Tot hoeveel Before vliegen ?

Tot hoeveel beaufort vliegen ?

Dag forum leden , ik vlieg nu met een gws mini dragonfly standaard motor (micro heli , FP) en ik kan nu buiten vliegen tot 1 a 2 beaufort maar 2 is al een beetje te.

Nu is mijn vraag als ik b.v een mini titan zou kopen voor buiten te vliegen tot hoeveel beaufort zou ik dan kunnen vliegen ? ( is het trouwens een goede overstap ? )

Hoe groot is het belang van de grote van de heli tegen over de windkracht ?
Of is het meer de zwaarte van de heli die een rol speelt ?

Of mischien de toeren die de rotor maakt , hogere toeren kan meer wind verdragen?

Sorry van de schrijf fout -----> aangepast

Laatst bewerkt:
Over het algemeen geldt: hoe groter en zwaarder de heli (geldt overigens ook bij vliegtuigen), hoe meer wind hij kan hebben. Bij grotere heli's is de 'disc loading' (gewicht per rotoroppervlak) groter, dat zorgt voor minder onrust bij turbulentie. Bij vliegtuigen gaat het om de vleugelbelasting (wing loading, gewicht per vleugeloppervlak). Daarbij zijn CP heli's beter te vliegen met een beetje wind omdat je veel directer kunt corrigeren met de pitch. Bij FP heli's zit je altijd met een stuk traagheid in de respons van de gasstick, zodat het corrigeren van vertikale bewegingen erg traag gaat.

Tja, en hoeveel wind je kan hebben hangt inderdaad erg van de vlieger af. CP heli's kunnen meer wind hebben dan FP heli's, maar jijzelf zal het voorlopig waarschijnlijk bij wat rustiger weer moeten houden. Als je wat meer ervaring krijgt zou er tot ca 3-4 Beaufort te vliegen moeten zijn met een heli van formaat Mini Titan.

met mijn minititan vind ik het met windkracht 4 nog net vliegbaar, maar vanaf 2 is het wel degelijk oppassen geblazen. Dit zijn ook maar ongemeten beaufordages, als de bladeren op de grond bewegen te schuiven, dan ga ik met mijn minititan niet meer vliegen.

Ik vlieg de Rap 50 tot een dikke 4 (Kleine 5), de luchtsnelheid is alleen van belang bij het landen wat dan vaak een beetje rodeo-vliegen is ;) De MT zou ik niet meer vliegen vanaf een schokkerige 2 of laminaire (Stabiele) 3, domweg omdat je snelheidsoverschot misschien niet genoeg is om goed tegen de wind in te komen en de landing dan echt lastig word...

Windkracht 3 en 4 is te doen met de MiniTitan.
En meer ook nog wel, maar dan ziet het er echt niet fraai meer uit, ga je haaks op de wind om tegenin te komen :)
De versnellingen met wind mee zijn dan ook best wel spannend.

Met landen alleen opletten met windstoten, zolang de wind constant is valt het allemaal wel mee.
Vind hem eigenlijk heel stabiel.

Eric

onder de 3 à 4 m altijd snuit in de wind. voor de landingen.
Hoger heb je nog tijd om te reageren (tegensturen).
lichte wind is vliegbaar met de mini titan.

Belangrijk is wel dan een goede Gyro met snelle digitale servo (bvb GY401+9650)

ook wat negatieve pitch zetten -3° ofzo want anders bij heel felle wind zo je hem eens niet naar beneden kunnen krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik moest gister -5 geven tijdens het flairen voor de landing met de Rap 50 ;) hij had er echt geen zin in...

"tijdens het flairen voor de landing"
Wat bedoel je daar mee ?

En als jullie windkracht 2 of 3 bedoelen , bedoelen jullie dan dat de weerman of vrouw :-) deze waardes opgeeft of zelf ondervinden en schatten hoeveel windkracht dat er staat ?

MT heb ik gevlogen met zo veel wind dat ik tegen de wind in niet eens vooruit kwam :p

Met de wind mee was dan idd een heel avontuur, landen gaat wel als je maar voldoende headspead hebt en rap afdaalt en wat negatief houd zodra je op de grond staat.

Ik denk idd dat headspeed het toverwoord is voor het vliegen met een 450'er in hardere wind.
Ik vlieg zelf zo tussen de 2800-3000 toeren in idle-up (constant toerental en +11º / -11º pitch) en heb dan weinig last.
Ga je lager in toerental (variabele gas in normal mode)dan heb je veel meer last in een hover om de heli op hoogte te houden.
Gisteren kon ik prima vliegen, en weet eigenlijk niet welke windkracht het was maar het waaide wel wat....
Als je te kritisch naar de wind gaat kijken kom je bijna niet aan vliegen toe in NL.
De voorspellingen bij het nieuws kloppen eigenlijk nooit precies, het verslag van het weer van vandaag (wat langer duurt ;) ) klopt dan weer wel :D
Ik kijk gewoon naar de bomen buiten, wind is eigenlijk niet erg, met windstoten blijf ik thuis...
Tip:
S' avonds tegen vijf uur gaat de wind meestal liggen, en s' ochtends vroeg ook vaak, maar dan moet je wel op zijn uiteraard :).

Eric

Laatst bewerkt:
Het flairen voor de landing is dat je met de neus iets naar de grond voorwaarts komt aanvliegen, en dan de neus optrekt om af te remmen. Door dan minder pitch te geven zal de heli niet stijgen, maar op hoogte blijven en afremmen. Meestal geef ik rond de 0 graden in flair, maar nu kwam hij met -5 niet aan de grond... Geinige ervaring.
EricW zei:
variabele gas in normal mode

Hoe bedoel je dat? Vliegen op regelbaar toerental? Dat is echt slecht vliegen dan... Ik vlieg zowel in normal als in de idle's zonder gov, en ook in normal blijft de headspeed constant door de hele curve heen, behalve bij stick omlaag (Curve 0-70-80-90-100).
Ik heb de MT overigens nog niet eens ingevlogen, dus vandaar dat ik nog wat loop te mieten qua wind... Drie jaar terug trouwens een Piccolo'tje buiten gevlogen met windkracht 5, das pas rodeo ;)

Maakt niet uit of je met of zonder Governor vliegt...
Stel dat je in normal mode met veel wind moet landen..
D.w.z. een gas curve zoals jij hem aangeeft 0-70-80-90-100 en dan waarschijnlijk een pitchcurve van -3 tot +10 ofzo,
Dan komt het er soms op neer dat je negatieve pitch moet geven om hem omlaag te krijgen of te stabiliseren tijdens een windvlaag.
Dan ben je dus met je stick ong. 75% gas aan het geven (stick onder het middenpunt) bij ongeveer -1º pitch, blijkt dit niet voldoende ga je nog lager in pitch en kakt de headspeed in naar 50 a 60%.
valt de wind dan weg dan heb je plots geen headspeed meer over om de heli normaal in de lucht te houden.
Dan krijg je dat pompende gedrag m.i.
In idle-up modus zal je zoiets hebben van 0-25-50-75-100 pitch en 90-85-70-85-90 gas.
Als je dan negatieve pitch geeft om te dalen loopt je gas weer mee op...
en blijft hij ook stabieler op het moment dat de wind inzakt.
Eenmaal vlak bij de grond gebruik je de throttle-hold switch om hem uit te zetten...

Hoop dat ik goed uitleg wat ik bedoel :D

Edit:
Kortom ik land hem in Idle-up met de throttle hold...LOL :D

Eric

Laatst bewerkt:
Ah okee, ik ben een -10/+10 curve gewend dus ik heb hem onder power tot -5, daarna word het minder. Ik vlieg de andere kisten ook zo, nooit problemen mee gehad. Als de MT is ingedialed gaan we wel een beetje beuken, alhoewel ik denk dat ik vanaf wk3 lekker de 50 pak ;)

Vliegen met veel wind is sowiso niet leuk, veels te onvoorspelbaar om leuk te vliegen. Als de canopy wegwaait als je hem neerlegt waat het te hard. Beneden de 0 graden zie je mij ook niet meer op het veld. Als het mooi weer is vlieg ik zoveel ik kan dus dat maakt het wel goed;)

en natuurlijk is de ene wind de andere niet, heb vaak zat mee gemaakt dat ik echt in mn broek stond te schijten met die 450 in de lucht, terwijl je de andere keer dikke lol hebt...

Ik kan me we bij Bart en de anderen aansluiten,
Ik heb zelf met men Hurricane 550 gevlogen met 5/6 BF,
als je je goed voelt dan is het een uitdaging en gooi ik er zelfs
nog wel een paar rolls en flips in, Landen is wat lastig als er windstoten
zijn want de heli "wipt" door de wind, maar zoals velen zeggen,
negatieve pitch is hier het sleutelwoord.
Maar heb ook wel momenten gehad dat het gewoon niet prettig is,
dan zet ik hem gewoon neer en vlieg niet meer die dag,
of hou het bij hooveren om zelf goed controle en reacties van de heli te leren.

Zelf vind ik het ook een goede oefening, om de heli zoveel mogelijk te beheersen
in dit soort windkrachten, maar waar ik het absoluut niet mee eens ben is
de heli met de neus in de wind voor je neerzetten, juist door de harde wind
is een windstoot genoeg om de heli 2 a 3 meter naar je toe te slingeren.
Ik ga meestal haaks op de wind staan dan.

Back