tot hoeveer laden

• Topicstarter Topicstarter rcmike
  • Startdatum Startdatum
R

rcmike

Guest
hallo

ik heb een Graupner XR-6 Race zender
en daar zit een accu in van 9.6 volt en 800mah
en heb een lader met een uitgang van : 9volt 400mah
maar als ik em wil opladen (me zender) moet ik em dan opladen tot er in me display verschijnt 9,6volt..
want als ik dat doen en dan ga ik even rijden is die binnen een paar minuten weer leeg ?
moet ik em dan over laden of is dan michien me accu kapot.

Mvg: Mike

Die 9.6V is nominale spanning, een vers geladen NiCd of NiMH cel heeft snel 1.3-1.35V/cel. Dat wordt voor jouw accu dus ergens 10.4-10.8V

Overigens is de spanning op zich niet het belangrijkste voor het vol zijn, maar wel de delta Peak, of dus de vrij plotse spanningsdaling als de cellen vol zijn. Dit gaat ook gepaard met een lichte opwarming van de cellen.

Je hebt dus een delta peak lader nodig waarmee je ongeveer met 800mA kan laden, dan is je accu in een uurtje vol (als hij volledig leeg was)
Ofwel een standaardlader, waarmee je gedurende een 14-16u laadt met 80mA. Hierbij gaat het laden vrij traag, en kun je de cellen niet kapot laden.

de lader is niet een originele van de zender het is een

merk : Hape. er ik kan het type niet vinde

Netvoeding NV-84
Beantwoorder : 1181
Ingang : 220V/50HZ~
Uitgang 9v/400MA~

Jou "lader" is waarschijnlijk een 9 V netvoeding, met een maximale stroom van 400 mA (let op, geen mAh). Deze is ongeschikt voor het laden van Ni-Cad accu's. Het verklaart ook waarom je zender er na korte tijd mee ophoudt. Je kan je accu het beste laden met een stroom ter grootte van 1/10 deel van de capaciteit, in jou geval 80 mA.
Dit kan het eenvoudigst met een gewone langzaamlader, die elke modelbouwwinkel verkoopt. De lader heeft vast geen aansluiting voor een stroom van 80 mA. Neem dan de meest nabijliggende. De laadtijd van een lege accu is bij een stroomsterkte van 80 mA ongeveer 16 uur. Je leest ook wel eens 14 uur, maar veel maakt het niet uit. Bij een afwijkende stroomsterkte evenredig korter of langer laden.

Succes,

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

ok bedankt ik ga zaterdag denk naar de modelbouwwinkel.

mvg: mike

Back