Tot hoeveel mag een lader een accu laden

• Topicstarter Topicstarter Raimond
  • Startdatum Startdatum
R

Raimond

Guest
Ik heb een 2000mah 7.2 accupack,mag die dan tot 2200 mah doorladen?
Dit doet ie namelijk elke keer

Klinkt goed. Sommige cellen laden meer dan hun werkelijke capaciteit, zo kunnen 3300 cellen soms wel met gemak tot 3600 of meer laden. Daartegen kan het ook zo zijn dat ergens door de computer geregistreerde 200mAh extra omgezet is in verloren energie zoals warmte.

Over het algemeen als die meer laadt dan de accu is is dat meestal goed te noemen.

Ik heb het misschien al 100 keer geschreven dat deze informatie zo goed als waardeloos is. Wat wel belangrijk is, is hoeveel energie je uit de accu kunt halen.
Ook voor het laden van een accu is energie nodig. Met andere woorden het kost energie om energie in de accu te stoppen. Gemiddeld heb je ongeveer 20% tot 30% meer energie nodig dan er in de accu wordt opgeslagen. Bij nieuwe accu's is dat minder en bij oude accu's wordt dat steeds meer. Jij heb waarschijnlijk nog een vrij nieuwe accu want je hebt maar 10% meer energie nodig dan de capaciteid van de accu is. Mooi zo, en hopelijk hou je dat nog lang vol. Je moet echter niet vreemd op kijken als je na verloop van tijd steeds meer energie verlies krijgt. Je zult dan niet zo gek veel meer in de accu kunnen stoppen maar wel steeds minder eruit kunnen krijgen. Zo kan het gebeuren dat je 2300mAh erin gaat stoppen maar dat je er nog maar 1800 uit kunt krijgen. Het verlies is dan al bijna 40% en dat wordt steeds meer naarmate de accu ouder (lees slechter) wordt. Ook het "mishandelen" van de accu zal dit proces versnellen. Een "mishandelde" accu van nog geen jaar oud kan dan al net zo slecht of slechter presteren als een niet mishandelde accu van 5 jaar oud.
Dus de hoeveelheid "stroom" die je in de accu stopt is van weinig of geen nut als je ook niet weet hoeveel je eruit kunt krijgen. Als je dat zo af en toe eens test kan je een idee krijgen van hoe goed, of slecht, je accu nog is. Als je lader ook kan ontladen en dan ook laat zien hoeveel energie (of stroom) er dan uit is gekomen kan je die test af en toe doen. Kan je lader dat niet dan moet je er een ontlader voor kopen of maken die dat wel kan. Ik heb er lang geleden eens één ontworpen die op een display aangeeft hoeveel mAh uit de accu kan worden gehaald. Laden kan hij niet maar dat is ook niet nodig denk ik.

Aha,kijk,dat is ook informatie waar ik wat mee kan :D Ernst.
Die van mij heeft inderdaad een ontlaad fucntie,waarmee ik kan zien hoeveel mah ie uit de accu wegtrekt tijdens het ontladen.

Bedankt voor de info :D

Hebben jullie enig idee,welke ontlader goed is,welk merk,type?

Ik wil het liefst een ontlader die ervoor zorgt dat de voltage niet onder de 4.8 komt.Dat doet mijn lader namelijk wel.

@ Ernst: Dus als ik je goed begrijp ontlaad je af en toe je volledig opgeladen accu eens aan de ontlader (of lader met deze functie) gewoon om de staat van je accu na te gaan?
Zelf hang ik de accu wel eens aan de ontlader na 'n rit om na te gaan wat er nog rest in de accu, zo kan je de afstelling van de wagen optimaliseren.

Gr, Rudi

Nog even wat aanvullende informatie op het verhaal van Ernst:

Het verschil tussen de ingeladen capaciteit in mAh en de ontlaad capaciteit in mAh is een volledig nietszeggend iets omdat de eenheid mAh geen juiste eenheid is om elektrische energie in uit te drukken.

Omdat de laadspanning altijd hoger zal zijn dan de ontlaadspanning is de ingeladen energie veel hoger t.o.v. ontlaad energie als de juiste eenheid gebruikt zou worden. (Joules of Wattseconden.)

Het werkelijke laad/ontlaad rendement is meestal niet veel hoger dan 60% hoewel op grond van de foutieve mAh eenheid je zou verwachten dat het meer in de buurt van de 80% zou liggen.

Een goed voorbeeld om de onzinnige term mAh als energie eenheid te bestempelen is het laden van lipo cellen.

Bij goede lipo cellen is het gebruikelijk om jarenlang telkens minder capaciteit in mAh in te laden dan dat er bij het ontladen uitkomt......
Dat is dus geen hocus pocus of in directe tegenspraak met de wet van behoud van energie maar is een direct gevolg van het hanteren van een onjuiste eenheid.

De term mAh heeft uitsluitend een praktische waarde en moet niet gebruikt worden om electrische energie in uit te drukken.

Helemaal juist Bert maar het is nu eenmaal zo ontzetten ingeburgerd dat ik het er maar zo laat. In mijn verhaaltje hierboven heb ik het ook over de "stroom" die je in de accu stopt. Dat is natuurlijk ook kolder maar het is wel de manier waarop er over gesproken wordt en de manier die de mensen "begrijpen'.
Jouw verhaal (HET JUISTE VERHAAL) is voor vele mensen moeilijk tot niet te begrijpen vooral het laatste over de LiPo's zal velen als toveren in de oren klinken.

Zo onzinnig is de term "mAh geladen" (ingeladen is een pleonasme volgens mij) nu ook weer niet als je begrijpt wat er staat en er niets anders in projecteert. Er staat "gedurend x tijd met y ma geladen" en dat is precies wat er gebeurt. Hoeveel "energie" (watt/seconde) dat is weet je niet en als je dat wil weten dan moet je er naar kijken zoals Bert dat doet, want daar in heeft hij gelijk. Het blijft echter m.i. wel een goede leidraad om te zien wat er gebeurt met je accu's en niets meer dan dat, een leidraad. Ik observeer wel dat oudere accupakken een hogere spanning nodig hebben om te laden terwijl je aan de "mAh" weergave niets merkt en ook (nog) niet aan wat er weer uit gehaald kan worden. M.I. is dat toch een teken dat de accu slechter wordt. Klopt dat?

Hans Delemarre

Hans, ik ontken ook niet de praktische waarde van de mAh eenheid, maar ik waarschuw alleen tegen het onjuiste gebruik van de mAh eenheid om iets nauwkeurigs over de accu energie inhoud te kunnen zeggen.
De door jou aangehaalde voorwaarde "als je begrijpt wat er staat" slaat de spijker op zijn kop.

Van NiCad's en Nimh cellen zal na verloop van vele cycles de inwendige weerstand toenemen. Bij een laag stroomverbruik zul je hier bij het ontladen nog niet veel van merken, maar je kunt het inderdaad al bij het laden zien aan de hogere spanning die nodig is om de gewenste laadstroom te verkrijgen.

Bij ongemanipuleerde cellen is de ontlaad inwendige weerstand evenredig aan de laad inwendige weerstand, vandaar.

Bij gemanipuleerde cellen, gepushed of gezapped, gaat dat verband vaak niet helemaal op.

hoe zit het als ik met mijn auto ga rijdenen De ECS geeft aan(valt uit) dat de accu leeg is.

Is dat ook slecht voor een Nic -Cad accu?

Is ie dan al te diep ontladen?

Raimond zei:
hoe zit het als ik met mijn auto ga rijdenen De ECS geeft aan(valt uit) dat de accu leeg is.

Is dat ook slecht voor een Nic -Cad accu?

Is ie dan al te diep ontladen?
Nee hoor Raimond daar hoef je niet bang voor te zijn. Over het algemeen hebben de fabrikanten daar de juiste instellingen wel voor gevonden. Als je regelaar er mee stopt omdat de accu leeg raakt dan is dat netjes op tijd.

Back