tot hoeveel volt moet je een batterij opladen?

Ik heb even al mijn oplaadbare penlights en AAA batterijen eens
bij mekaar gezocht, en weet ik dus niet welke leeg, halfvol en vol
zijn. Wat ik dan doe is het voltage meten om zo te bepalen welke
bij mekaar kunnen om opgeladen te worden, maar tot hoeveel volt
kun je er in stoppen zodat ze vol zijn? Want hoeveel ampere er in zit
kun je niet meten, en heb ik geleerd dat je dan aan het voltage ongeveer
kunt bepalen hoe vol een batterij is.
Het gaat hierbij om penlite(AA) en potlood (AAA)batterijen.
 
Ha die Peter, dat heb je dan mooi verkeerd geleerd :mrgreen:

De lading die nog in de accu zit kan je niet bepalen door de spanning te meten. Als je een universsellader hebt kan je ze het beste daar 24 uur aan leggen zodat je weet dat ze vol zijn. Is niet zo erg als hij wat langer geladen wordt voor een keer (mits de stroom onder de 10% van het maximale vermogen zit)

Met een computerlader kan je de toestand van de accu controleren door een laad/ontlaad cyclus te doen en daarbij de capaciteit van de accu controleren. Zo kun je er achter komen of er rotte cellen tussen zitten en welke nog goed zijn.
 
Bij gewone batterijen kun je ongeveer aan de hand van de spanning vaststellen of ze nog een beetje vol zitten. Bij oplaadbare batterijen lukt dit niet. Deze hebben ook geen gedefiniëerde eindspanning. Om toch wat getalletjes te noemen: een volgeladen NiCd- of NiMH-accu geeft ongeveer 1,35 Volt per cel. Zodra de spanning 1,2 Volt per cel is bereikt, is er nog ongeveer 20% lading aanwezig.
Hoe hoog de eindspanning wordt tijdens het laden is afhankelijk van de manier van laden en van het merk/type/conditie van de cellen. Bij snelladen haal je een hogere eindspanning dan bij langzaam laden. Ook wordt de eindspanning hoger naarmate de cellen ouder worden. Een spanning van 1,5 Volt per cel is bij snelladen gewoon, maar ook met langzaam laden zul je een aardig eind in de buurt komen.
Zoals Burp al opgeeft kun je het beste laden met een stroom, die gelijk is aan 1/10 van de capaciteit van de cellen. Het is daarbij niet erg als er een aantal uren te lang wordt geladen, tenzij het NiMH-cellen zijn van de eerste generatie. Deze bestaan vrijwel niet meer, dus daarover behoef je je geen zorgen te maken.
Een computerlader zou ik niet gebruiken om losse cellen te laden. Je moet de cellen dan als regel in een batterijhoudertje stoppen en daarvan geven alle veerkontakten overgangsweerstanden. Dit maakt het voor de lader moeilijk om goed vast te stellen of de cellen vol zijn. Deze kijkt namelijk naar het spanningsverloop en dat wordt door matige of slechte kontakten natuurlijk beïnvloed.
 
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb slechts een snellader voor 7,2v racingpacks en een robbe lader 5
en met die robbe moet ik dus zelf uitrekenen hoelang ik een batterij moet
opladen, en dat doe ik als volgt, en laat me maar weten of ik dat goed doe.

Nieuwe batterijen laat ik inderdaad met 10% van hun cappaciteit op, dus
een 1000mah laad ik de eerste keer 10 uur met 100mah, en daarna mag
ik ze snel laden, en doe dat dan ook met 500mah
( het meeste wat de robbe 5 doet) zodat ze dus in 2 uur vol zijn.
Als ze dan leeg zijn weet ik dat er dan weer 2 uur nodig is om ze met 500 mah
op te laden, dus geen probleem, maar nu heb ik er een zooitje liggen waarvan
ik niet weet welke leeg of vol zijn, en heb ik geleerd dat je
een lege en een volle accu niet bij mekaar moet zetten, omdat dan de
volle accu overladen wordt. (Ik laad ze dan inderdaad met van die houdertjes
op waar er 4 tegelijk in gaan)
Dus hoe kom ik er nou achter hoelang ik ze elk moet opladen?
Als ze nu van de lader afkomen zit er +- 1,4 volt op, en als ze leeg zijn
1,09 tot 1,2 volt, dus dacht ik er goed aan te doen door ze in elk geval tot die 1,4
op te laden.
 
Gewoon de hele handel met de Lader5 langzaam laden met 1/10 van de capaciteit en dan niet 10, maar 14 uur. Er zijn namelijk nogal wat laadverliezen, dus 40% extra laadtijd is normaal. Je weet dan zeker, dat ze allemaal weer vol zijn. De exemplaren, waarin nog wat lading aanwezig was, worden dan weliswaar te lang geladen, maar dat kan geen kwaad.
 
retep zei:
........... maar nu heb ik er een zooitje liggen waarvan ik niet weet welke leeg of vol zijn, en heb ik geleerd dat je een lege en een volle accu niet bij mekaar moet zetten, omdat dan de volle accu overladen wordt. Dus hoe kom ik er nou achter hoelang ik ze elk moet opladen?
Daar kom je dus niet achter omdat je dat gewoon op geen enkele manier kunt meten.
De enige en echte de ENIGE manier waarop je kunt uitvinden hoeveel energie er nog in een accu zit (of beter zat) is door hem te ontladen met een constante stroom en dan de tijd te opnemen tot de accu leeg is. Dan is de accu leeg maar je weet wel hoeveel er nog in zat. :wink:
Het voordeel is nu wel dat je allemaal lege cellen hebt dus je weet waarmee je begint.

retep zei:
Als ze nu van de lader afkomen zit er +- 1,4 volt op, en als ze leeg zijn 1,09 tot 1,2 volt, dus dacht ik er goed aan te doen door ze in elk geval tot die 1,4
op te laden.
Zoals al geschreven de spanning die een cel afgeeft zegt nagenoeg niets over de hoeveelheid energie die er nog in zit. Lees de stukjes over de NiCad en de NiMH accu's bij de modelbouw FAQ maar eens goed door. Echt waar dat zijn geen verzinsels. Je hoeft er echt niet verder te zoeken of dingen te proberen uit te vinden. Dat hebben anderen al lang gedaan en al die mensen kwamen tot dezelfde conclusie, het werkt niet!
 
Corrien zei:
Gewoon de hele handel met de Lader5 langzaam laden met 1/10 van de capaciteit en dan niet 10, maar 14 uur. Er zijn namelijk nogal wat laadverliezen, dus 40% extra laadtijd is normaal. Je weet dan zeker, dat ze allemaal weer vol zijn. De exemplaren, waarin nog wat lading aanwezig was, worden dan weliswaar te lang geladen, maar dat kan geen kwaad.

40% extra? dat is dan alleen bij langzaam laden, of ook bij snelladen?
 
Ernst Grundmann zei:
retep zei:
........... maar nu heb ik er een zooitje liggen waarvan ik niet weet welke leeg of vol zijn, en heb ik geleerd dat je een lege en een volle accu niet bij mekaar moet zetten, omdat dan de volle accu overladen wordt. Dus hoe kom ik er nou achter hoelang ik ze elk moet opladen?
Daar kom je dus niet achter omdat je dat gewoon op geen enkele manier kunt meten.
De enige en echte de ENIGE manier waarop je kunt uitvinden hoeveel energie er nog in een accu zit (of beter zat) is door hem te ontladen met een constante stroom en dan de tijd te opnemen tot de accu leeg is. Dan is de accu leeg maar je weet wel hoeveel er nog in zat. :wink:
Het voordeel is nu wel dat je allemaal lege cellen hebt dus je weet waarmee je begint.

retep zei:
Als ze nu van de lader afkomen zit er +- 1,4 volt op, en als ze leeg zijn 1,09 tot 1,2 volt, dus dacht ik er goed aan te doen door ze in elk geval tot die 1,4
op te laden.
Zoals al geschreven de spanning die een cel afgeeft zegt nagenoeg niets over de hoeveelheid energie die er nog in zit. Lees de stukjes over de NiCad en de NiMH accu's bij de modelbouw FAQ maar eens goed door. Echt waar dat zijn geen verzinsels. Je hoeft er echt niet verder te zoeken of dingen te proberen uit te vinden. Dat hebben anderen al lang gedaan en al die mensen kwamen tot dezelfde conclusie, het werkt niet!

Ik dacht dat naarmate de energie (de mah) terugloopt, ook het voltage terugloopt, en je daar ongeveer
aan kon bepalen in hoeveel energie is verbruikt, met de nadruk op ongeveer.
 
retep zei:
40% extra? dat is dan alleen bij langzaam laden, of ook bij snelladen?
Uitsluitend bij langzaam laden. Bij snelladen met een timer-lader moet je je precies aan de laadtijd houden; bij een snellader met delta peak afslag zoekt de lader het zelf uit door naar het spanningsverloop van de accu te kijken.
 
Ik heb zo`n Vapex ladertje, die kan AA en AAA penlights afzonderlijk laden.
Kost weinig en ik heb er al veel plezier van gehad.
 
Soms heb je bij de aldi een lader aanbieding voor enkele euro's die aa/aaa/d en c cellen kan laden en ook nog 9v ;) Die slaat zelfs af als ze vol zijn :) De volgende keer een menemen maar denk ik ;) (zijn er elk jaar ongeveer)
 
retep zei:
... Ik dacht dat naarmate de energie (de mah) terugloopt, ook het voltage terugloopt, en je daar ongeveer
aan kon bepalen in hoeveel energie is verbruikt, met de nadruk op ongeveer.
Al een tijd geleden heb ik het onderstaande stukje al eens geschreven. Lees het eens door dan zie je dat het versschil tussen een volle accu en een zo goed als lege accu niet meer dan 0,15V is.

Ernst Grundmann zei:
Ik heb het hier over slechts één cel, voor een caau van 8 cellen moet je alle waardes dus met 8 vermenigvuldigen.
afb20397.jpg

Door een schrijffoutje staat in de grafiek hierboven 1,2V. Dit moet echter 1,25V zijn! Sorry voor het foutje. :oops:

Direct na het aanzetten van de zender of ontvanger zal de spanning van de accu behoorlijk snel zakken tot ongeveer 1,25V per cel. Dan duurt het een hele tijd gedurende welke de spanning maar heel erg weinig zakt maar er wel energie uit de accu wordt gehaald. Wanneer de spanning tot ongeveer 1,1V per cel is gezakt is de accu zo goed als leeg. Heel kort daarna "stort " de spanning in als je door blijft gaan met ontladen. Het verschil tussen een zo goed als volle accu en een lege is slechts 0,15V. Het verschil tussen een lege en een half volle accu dus maar 0,075V! Hele kleine verschillen dus.
Stel nu dat je de spanning nauwkeurig genoeg kunt meten en je meet een spanning van 1,175V. Dat zou dan halverwege de ontlaadgrafiek zijn dus is de accu voor de helft ontladen. Als je nu de belasting uitschakeld dan gebeurt er iets "geks", de spanning loopt weer op. Na enkele minuten is de spanning weer boven de 1,2V uit gestegen. Je zou dan kunnen denken dat de accu nog lang niet leeg is. MIS POES, de accu is al halverwege!
Met andere woorden een LCD metertje inbouwen om te kunnen zien hoeveel energie er nog in de accu zit is weing zinvol en kost alleen maar extra gewicht en ruimte.
 
Back
Top