteren en een winch kopen. Loopt altijd mooier en blijft heel!

    De winches kunnen met verschillende trommeldiameter worden gebruikt, de juiste winch/trommeldiameter wordt bepaald door schootlengte en zeiloppervlak, dit staat denk ik in de specificaties.

    Succes.
     
  4. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Den Helder
    Hellemaal mee eens, zelf een zeilwinch maken is leuk,
    ik zal er een foto van plaatsen, als je wil,maar voor een boot van deze grootte is de trekkracht heel belangrijk en dat bereik je bijna niet met zelfbouw.
    Ik vaar een 1 Meter zeilboot er mee. het halen en geven van lijn gaat ook niet al te snel.
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Dus met die 1.70 meter boot heb je met een zelfbouw winch waarschijnlijk heel wat tijd nodig voor het zeil aantrekken omdat je vanwege de trekkracht een kleine trommeldiameter moet gebruiken...

    Ik zou even slikken en een winch kopen, kun je tenminste zeilen ipv roeien om je model op te halen... 8)
     
  6. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Den Helder
    Een zeilwinch zelf maken is te doen , en misschien met een dure, sterke stuurservo lukt het wel. mijn mast is ook 1,80 meter.
    maar als je een zeilwinch koop neem dan de Futaba 5801 9,8 kg en
    0,5 sec 360 deg

    http://members.lycos.nl/modelbouwupload/afb665.jpg
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ziet er betrouwbaar uit met die meerslagen printpotmeter... eenvoudige ingreep in de electronica. Wat is de overbrengingsverhouding van trommel - potmeter tandwielen en hoeveel slagen potmeter is het?
     
  8. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Den Helder
    Wat een vragen , ik wist dat zij zouden komen.
    Servo uit de boot gehaald, ik wist het niet meer.
    Onder de trommel, perfect in het midden monteren met twee componenten lijm, zit een tandwiel met 60 tanden,31mm.
    Op de 20 slagen potmeter, van 4k9 ohm , zit een tandwiel met 30 tanden,
    16mm . De servo is een oude robbe S7. uit mijn race auto.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Nou Danny, doe er je voordeel mee :D .
     

Deel Deze Pagina